ترامپ: ابوبکر البغدادی زار زد و مثل سگ مرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از ساعت‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ای و انتشار خبرها درباره کشته شدن «ابوبکر البغدادی»Abū Bakr al-Baghdadi سرکرده گروهک تروریستی داعش، دونالد ترامپ یک نشست خبری در کاخ سفید ترتیب داد و گفت که او «مثل یک سگ مُرد».

نشریه «نیوزویک» بامداد امروز (یکشنبه) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» Abū Bakr al-Baghdadi سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داده و نوشته است که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است.

با گذشت چندین ساعت از انتشار این خبر، خبرنگار شبکه فاکس نیوز خبر داد که هویت جسد سرکرده گروهک تروریستی داعش تایید شده است

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای این نشست خبری مدعی شد که آمریکا توانست ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش را از بین ببرد. ترامپ مدعی شد که از طریق آزمایش DNA، هویت البغدادی تائید شده است.

به ادعای او، دولت آمریکا طی سال‌های اخیر بعد از از بین بردن خلافت ادعایی داعش در سوریه و عراق، در جستجو برای یافتن و از بین بردن البغدادی بوده است.

دونالد ترامپ گفت که «جهان امروز با کشتن ابوبکر البغدادی به یک مکان امن‌تر تبدیل شده است».

رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست خبری از روسیه، ترکیه، عراق و کُردهای سوری برای کمک به واشنگتن برای هدف قرار دادن البغدادی تشکر کرد.

ترامپ درباره کمک‌ روسیه به عملیات ادعایی آمریکا در سوریه علیه البغدادی گفت: «روسیه عالی بود، آنها به ما در انجام پرواز از بخشی از مناطق تحت کنترل آنها در سوریه کمک کردند. عراق هم عالی بود».

وی درباره کشته شدن سرکرده داعش هم گفت که البغدادی «مانند یک سگ کشته شد، او اصلا مرگی قهرمانانه نداشت و مثل یک بزدل کشته شد و موقع کشته شدن، گریه می‌کرد و زار می‌زد».

رئیس‌جمهور آمریکا از عراق و همچنین کُردهای سوری به خاطر کمک اطلاعاتی به عملیات واشنگتن برای هدف قرار دادن مخفیگاه البغدادی تشکر کرد.

وی تایید کرد که هشت بالگرد آمریکایی در عملیات حمله به مقر البغدادی مشارکت داشته‌اند و ادعا کرد که هیچ‌کدام از نیروهای آمریکایی در این عملیات آسیب ندیده‌اند. به گفته او، تنها کسی که از طرف آمریکایی در این عملیات مجروح شده، یک «سگ با استعداد» بوده است.

ترامپ افزود که او و تیم ژنرال‌هایش از جمله «مارک اسپر» همچون یک فیلم در حال تماشای عملیات قتل البغدادی بوده‌اند.

او البغدادی را در حین مرگ در حال شیون و زاری بزدلانه توصیف کرد و گفت که با منفجر کردن جلیقه انفجاری خود، خودش و سه نفر از فرزاندنش را کشته است. او در هنگام مرگ در یک تونل بوده که در اثر انفجار جلیقه انفجاری فروریخته است.

ترامپ در خصوص نقش روسیه در این عملیات ضمن اذعان به اینکه روس‌ها از عملیات مطلع نبوده‌اند گفت که آنها با باز کردن حریم هوایی مناطق تحت کنترلشان بر روی بالگردهای آمریکایی به عملیات کمک کرده‌اند.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا بسیاری از نیروهای داعش در جریان این عملیات کشته شدند اما برخی از آنها نیز دستگیر شده‌اند از جمله یازده کودک. تعداد کشته‌های داعش به گفته ترامپ از تعداد کسانی که زنده دستگیر شده‌اند بیشتر است.

وی همچنین تصریح کرد که در عملیات مزبور جز نیروهای آمریکایی، نیروی دیگری مشارکت نداشته است.

او در خصوص محلی که نیروهای آمریکایی از آن برای انجام عملیات عازم شمال غرب سوریه شدند نیز گفت که این عملیات از یک کشور «بسیار دوست» انجام شده اما نامی از این کشور نیاورد.

ترامپ به عملیات قتل «حمزه بن‌لادن» هم اشاره کرد و او را فردی توصیف کرد که بلند قد و زیبا بوده، بسیار شبیه پدرش بوده و حرف‌های بسیار خطرناکی می‌زده است.

وی افزود یک تا یک و نیم سال قبل از حادثه یازده سپتامبر من درباره خطر اسامه بن‌لادن صحبت می‌کردم و می‌گفتم که باید او را بگیرند اما کسی گوش نمی‌کرد. آن موقع کسی چیز زیادی در مورد بن‌لادن نمی‌دانست.

ترامپ روز یک‌شنبه در حالی با افتخار از کشتن البغدادی سخن گفت که در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 خود اذعان کرده بود مقامات وقت آمریکا بنیان‌گذاران گروه تروریستی داعش بوده‌اند.