«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین صبح امروز (جمعه) تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ رایزنی کرد.

غرب ابتکار عمل خود را با خاتمه تحریم‌ها نشان دهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: غرب ابتکار عمل واقعی خود را در خاتمه دادن به تحریم ها ارائه دهد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین صبح امروز (جمعه) تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ رایزنی کرد.

جوزپ بورل این رویداد را که اکنون همه هیات‌های مذاکره کننده از آلمان ، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و به ویژه جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای رسیدن به تفاهم در وین تلاش می‌کنند، را مهم خواند. 

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین در جریان است و قرار است امروز نشست اختتامیه این دور از مذاکرات در چارچوب کمیسیون مشترک برجام برگزار شود.

وی افزود: به انریکه مورا تاکید کرده‌ام که در ارتباط سازنده و فعال با مذاکره کننده ارشد ایرانی و همه هیات‌ها برای رسیدن به توافق تلاش کند.

وی خواستار انعطاف همه طرف‌ها در ادامه مذاکرات شد. 

بورل ضمن ابراز خرسندی از شروع مذاکرات ، آمادگی خود و همکارانش در اتحادیه اروپا را برای کمک به حل مشکل اعلام کرد.

* روند مذاکرات در مجموع خوب، اما کند خواند

امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از تلاش های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همکاران وی‌، روند مذاکرات را در مجموع خوب، اما کند خواند.

وی افزود: هیأت ایرانی با حسن نیت ، اختیارات لازم و ابتکارات دست یافتنی و رو به جلو، به شکلی فعال در میز مذاکرات حضور دارد. 

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در هر مذاکره و اقدامی پایان دادن کامل به تحریم‌های ناقض برجام هدف مشارکت ماست. 

وی با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به همکاری فنی با آژانس بین المللی انرژی اتمی، افزود: علاوه بر  مذاکرات و دیدارهای آقای باقری، کارشناسان ایرانی نیز در قالب کمیته خاتمه تحریم‌ها و کمیته هسته‌ای در حال مذاکرات فنی و تخصصی با ۱+۴ هستند.

گفتنی است علی باقری عصر دیروز نیز با رافائل گروسی مدیرکل آژانس دیدار کرد و این دیدار را سازنده خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی مباحث مطروحه در مذاکرات اخیر یادآور شد: علیرغم عهدشکنی آمریکا و بی عملی سه کشور اروپایی، ما با حسن نیت در مذاکرات وین حضور داریم. تیم ما در هر مرحله‌، دارای برنامه و ابتکارات روشن، ملموس و عملی است. غرب هم باید ابتکار عمل واقعی خود را در خاتمه دادن به تحریم‌ها ارائه دهد و به تکرار شعارهای قبلی و ناقض حقوق و منافع ملت ایران پایان دهد.

وی افزود: ما معتقدیم دستیابی به توافق خوب در دسترس است، اما لازمه آن تغییر رویکرد برخی طرف‌ها از ادبیات تهدید به ادبیات همکاری‌، احترام متقابل و نتیجه محور است.

 بورل و امیرعبداللهیان فضای مذاکرات کنونی وین را مثبت ارزیابی کردند.

گفتنی است تیم مذاکره کننده ایرانی چهارشنبه شب ۲ سند به طرف مقابل در خصوص لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ارائه داد و علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در اظهاراتی ارائه ۲ سند از سوی ایران به طرف مقابل شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را نشانه جدیت جمهوری اسلامی خواند و گفت: در وین هستیم که گفت‌وگوها را ادامه دهیم.