محمدصادق کوشکی گفت: من شخصا هیچ‌وقت نشنیده‌ام که آقای جلیلی به دنبال دبیری مجمع تشخیص بوده باشد یا مثلا تمایل داشته است که وزیر امور خارجه شود. من سخنگوی او نیستم اما شخصا سراغ ندارم که او در پی گرفتن سِمت بوده باشد.

جلیلی هیچ‌وقت دنبال دبیری مجمع تشخیص نبوده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته در پی استعفای محسن رضایی، محمدباقر ذوالقدر از سوی صادق آملی لاریجانی به دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. این در حالی است که پیشتر پیش‌بینی می‌شد ممکن است سعید جلیلی این سِمت را در اختیار بگیرد.

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای ذوالقدر با آقای آملی لاریجانی کار کرده است و این انتصاب طبیعی بود و به نظر من هیچ ربطی به تحولات انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری نداشت».

او ادامه داد: «از سوی دیگر من شخصا هیچ‌وقت نشنیده‌ام که آقای جلیلی به دنبال دبیری مجمع تشخیص بوده باشد یا مثلا تمایل داشته است که وزیر امور خارجه شود. من سخنگوی او نیستم اما شخصا سراغ ندارم که او در پی گرفتن سِمت بوده باشد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «آقای جلیلی در همین جایگاهی که دارد، فعالیت می‌کند و خیلی افکار در این فضاها نیست که حالا بروم یک پست و مقامی بگیرد».

کوشکی در پاسخ به این پرسش که آیا جلیلی می‌تواند تأثیر غیرمستقیم خاصه در حوزه تصمیم‌گیری‌های حوزه سیاست خارجی بر دولت بگذارد، اظهار کرد: «وزارت‌ خارجه معمولا با تصمیم‌های یک فرد اداره نمی‌شود و اصلا این‌طور نیست که بگوییم یک شخص می‌تواند منشأ تصمیم‌سازی باشد. وزارت خارجه مجری تصمیمات کلان سیاست خارجی است و خودش رأسا تصمیم نمی‌گیرد؛ بنابراین نمی‌توان گفت آقای جلیلی یا هر فرد دیگری تأثیر مهمی در تصمیم‌سازی داشته باشد و حتی زمانی که آقای ولایتی هم وزیر خارجه بود، یک سلیقه بر وزارت بر وزارت خارجه حاکم نبود».

کوشکی در پایان درباره اینکه چرا استعفای محسن رضایی به طور مستقیم از سوی مقام معظم رهبری پذیرفته شد و ایشان این استعفا را به رئیس مجمع تشخیص مصلحت یعنی آملی لاریجانی ارجاع ندادند، گفت: «دلیل واضحی دارد زیرا خود رهبر انقلاب آقای رضایی را در این سِمت منصوب کرده بودند و طبیعی بود که خود ایشان هم استعفا را بپذیرند و این موضوع اصلا به مواضع اخیر آقای آملی لاریجانی ربطی ندارد».