اتحادیه اروپا طی سخنانی" ضمن تاکید بر اینکه؛ ازسرگیری مذاکرات وین نشان دهنده تعهد و تمایل طرفین به پیشرفت است، نیاز فوری برای توافق در مذاکرات را ضروری دانست.

فوراً در مذاکرات توافق کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آغاز دور دوم مذاکرات وین ، در حالی آغاز خواهد شد که یافتن مقصرِ پیشرفت نکردن مذاکرات از انجامِ خودِ مذاکرات وین بسیار مهم تر است، این در حالی است که اعضای حاضر در این مذاکرات همچون ایران بر مفید و موثر بودن مذاکرات وین تاکید دارند و گفت و گوهای پراکنده مقاماتِ حاضر در مذاکرات وین نیز گواهی بر این مدعاست، اما آنچه که مهم است این می باشد که مذاکرات وین اهداف اصلی مورد نظر ایران یعنی«لغوِ تحریم ها» را به سرعت عملیاتی کند. 

مذاکرات وین....

 5 خواسته مهم ایران در نشست فردا

 

 شبکه المیادین به نقل از منابع مطلع در مذاکرات وین گفته  که هیأت ایرانی در نشست دوم که فردا (پنج شنبه) برگزار می‌شود، پنج خواسته را از طرف‌های مقابل مطرح خواهد کرد.

 اولین درخواست مربوط به رفع تمامی تحریم‌های مربوط به برجام و … است.  ارائه تضمین در خصوص رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، بازگشت همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای و پرداخت غرامت به ایران به دلیل عدم اجرای توافق هسته‌ای از سوی طرف‌های دیگر جزو شروط و در‌خواست‌های طرف ایرانی است.

 

 

نیاز فوری به پیشرفت در مذاکرات وین وجود دارد

 

اتحادیه اروپا ضمن اشاره به اینکه؛ "ازسرگیری مذاکرات وین نشان دهنده تعهد و تمایل طرفین به پیشرفت است، تاکید کرد که در این مذاکرات نیاز فوری به پیشرفت است.

این گزارش می افزاید؛ هدف مذاکرات وین بازگشت واشنگتن و تهران به توافق هسته ای است.

چین و روسیه در مذاکرات وین

 به چین و روسیه هم امیدی نیست

 

نشریه آمریکایی هیل در باره مذاکرات وین نوشته است؛ صبر چین و روسیه نیز در قبال ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در حال از دست رفتن است. 

بر اساس این گزارش؛ اگر مذاکرات شکست بخورد، بایدن می‌تواند پیچ‌ها را محکم کند و صادرات نفت ایران را بار دیگر با مشکل مواجه کند. 

در این گزارش آمده است: حتی چین و روسیه، محتمل‌ترین متحدان ایران در میان امضاکنندگان برجام، در حال از دست دادن صبر و شکیبایی به خاطر سخت گیری‌های تهران در میز مذاکره هستند.

باقری مذاکرات وین

رایزنی های علی باقری در مذاکرات وین 

 

 علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد و معاون سیاسی وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با ما ژائوسو معاون وزیر امور خارجه چین درباره مذاکرات وین رایزنی و تبادل نظر کرد.

 مذاکره‌کننده ارشد ایران در این تماس تلفنی با اشاره به طیف وسیع همکاری‌های دو طرف و همسویی مواضع دو کشور در بسیاری از موضوعات بین‌المللی از جمله در مذاکرات وین از حمایت پکن از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مهمی هم‌چون اولویت داشتن لغو تحریم‌های غیرقانونی امریکا و نیز دریافت تضمین از سوی ایران قدردانی نمود.

باقری ضمن تبیین برخی موارد پیشنهادی هیات ایرانی در قالب متون پیش‌نویس ارائه شده به سایر طرف‌ها، تاکید کرد پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به صورت مستند و مستدل تدوین شده و بدیهی‌ترین اقدام طرف‌های مقابل برابر این اقدام سازنده، اعلام نظر مستند و مستدل در مورد آن است.

معاون وزیر امور خارجه چین نیز در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر سودمندی و تداوم رایزنی‌ها و هماهنگی‌های طرفین در ادامه روند مذاکرات، ابراز امیدواری نمود سایر طرف‌ها نیز با رویکردی سازنده به پیشرفت گفتگوها کمک کنند.

 

احتمال چرخش چین و روسیه در مذاکرات وین
 

یک دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل مطرح کرد: نشانه ای از اینکه آمریکا در فکر خاتمه حضور در خاورمیانه است، دیده نمی شود. در واقع اگر اولویت اول آمریکا مهار چین و روسیه باشد که هست.

کوروش احمدی در پاسخ به پرسشی درمورد اینکه روسیه و چین تا چه حد از ایران حمایت خواهند کرد، گفت: «برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید ببینیم منافع روسیه و چین چه هست و به دنبال چه چیزی هستند؛ برای چین مسئله تامین انرژی از خلیج فارس مسئله مهمی ا‌ست. چین حدود نیمی از 171 میلیارد دلار نفت وارداتی اش در 2020 را از 7 کشور عربی خلیج فارس و تا حدودی نیز بطور غیر مستقیم از ایران تامین کرده است..»

وی تاکید کرد: «با توجه به نیاز بالای چین به نفت این منطقه و به طور کلی به خاورمیانه، چین اولویت بالایی برای حفظ آرامش در این منطقه قائل است. دست‌کم برخورد نظامی خط قرمز چین در خلیج فارس است. از سوی دیگر خرید آمریکا از نفت خلیج فارس بر خلاف گذشته، دارد به سمت صفر میل می کند. با توجه به رقابت‌های میان امریکا و چین، اگر یک تنش نظامی در منطقه خلیج فارس رخ دهد، از منظر تامین انرژی، چین ضرر می‌کند و امریکا که با توجه به نفت شیل اکنون صادرات نفتش حدود یک میلیون بشکه در روز  بیشتر از وارداتش است، در صورت برخوردی در خلیج فارس نه با مشکل کمبود نفت مواجه می شود و نه از ناحیه افزایش قیمت نفت ضرر خواهد کرد. البته اخلال در اقتصاد جهانی و نیز  افزایش قیمت نفت در پمپ بنزین های آمریکا به لحاظ سیاست داخلی  به ضرر دولت بایدن خواهد بود ولی در مجموع اقتصاد امریکا در آن حدی که چین ضرر می‌کند، ضرری نمی‌بیند.»

احمدی افزود: « لذا چین می‌خواهد تنش در خاورمیانه را در سطح پائین نگه دارد و حداقل اجازه افزایش آن به سطح نظامی را ندهد. بعلاوه، چین هنوز هم تا حد زیادی سیاست اجتناب از درگیر شدن در دعواهای ژئوپلیتیک و تمرکز بر تکنولوژی و اقتصاد را مانند چند دهه گذشته دنبال می کند.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درمورد روسیه، تصریح کرد: «در مورد مسکو، می توان گفت که روسیه هم به نظر می‌آید که همیشه نگران حرکت ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده؛ چرا که ایران در جوار روسیه قرار دارد و آینده هم قابل پیش‌بینی نیست و اگر ایران بتواند در چنین جهتی حرکت کند، تصور روسیه این است که دیگر کشورهای خاورمیانه نیز ممکن است وارد چنین روندی شوند؛ شرایطی که برای  روسیه قابل قبول نیست.»