مردم ونیز که از مسائلی همچون بالا آمدن پیاپی سطح آب و فساد اداری به ستوه آمده‌اند برای پنجمین بار طی چهل سال اخیر قصد دارند همه‌پرسی خودمختاری برگزار کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 شهروندان ونیزی روز یکشنبه برای پنجمین بار در چهل سال اخیر، در همه‌پرسی برای دستیابی به خودمختاری شرکت می‌کنند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، به‌دنبال بالا آمدن پی در پی سطح آب در شهر ونیز، مردم خشمگین این شهر قصد دارند از طریق یک همه‌پرسی، به خودمختاری دست یابند.

در سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۹، ۱۹۹۴ و ۲۰۰۳ نیز همه‌پرسی‌هایی ناموفق در این منطقه برگزار شده بود. اکنون وقوع آب‌گرفتگی‌های متعدد در ونیز، آسیب‌پذیری این ناحیه را بیشتر به رخ می‌کشد و نارضایتی مردم از مسائلی همچون تردد بیش از حد توریست‌ها، عبور کشتی‌های تفریحی کروز از میان کانال‌های تاریخی شهر و فساد مسئولین را تشدید کرده است.

«جورجیو ساپیج» از شهروندان ونیزی که به یاد می‌آورد در خلال همه‌پرسی سال ۱۹۷۹ توسط مخالفان همه‌پرسی خودمختاری مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته بود، می‌گوید: «ونیز خشمگین است. مشکلات ما بدتر شده‌اند. محافظ فیزیکی [در برابر آب] وجود ندارد، توریسم به شکل بدی مدیریت می‌شود، فساد بیداد می‌کند، صنعتگران رفته‌اند و از همه مهم‌تر جمعیت رو به کاهش است. ونیز تبدیل به گاوی شیرده شده است و تنها راه نجات آن استقلال است».

اما «لوئیجی بروگنارو» شهردار ونیز با این همه‌پرسی مخالف بوده و درصدد لغو آن است. او از شهروندان درخواست کرده در این همه‌پرسی شرکت نکنند زیرا استقلال بهای گزافی دارد.

ونیز و یازده جزیره فاقد سکونت آن تا پیش از روی کار آمدن «بنیتو موسولینی» نخست‌وزیر ایتالیا در سال‌ ۱۹۲۶ دولتی مجزا داشت. ونیز در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم حدود ۱۷۵ هزار نفر جمعیت داشت که در حال حاضر به حدود ۵۵ هزار نفر کاهش یافته است.