جراحی بینی و یا رینوپلاستی امروزه یکی از اولویت های افراد مخصوصا جوانان در کشور ما می باشد. در حالی که جراحی بینی تنها ۲ تا ۳ ساعت زمان می برد، اما نتیجه آن می تواند تا پایان عمر با فرد همراه شود.

نکات و مراقبت های بعد از عمل بینی چیست ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هدف از جراحی بینی

قبل از جراحی بینی باید هدف متقاضی از عمل مشخص شده و در صورت مشکلات روحی ابتدا به درمان این مشکلات پرداخته شود. در درجه اول باید انگیزه فرد برای جراحی بینی کاملا منطقی و درست باشد تا نتیجه قابل قبولی از عمل جراحی بینی خود کسب نماید. جراحی بینی، ممکن است با اهداف مختلفی صورت گیرد از این رو قطعا فردی که کاندید عمل بینی می شود (حتی برای درمان مشکلات بینی)، دست خوش تغییرات زیبایی نیز قرار می گیرد. هدف از عمل بینی ممکن یکی از گزینه های زیر باشد

1.کوچک کردن بینی

2. بزرگ کردن بینی

3. درمان انحراف بینی

4. برداشتن قوز بینی

5. پولیپ بینی

نکته قابل توجه این است که اگر هدف فرد از جراحی بینی حالت مقایسه با بینی فرد دیگر باشد احتمال نارضایتی زیاد خواهد بود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد ازعمل بینی در نتیجه نهایی نقش بسزائی دارند. این موضوع در روزها و هفته‌های اول دارای اهمیت بیشتری می‌ باشد و مهمترین مساله ضربه نخوردن بینی‌ حتی در حد ملایم است.

توصیه‌های زیر به شما در این امر کمک می‌کند:

1)بهترین زمان برای حمام کردن بعد از عمل بینی گوشتی را حتما از پزشک خود سوال کنید.

2) حداقل ۲۴ ساعت بعد از عمل از کمپرس سرد در اطراف بینی و زیر چشم، برای کاهش کبودی و تورم استفاده نمایید .

3) بعد از جراحی بینی مسافرت با هواپیما در روزهای اول توصیه نمی گردد.

4) با دهان باز عطسه و یا سرفه کنید تا به بینی فشاری وارد نشود.

5) از فین کردن و فشار به بینی بپرهیزید چون ممکن است سبب خونریزی شود.

6) از خندیدن و حرف زدن زیاد در هفته های اول خودداری نمایید.

 7) از قرار گرفتن پوست صورت در معرض آفتاب برای مدت سه ماه پس از عمل جراحی دوری کنید. در حالت عادی قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک توصیه مناسب و مفید است. اما پس از عمل جراحی بینی، آسیب های محدود وارد شده به خاطر قرارگیری در معرض نور خورشید می تواند باعث تغییر رنگ دائمی پوست بینی شما شود.

8) هنگام استراحت و خواب چند بالش زیر سر خود بگذارید.

9) مسواک زدن شدید دندان و باز کردن بیش از اندازه دهان هنگام استفاده از خدمات دندانپزشکی     می تواند باعث حرکت بیشتر از حد مجاز لب بالای شما شود و همانطور که می دانید لب بالا با بافت حساس بینی ارتباط دارد. در نتیجه هر چه شما اعضای اطراف بینی خود را کمتر حرکت دهید،احساس بهتری خواهید داشت و دوره درمان شما سریع تر خواهد بود.

10) تا دو ماه نباید عینک طبی یا آفتابی مورد استفاده قرار گیرد. میتوانید لنز را جایگزین کنید.

11) کاهش تورم و چسبیدن پوست بینی بر اسکلت زمانبر خواهد بود، همچنین تورم دوطرف بینی شما متفاوت است، حتی اگر دو طرف آن یکسان عمل شده باشد. بنابراین نگران این موضوع نباشید.

12) اولین ملاقات با پزشک معمولا یک هفته بعد از عمل جراحی بینی انجام می شود. بعد از گذشت یک هفته معمولا درد و ناراحتی به کمترین حد ممکن می رسد و شما می توانید به زندگی عادی خود ادامه دهید و به محل کارتان بازگردید. اما این به آن معنا نیست که می توانید فعالیت های سنگین و ورزش سخت انجام دهید.

13) لباس یا پارچه را بر روی سر خود نکشید. بطور موقت سعی کنید از تیشرت، سویشرت و ژاکت در دوره درمان خود استفاده نکنید. استفاده از لباس هایی که دارای دکمه هستند در طول دوره درمان  می تواند از تماس غیر عمدی و حرکت بینی شما جلوگیری کند.

1126

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از عمل بینی جزو مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد که فرد باید رژیم غذایی خود را با رعایت کردن مواردی اصلاح نماید که این امر موجب تسریع در روند بهبودی می شود. بعد از عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی به مدت 4 ساعت برای جلوگیری از احساس تهوع از خوردن و آشامیدن خودداری نمایید.

4 ساعت بعد از عمل جراحی بینی می توانید مایعات و آبمیوه طبیعی که خیلی سرد یا گرم نباشد را بنوشید و برای خوردن آبمیوه از نی استفاده کنید.

برای کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی بهترین میوه آناناس است که می توانید کمپوت و آبمیوه اش را میل نمایید.

خوردن غذا بعد از 6 الی 7 ساعت می تواند با رعایت اصولی آغازشده و باید غذاها به صورت میکس شده و احتیاج به جویدن طولانی مدت نداشته باشند. برای محافظت از بافت های جراحی شده از غذاهای نرم و سبک مانند پوره، سبزیجات پخته آبپز و یا بخارپز استفاده نماید.

خوردن آب میوه و سبزیجاتی که حاوی فیبر است از قبیل کرفس باعث کاهش آثار کبودی و تورم بینی می شود. نوشیدن آبمیوه های طبیعی از قبیل آب سیب، آناناس و آب هویج برای بعد عمل بینی توصیه می شود.

بعد از عمل بینی خوردن برنج در صورتی که کته ای نرم باشد و احتیاج به جویدن طولانی مدت نداشته باشد موردی ندارد، قابل ذکر است که باید از خوردن ته دیگ جدا خودداری کنید.

از نوشیدن مایعات کافیئن دار پرهیز نمایید چرا که افزایش فشار خون را در پی خواهد داشت و روند بهبودی را دچار کندی می کند.

استحمام بعد از جراحی بینی

حتما برای حمام کردن از یک همراه کمک بگیرید.

از دوش تلفنی یا وان جهت شستشوی بدن و برای شستن سر از سرشوی های آرایشگاهی استفاده کنید.

آب را ولرم کرده زیرا گرمای آب ممکن است باعث سر گیجه شود.

حتی الامکان حین استحمام سر را به سمت پایین خم نکنید.

ابتدا بدن خود را بشویید و برای شستن سر خود روی صندلی بنشینید و سر را به عقب خم کنید تا موها توسط همراه شستشو شود.

بعد از یک هفته تا ده روز باید برای برداشتن پانسمان بینی به مطب مراجعه کنید.

دکتر امیرحسین محمدی مفرد ( www.drmofradclinic.com ) یکی از بهترین جراحان بینی در تهران  و ایران می باشد ، برای دیدن نمونه کار های بیشتر روی لینک منبع کلیک کنید .

منبع : سایت دکتر امیرحسین محمدی مفرد