دولت ترکیه در تلاش برای منحرف کردن توجهات از بحران ورود پناهجویان به اروپا، از جهانیان خواست به جای تمرکز روی مرزهای یونان، روی مسئله سوریه و ادلب متمرکز شوند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«فخرالدین آلتون» مسئول رسانه‌ای و مدیر ارتباطات دولت ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت اتحادیه اروپا حرکت موج پناهجویان به سمت این قاره را «تهاجم» به خود می‌بینند و یونان را نیز خط مقدم مقابله با این تهاجم می‌داند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آلتون با اشاره به ممانعت ترکیه از ورود پناهجویان به اروپا طی سال‌های اخیر، اظهار داشت که اروپا فکر می‌کرد بحران مهاجران تمام شده است ولی در واقع چنین نبود بلکه ترکیه با به دوش کشیدن بار آن، تاثیرش را کاهش داده بود.

وی با انتقاد از بی‌توجهی اروپا به باری که ترکیه برای میزبانی از پناهجویان تحمل کرده و بدون پرداخت هزینه‌هایی که به آنکارا متعهد شده، توضیح داد: «یونان با پناهجویان به طرز ناگواری برخورد می‌کند و سپس ترکیه را مورد سرزنش قرار می‌دهد».

این مقام ترکیه‌ای ادامه داد: «این همان رفتار دوگانه و منافقانه‌ای است که ما طی سال‌های گذشته به آن عادت کرده‌ایم. کشوی که حفاظت موقت [از پناهجویان] را متوقف کرده و به آنها گاز اشک‌آور شلیک می‌کند، هیچ صلاحیت اخلاقی ندارد که از آن حرف بزند».

به نوشته آناتولی، آلتون با متهم کردن دولت سوریه به خطرناک بودن و درخواست از اروپا برای متوقف کردن آن، افزود: «جامعه جهانی باید به جای یونان، روی اقدامات در سوریه تمرکز کند».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز اتحادیه اروپا را تهدید کرد که یا از عملیات نظامی جدید ترکیه در سوریه حمایت کنند یا با موج بزرگتری از پناهجویان روبه‌رو خواهند شد. (جزئیات بیشتر)

ارتش ترکیه از روز یکشنبه، بعد از افزایش تلفات ماجراجویی نظامی خود در ادلب و بیشتر شدن ابعاد این رسوایی، تجاوز نظامی جدیدی را به خاک سوریه با اسم رمز «عملیات سپر بهار» برای حمایت از گروه‌های تروریستی در برابر عملیات ارتش سوریه در ادلب آغاز کرد.

وزارت دفاع ترکیه شامگاه سه‌شنبه (۱۳ اسفند) در بیانیه‌ای از افزایش شمار تلفات نیروهای خود در درگیری‌های شمال غرب سوریه خبر داده بود. تلفات این کشور طی دو هفته گذشته در درگیری‌های استان ادلب مطابق آمار رسمی وزارت دفاع این کشور بیش از ۴۰ نفر و ده‌ها زخمی است.