«امی کلوباچار» سناتور دموکرات و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا با انتقاد شدید از مواضع دونالد ترامپ، او را «گانگستر» و قضیه «اوکراین‌گیت» Ukraine-Gate را بدتر از رسوایی «واترگیت»Watergate scandal خواند.

ترامپ گانگستر است؛ اوکراین‌گیت»  بدتر از رسوایی «واترگیت»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به موازات شدت گرفتن حملات لفظی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به مخالفانش در قضیه «اوکراین‌گیت» Ukraine-Gate ، یکی از نامزدهای دوکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) ضمن حمایت از استیضاح ترامپ این کشور رفتارها و اقدامات او را «گانگسترمآبانه» خواند.

نماینده مردم ایالت «مینه‌سوتا» در مجلس سنای آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور در یک مصاحبه درباره جنجال‌ها درباره اوکراین‌گیت و استیضاح او گفت: «به نظر من امکان پیش بردن استیضاح وجود دارد و این موضوع باید در مجلس نمایندگان بررسی و سپس به سنا برده شود».

«امی کلوباچار» در گفت‌و‌گو با «جَک تپر» مجری مشهور شبکه «سی‌ان‌ان» تصریح کرد: «تمرکز من روی این موضوع است که شما شاهد یک رئیس‌جمهوری هستید که مانند یک گانگستر رفتار می‌کند. او عملا دارد برای تخریب رقیب سیاسی خود متوسل به رهبران (خارجی) می‌شود».

این عضو کنگره با اشاره به اظهارات ترامپ در تماس تلفنی سوم مهرماه او با رئیس‌جمهور اوکراین و فشار وی بر کی‌یف برای انجام تحقیقات درباره فساد احتمالی جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و همچنین درخواست علنی ترامپ برای تحقیق چین از اقدامات اقتصادی پسر بایدن گفت: «من اینها را نقض قوانین انتخاباتی می‌دانم. یک سند متقن در این باره وجود دارد و حالا هم گزارش‌هایی درباره یک افشاگر جدید منتشر شده است؛ افشاگری که حرف‌های افشاگر اول را تایید می‌کند».

وی افزود: « به خاطر همین مسائل، تمرکز من روی این است که شواهد در اختیار مردم آمریکا قرار گیرد و همچنین از همکاران جمهوری‌خواهم می‌خواهم که این موضوع را جدی بگیرند و کشور را مقدم بر سیاست حزبی‌گری خود قرار دهند».


ترامپ و ریچارد نیکسون

از نظر کلوباچار، ماجرای اوکراین‌گیت و ریاست جمهوری دونالد ترامپ، شبیه به رسوایی «واترگیت»Watergate scandal و ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» است.

ریچارد نیکسون که از ۳۰ دی ۱۳۴۷ تا ۱۸ مرداد ۱۳۵۳ به عنوان سی و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا مشغول به کار بود، به دلیل رسوایی موسوم به واترگیت و در آستانه استیضاح او توسط کنگره آمریکا مجبور به استعفا شد.

رسوایی واترگیت به ماجراهای اقدام دولت جمهوری‌خواه نیکسون در شنود غیرقانونی ستاد انتخاباتی حزب دموکرات اشاره دارد که در نهایت با رو شدن اسناد دست داشتن رئیس‌جمهور وقت آمریکا در این ماجرا، او که با خطر استیضاح کنگره روبرو شده بود، از مقام خود استعفا داد.

 کلوباچار سناتور ایالت مینه‌سوتا در این باره گفت: «ما رئیس‌جمهوری داشتیم که دچار پارانویا بود و انتخابات در پیش بود و او می‌خواست از مخالفان سیاسی خودش اطلاعات مخربی به دست آورد و گروهی را برای قرار دادن دستگاه‌های شنود در مقر کمیته ملی حزب دموکرات فرستاده بود. حالا (ترامپ) تصمیم گرفته که از نفوذ خود به عنوان رئیس‌جمهور برای انجام همان کار در مقیاس رهبران جهانی استفاده کند».

قانونگذار آمریکایی افزود: «آنها (مقام‌های دولت ترامپ) تلاش کردند که (متن گفت‌و‌گوی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین) را در یک سرور بسیار محرمانه پنهان کنند. این چیزی است که ما با آن سر و کار داریم».

اظهارنظر این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا درباره اوکراین‌گیت در حالی مطرح شده که از سوم مهرماه روند تحقیقات درباره استیضاح ترامپ توسط مجلس نمایندگان آغاز شده است (جزئیات بیشتر).