بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹، دولت روحانی فقط ۲۸ درصد احکام بودجه را رعایت کرده و در اجرای ۷۲ درصد احکام قانونی بودجه، تخلف داشته است و 15 درصد کلا فاقد عملکرد بود.

تخلفات بی شمار دولت در سال 99
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس دیوان محاسبات امروز به صحن علنی مجلس آمد تا گزارشی از چند و چون عملکرد دولت قبل در زمینه مصرف بودجه بدهد. گزارش تفریغ بودجه سال 99 حاوی نکاتی بود که بذرپاش این موضوعات را بیان کرد.

نکته مهم این گزارش  عدم رعایت ۴۹ درصد از احکام بودجه توسط دولت قبل بود.

*بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹، دولت روحانی فقط ۲۸ درصد احکام بودجه را رعایت کرده و در اجرای ۷۲ درصد احکام قانونی بودجه، تخلف داشته است. و 15 درصد کلا فاقد عملکرد بود

* بر اساس گزارش دیوان محاسبات، تأخیر و تعلل (۳) ماهه شورای عالی بورس در تصویب تزریق مبلغ ۱.۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و عدم اتخاذ تصمیم در استفاده از منابع حاصل از کارمزدهای وصول شده‌ی مربوط به خرید و فروش سهام در سال ۱۳۹۹ (مبلغ ۲۶,۰۰۰ میلیارد تومان) در ساماندهی و حمایت از بازار سرمایه­ از مصادیق ترک فعل بوده است.

*گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ از دوشغله بودن ۱۲۴ مدیر دولت دوازدهم حکایت دارد.

*بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۶۵درصد مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی از ثبت‌نامه در سامانه مالیاتی کشور خودداری کرده‌اند.

مالیات هایی که دریافت نشد

*نتایج بررسی‌ها بیانگر آن است که از دویست و سیزده هزار و هفتصد و سه میلیارد (۲۱۳.۷۰۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان مطالبات مذکور، حدود (%۵) مطالبات، معادل ده هزار و هشتصد و شصت و هفت میلیارد (۱۰.۸۶۷.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان آن وصول و به حساب­ خزانه­ داری کل کشور واریز شده است.

*بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹، واحدهای مسکونی با ارزش روز ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان و بیشتر و انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین موجود در کشور با ارزش روز هفتصد میلیون (۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان و بیشتر، مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شوند؛ در سال ۱۳۹۹ علی­رغم پیش­بینی مبلغ یک­هزار و ششصد میلیارد (۱.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان وصول درآمد از این محل، به علت عدم تصویب آیین­نامه اجرایی مربوط، هیچ­گونه مالیاتی دریافت نشده است.

عدم حذف یارانه بگیران سه دهک بالای درآمدی

*وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف بوده است نسبت به شناسایی و حذف سه­ دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، اقدام کند و سازمان هدفمندسازی یارانه ­ها نیز مکلف بوده است امکان ثبت­نام برای افرادی که موفق به ثبت­نام برای بهره‌مندی از یارانه نشده‌اند را فراهم نماید؛ در سال 1399وزارتخانه مذکور تعداد (23.033.505) نفر سه­ دهک بالای درآمدی یارانه‌بگیران را شناسایی نموده، لیکن اقدامی جهت قطع یارانه آنها صورت نگرفته است. شایان ذکر است، یارانه پرداختی به افراد مذکور بالغ بر دوازده هزار و پانصد و هفتاد و شش میلیارد (12.576.000.000.000) تومان بوده است. همچنین سازمان هدفمندسازی یارانه ­ها اقدامی جهت ثبت ­نام افرادی که موفق به ثبت­نام برای بهره‌مندی از یارانه نشده‌اند، انجام نداده است.  

 سهم ۱۰درصدی ایران از استخراج رمز ارز 

سهم ایران از مجموع ظرفیت استخراج رمزارزها (و به طور خاص رمزارز بیت‌کوین) حدود 10% از ظرفیت کل دنیا بوده که تقریبا معادل 2000 مگاوات، معادل 3% ظرفیت عملی تولید برق نیروگاه‌های کشور است. از مجموع این مقدار، تعداد 50 مرکز (با ظرفیت حدودی 209 مگاوات) به صورت مجاز فعالیت می‌نمایند. همچنین تعداد 5,144 مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز (با مجموع ظرفیت 607 مگاوات) تاکنون در کلیه استان‌های کشور کشف و جمع‌آوری شده‌اند. مابقی مراکز غیرمجاز کشف‌نشده نیز با ظرفیت حدودی 1,184 مگاوات متاسفانه همچنان به صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند.

همچنین بر اساس همین گزارش که توسط رییس کل دیوان محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی قرائت شد، تخلفات متعددی انجام شده است.

پاداش های خارج از ضابطه دولت

به گزارش ایلنا، بر مبنای این گزارش، بررسی‌های انجام شده حاکی است پرداخت به کارکنان در برخی موارد منطبق با اختیارات قانونی توسط دستگاه اجرایی متبوع، به اشکال مختلف و یا از منابع مختلف و توسط سایر دستگاه‌­ها، بنگاه‌­ها و نهادها (اعم از دولتی و غیردولتی) صورت می‌گیرد. از جمله مواد به شرح زیر است:

پرداخت نقدی هزینه‌های رفاهی (بدون سقف مشخص) و خارج از فیش حقوقی

پرداخت سکه و کارت هدیه بدون درج در سامانه ماده (29) قانون برنامه ششم و فیش حقوقی

پرداخت حق‌الجلسه، پاداش حق نمایندگی و ... توسط سایر دستگاه‌­ها، بنگاه‌­ها و نهادها (اعم از دولتی و غیردولتی)

عدم رعایت سقف تعیین شده به بهانه‌های مختلف از جمله عدم شمول قوانین و مقررات عمومی بر این دستگاه‌ها و شرکت‌ها

بعضاً سودده نمودن شرکت‌ها با اسناد خلاف واقع به منظور پرداخت پاداش پایان سال

پرداخت پاداش پایان سال مازاد بر سقف مقرر قانونی (یک ماه)

پرداخت مواردی خارج از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تحت عناوین مختلف از جمله: مابه‌­التفاوت مقامات، فوق‌العاده سختی کار هیأت تخلفات اداری، تطبیق با دستگاه مبداء، فوق‌­العاده کشیک، فوق‌­العاده همسان‌سازی، تفاوت همترازی پست مدیریت، فوق­‌العاده مناطق مرزی، فوق­العاده مدیریت بحران، فوق‌العاده خاص، تفاوت تطبیق ناشی از انتقال، فوق‌­العاده جذب (رأی دیوان عدالت اداری)، حق اشعه، فوق‌­العاده جذب حمایت قضایی، فوق­‌العاده جذب هیأت امناء، حق‌الزحمه امتحانات و ...

تعدد مراجع قانون‌گذار و سیاست‌گذار در حوزه برقراری فوق‌العاده‌ها و افزایش آنها (هیأت وزیران، ستاد ملی کرونا، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت‌های امناء و ...)

عدم رعایت جزء (5) بند (ج) تبصره (20) قانون بودجه سال 1399 کل کشور مبنی ارائه اطلاعات مربوط به حقوق، فوق العاده های مستمر و غیرمستمر کارکنان رسمی و پیمانی و قراردادی به دستگاه‌های اجرائی ذیربط و عدم ثبت اطلاعات کارکنان در سامانه کارمند ایران

پرداخت از محل اعتبارات طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بابت حقوق و مزایای.