مجموعه موسوم به تشکیلات خودمختار کرُدها در شمال و شرق سوریه روز یکشنبه با رد ادعاها مبنی بر نیت آنها برای تجزیه این کشور، خواستار گفت و گوی سازنده با دولت سوریه شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، این تشکیلات با صدور بیانیه ای اعلام کرد: کردها در شمال و شرق سوریه هیچ نیتی برای تجزیه و تقسیم کشور ندارند. سخنان و اتهاماتی که علیه ما (کُرد) درباره تلاش برای تقسیم سوریه مطرح می شود بی پایه و اساس است.

این بیانیه افزود: ما تلاش ها برای تقسیم سوریه را ناکام گذاشتیم و  طی هشت سال (جنگ) با عناصر اشغالگر و مزدور داعش و النصره جنگیدیم و از خاک و یکپارچگی سوریه حمایت کردیم. این پیروزی افتخاری برای همه مردم سوریه است.

تشکیلات خودمختار کردها در شمال و شرق سوریه تاکید کرد: تصمیم این تشکیلات دفاع از ارض و کرامت سوریه تا آخرین لحظه است. قربانی می دهیم و ایستادگی می کنیم و سوریه تنها پس از پایان اشغالگری و عقب نشینی خارجی ها باثبات و امن می شود.

کُردهای سوریه در این بیانیه با انتقاد از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، او را «فاشیست» و «خلیفه عثمانی» خواندند که به زعم آنها از آوارگان به عنوان ابزاری برای «باج خواهی» استفاده می کند.

این کُردها همچنین اردوغان را متهم به «استقرار مزدوران باقی مانده از داعش و النصره در مناطق شمال و شرق سوریه» کردند.

این در حالی است که پیش تر «شورای سوریه دموکراتیک» شاخه سیاسی «نیروهای دموکراتیک سوریه» با صدور بیانیه ای برای مذاکره و گفت و گوی مستقیم با دولت سوریه با هدف مقابله با تهدید تجزیه این کشور اعلام آمادگی کرده بود.

ترکیه  ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی الرقه و الحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.