یک وبگاه آمریکایی در گزارشی از طرح فرانسه برای برقراری تماس تلفنی میان روسای جمهور ایران و آمریکا خبر داده که در نهایت به بن بست می‌رسد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وبگاه آمریکایی نیویورکر با انتشار گزارشی مدعی شده که در جریان حضور هیئت ایرانی در نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، فرانسه تلاش‌های مشخصی برای تماس تلفنی میان روسای جمهور ایران و آمریکا به عمل آورده است.

نیویورکر در گزارش خود ادعا کرده است که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در دوم مهرماه با حضور در محل اقامت هیئت ایرانی در هتل «میلنیوم هیلتون»، تلاش داشته تا یک گفت‌وگوی تلفنی سه جانبه را با حسن روحانی و دونالد ترامپ برقرار کند، اما طرح او در آخرین مراحل به شکست می‌انجامد.

در این گزارش گفته شده که یک گروه فنی برای ایجاد تماس امن سه جانبه میان روسای جمهور ایران، فرانسه و آمریکا وارد هتل هیئت ایرانی شدند تا زمینه انجام این تماس را در محل اقامت رئیس جمهور ایران فراهم کنند و با وجود ایجاد زمینه‎‌های لازم، اما در نهایت این ارتباط برقرار نشد، چون ایران با آن مخالفت کرد.

آن گونه که گزارش نیویورکر گفته است، علت عدم برقراری تماس میان روسای جمهور ایران و آمریکا در این مسئله بوده است که روحانی به اقدامات اترامپ برای انجام اولین گام و برداشتن تحریم‌ها اعتماد نداشته است و وقتی ماکرون وارد هتل شد، روحانی پیشتر به اتاق خوابش رفته بود، اگرچه تماس از طرف خط ترامپ ساعت ۹:۳۰ دقیقه انجام شد و ماکرون گوشی را برداشت اما روحانی هرگز برای پاسخ به این تماس از اتاق بیرون نیامد.

نویسنده این گزارش همچنین افزوده است که وزیر خارجه ایران بعد از آن گفت که این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ترامپ، به یک دیدار بکشاند، در حالی که هیچ چیز مشخص نبود.

در عین حال نویسنده نیویرکر در گزارش خود گفته است که فرانسه در این میان در نظر داشت با برقراری تماس میان روحانی و ترامپ، طرح چهار بندی خود را ارائه دهد، که این طرح شامل، درخواست ترامپ برای بسط مسائل مهم توافق 2015 هسته‌ای، تعهد ایران به محدودیت‌های دائمی بر روی برنامه هسته‌ای و پرداختن به درخواست ایران برای رفع تحریم‌ها به گونه‌ای بود که تهران قادر به صادرات نفت باشد.

در طرح چهاربندی فرانسه همچنین به نقاط تنش‌زای منطقه‌ای و تلاش ایران برای پایان دادن به جنگ پنج ساله در یمن و تضمین امنیت و آزادی دریانوردی در سراسر خلیج فارس نیز اشاره شده بود.

با این حال در این گزارش گفته شده که ایرانی‌ها اعتمادی به ترامپ ندارند، چون تنها چند روز قبل از حضور آنان در نشست سازمان ملل، ترامپ دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران اعمال و این بار بانک مرکزی ایران را هدف قرار داده بود.

نویسنده گزارش نیویوکر همچنین به نقل از مقامات فرانسوی گفته است که تلاش‌ها برای به نتیجه رساندن دیپلماسی در تنش روبه فزاینده منطقه همچنان ادامه خواهد داشت.