موقعیت امروز در تقارن با دو خاطره دردآور و نابکارانه تهاجم به حرم امام هشتم(ع) و هتک حریم است.

علم الهدی: آمریکا اگر می‌توانست ایران را با خاک یکسان می‌کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 امام جمعه مشهد با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد با باز و بسته کردن شیر نفت بر جهان مسلط شود، گفت: نفت مستقل جهان فقط متعلق به ایران است و اگر کسی با ما معامله نفتی کند دیگر سایه آمریکا بالای سر آن نیست.

آیت الله سیداحمد علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در جوار مضجع شریف امام رضا(ع) اظهار کرد: موقعیت امروز در تقارن با دو خاطره دردآور و نابکارانه تهاجم به حرم امام هشتم(ع) و هتک حریم است.

امام جمعه مشهد بیان کرد: روس‌های مستکبر تزار در سال ۱۳۳۰ قمری گنبد امام رضا(ع) را به توپ بستند و فردا سالروز هتک حرمت حرم رضوی به‌دست جلادان شاه ستمگر است، زندگی سیاسی و تاریخ اجتماعی مردم ما مالامال عبرت و تجربه است و ما باید از این حوادث و دشمنی‌ها نسبت به امروز خود عبرت گرفته و با تکیه به این بصیرت و عبرت سیاست جامعه را در روابط بین‌الملل تنظیم کنیم.

جریان استکبار سرسخت‌ترین دشمن دین است

وی با بیان اینکه جریان استکبار سرسخت ترین دشمن دین است، ادامه داد: این دشمن می‌تواند شرقی مانند شوروی یا غربی مثل آمریکا باشد، مستکبر جهان‌خوار بوده و قرآن و اسلام سنگلاخی برای جریان استکبار است.

آیت الله علم‌الهدی با اشاره به خاطره‌ای از به توپ بستن حرم مطهر توسط شوروی و انهدام نظام آن کشور پس از این اقدام ابراز کرد: به‌زودی آمریکا هم به این روز دچار می‌شود، ملاک دشمنی نیست که با ما دشمن است بلکه منظور دشمنی بوده که با اسلام دشمن است اما آموزه‌های خداوند، اسلام، پیامبر و قرآن اجازه تأثیرگذاری بر روی مردم ما را نمی‌دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه آمریکا قدرت اعمال فشار و زور بیشتر بر سر ملت ما را ندارد و اگر می‌توانست صبح ایران را با خاک یکسان کند آن را تا ظهر به تأخیر نمی‌انداخت، تصریح کرد: امروز دو جریان در ارتباط با دشمن در کشور حاکم است، اول اینکه با دشمن صلح و مذاکره کنیم مانند کسانی که دشمن مردم نبودند اما تفکرشان این بود و به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند اگر در کرنش با دشمن پیش روید پشیمان می‌شوید، پی بردند.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب این جریان با مبارزه پیش رفت و روزهای اول به امام می‌گفتند مگر مشت با گلوله می‌تواند بجنگد؟ اکنون می‌بینیم که توانست و جنگید، اما انقلاب هنوز تمام نشده و مبارزه ادامه دارد، اگر استقامت کردیم انقلاب را به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) که آخرین نقطه انقلاب است، می‌رسانیم.

آمریکا با در دست گرفتن انرژی دنیا به جهان مسلط می‌شود

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه جنگ و مبارزه باید در دو سطح ادامه پیدا کند، متذکر شد: اول مبارزه با قدرت خارجی است، آمریکا  مدعی جهان‌خواری در دنیا حتی بر کشورهای بزرگ است، اگر قدرت انرژی دست آمریکا باشد تمام توطئه‌های آمریکا می‌تواند با انرژی به ثمر بنشیند و با باز و بسته کردن شیر نفت و گاز کشورها را تابع خود قرار دهد، بزرگ‌ترین منابع انرژی در آفریقا، خاورمیانه و ایران است، آفریقا که مستعمره آمریکاست و خاورمیانه قدرت جدایی از آمریکا را ندارند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: نفت مستقل جهان فقط متعلق به ایران است و اگر کسی با ما معامله نفتی کند دیگر سایه آقا بالاسری آمریکا بالای سر آن نیست و این اکنون فروش نفت ایران را بالا برده و چهار میلیارد دلار به ایران برگشته است، آمریکا خواست با دزدی از نفت ایران امنیت این فروش را کاهش دهد که با غیرت دلیر مردان دریایی ما در این عملیات هم آمریکایی‌ها شکست خوردند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند با ما به‌طور مستقل خرید و فروش نفت داشته باشند تا سایه شر آمریکا از سر آن‌ها کم شود، ادامه داد: مبارزه دوم مبارزه با فساد داخلی است؛ از تریبون نماز جمعه از قوه قضائیه تشکر می‌کنم که مقابل فساد ایستاده، محور اصلی نظام و انقلاب ما رسیدن به عدالت سراسری است و این تضمین نمی‌شود مگر با فسادستیزی، این دو مبارزه انقلاب ما و رسیدن به هدف اصلی را تضمین کرده و زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم می‌کند.

خیرخواه و غمخوار همسایه باشیم

آیت الله علم الهدی در خطبه عبادی نماز جمعه مشهد اظهار کرد: در خطبه اول موضوع کلام در خصوص تقوای عملی در ارتباطات است و درباره رابطه با همسایه به عنوان یک نماد تقوای عملی در ارتباطات بحث داشتیم که امام سجاد(ع) در دعای بیست و ششم صحیفه سجادیه حدود ۲۰ مؤلفه برای رابطه با همسایه بیان کرده‌اند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه هفته پیش تا مؤلفه هجدهم پیش رفتیم، در خصوص مؤلفه نوزدهم عنوان کرد: خدایا در مقام خیرخواهی نسبت به همسایه به من توفیق بده من بقای نعمت آنچه که تو به آن داده‌ای آرزومند باشم، در جریان ارتباط انسان‌ها حرف اول را دل می‌زند تا در نتیجه ارتباط دل، ارتباطات در جریان جدی صورت بگیرد.

وی افزود: تا زمانی که رابطه دل میان افراد برقرار نباشد ارتباطات جدی برقرار نمی‌شوند که این در مورد همسایه هم صدق می‌کند، رابطه دل در دو جهت بدخواهی و خیرخواهی است که بدخواهی آن منشأ شر و خیرخواهی باعث صمیمیت می‌شود.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین تنش‌ها در زندگی برخورد با همسایه است اما اگر این خیرخواهی برای همسایه وجود داشته باشد زندگی شیرین‌تر می‌شود، نقطه اوج بدخواهی حسادت است و انسان‌ها پریشانی را برای دیگران بیشتر آرزو می‌کنند و اوج خیرخواهی دوام و بقای نعمت است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه زندگی ما همواره در فراز و نشیب است، ادامه داد: در زندگی گاهی حوادث بدی به‌وجود می‌آید و همسایه باید غمخواری کند اما اگر همسایه نعمتی به‌دست آورد خیرخواهی اقتضا می‌کند که آرزومند باشد که این نعمت ادامه داشته باشد.

وی متذکر شد: برخی یک عادت بدی در جریان ارتباط با وابستگان دارند که وقتی عزیز آن‌ها به قدرت و جایگاهی می‌رسد خودشان را می‌گیرند و می‌گویند مایه افتخار نیستی و برخی هم برعکس عمل می‌کنند، این در جریان همسایگی بسیار مهم است و باید همانند زمانی که در فرود و سختی زندگی همسایه غمخواری می‌کنید در فراز زندگی او هم ابراز خوشحالی و رضایت کنید.

آیت الله علم الهدی در خصوص مؤلفه بیستم تشریح کرد: امام سجاد در آغاز مؤلفه بیستم ابتدا صلوات بر اهل‌بیت(س) را تجدید می‌کنند و می‌فرمایند: خدایا به من توفیق بده این مؤلفه‌ها را در ارتباط با همسایه رعایت کنم و همسایه من هم با من این‌چنین برخورد کند؛ آنجاست که رابطه حسنه میان همسایه‌ها ایجاد می‌شود و هیچ تنشی نمی‌تواند آن‌ها را از پای در بیاورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در گذشته خانه‌ها مانند آپارتمان‌ها نبود و اکنون ارتباط با همسایه بسیار نزدیک‌تر و مهم‌تر است، تاکید کرد: امروزه فرهنگ آپارتمان‌نشینی در ما ضعیف است، اگر تأکیدات انبیا و اولیا را در زندگی همسایگی را رعایت کنیم همسایگان مثل یک خانواده صمیمی می‌شوند.

وی بیان کرد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند «خدایا بدی‌های من را به همسایه‌ام نشان نده بلکه خوبی‌های من را نشان همسایه‌ام بده»؛ این دعا به دلیل تنفر و انزجار افراد از کسانی است که دائم بدی از او می‌بینند، در ادامه امام می‌فرمایند «خدایا ارتباط من را با خدا طوری قرار بده که در کنار یکدیگر احساس خوشبختی کنیم».