دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین خبر داده است که رئیس جمهوری این کشور با «ولادیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود درباره اجلاس آینده رهبران گروه چهار نورماندی در پاریس که با هدف حل و فصل بحران میان روسیه و اوکراین برگزار می‌شود، تلفنی رایزنی کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این ‌گفت‌وگوی تلفنی به ابتکار طرف اوکراینی صورت گرفت و ولادیمیر پوتین با زلنسکی در خصوص اجلاس گروه چهار نورماندی که قرار است روز 9 ماه دسامبر (18 آذر ماه) در پاریس برگزار شود، مذاکره کرد.
گروه چهار نورماندی از روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان تشکیل شده و سران این کشورها در قالب این گروه چند بار با یکدیگر برای مذاکره در خصوص بحران اوکراین و حل و فصل مسائل این کشور با روسیه دیدار یا گفت‌وگوی تلفنی کرده‌اند.
گفته شده پوتین و زلنسکی درباره موضوع تحویل سه کشتی نظامی اوکراین هم با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

روسیه به تازگی دو ناوچه و یک شناور نظامی اوکراینی را که در ماه نوامبر سال گذشته در تنگه کرچ به همراه 24 ملوان اوکراینی به جرم ورود غیرقانونی به آبهای سرزمینی خود توقیف کرده بود به این کشور تحویل داد و اوکراین هم اعلام کرد که این شناورها در بدترین وضعیت ممکن پس داده شده‌اند چرا که روس‌ها برخی از تجهیزات یا وسایل واقع در کشتی‌ها را برداشته اند.

دوطرف همچنین در خصوص مسائل مربوط به فروش گاز روسیه به اوکراین و ترانزیت گاز از طریق اوکراین به اروپا گفت وگو کردند.
اوکراین از حدود سه سال پیش خرید گاز از روسیه را متوقف کرده و گاز از اروپا وارد می‌کند و روس‌ها می‌گویند چرا کی‌یف گاز روسیه را از اروپایی‌ها باز خرید ‌می‌کند.

اعتبار قرارداد ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا هم اواخر ماه دسامبر آینده به پایان می‌رسد و اختلافات مسکو و کی‌یف درباره شرایط ترانزیت مانع از امضای قرارداد جدید شده است.