اعتصابات فرانسه در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگی وارد بیست و یکمین روز خود شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که بیست روز از اعتصابات گسترده در فرانسه در اعتراض به لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی می‌گذرد، کارکنان راه آهن ملی کماکان بر خواسته‌های خود پافشاری می کنند. اکنون ۴۰ درصد کل قطارهای سریع السیر و ۲۰ درصد شبکه ریلی فرانسه از شبکه خارج شده است. اتحادیه کارکنان راه‌آهن اعلام کرده است از امروز حرکت قطارها به شهرهای حومه پاریس نیز متوقف خواهد شد.

پس از آن که مذاکرات بین دولت و نمایندگان اتحادیه های کارگری در هفته گذشته شکست خورد، اعتصاب‌کنندگان که قرار بود در تعطیلات سال نو دست از اعتصاب بردارند از تصمیم خود منصرف شدند و هرگونه توقف اعتصابات را منوط به عقب‌نشینی دولت از برنامه خود کردند. از سوی دیگر اما ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه گفته است که دولت از برنامه خود برای اصلاح نظام بازنشستگی که شامل افزایش سن بازنشستگی و برخی حذف مزایای آن است عقب‌نشینی نخواهد کرد.

لارن برون، رئیس اتحادیه کارکنان راه‌آهن گفت: ما برنامه های متعددی برای جشن گرفتن کریسمس در کنار دولت داریم!

اعتراضات به نظام بازنشستگی در فرانسه مساله جدیدی نیست و پیش تر نیز در سال ۱۹۹۵ کارکنان با اعتصابات گسترده و مداوم دولت را مجبور کردند تا از برنامه اصلاح نظام بازنشستگی عقب‌نشینی کند.

اعتصابات در حال حاضر محدود به بخش حمل و نقل نیست و بخش بزرگی از کارکنان در بخش خرده فروشی، رستوران و هتلداری نیز به اعتصابات پیوسته اند. کارکنان یکی از پالایشگاه های شرکت توتال نیز رای به توقف فعالیت ها داده اند که باعث خواهد شد تولید نفت فرانسه ۲۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

اعتصابات در فرانسه که بیش از هر چیزی حمل و نقل عمومی را در این کشور مختل کرده، موجب سرگردانی صدها هزار نفر از مسافرین و مردم و هم چنین گردشگران در شهرهای بزرگ خصوصا پاریس شده است. از سوی دیگر اعترضات خیابانی نیز در فرانسه شدت گرفته و بار دیگر جلیقه زردها به میدان بازگشته اند.

ژان پاول دلووی، وزیر بازنشستگی فرانسه هفته گذشته و با تشدید اعتصابات از سمت خود استعفا کرده بود.