تحلیل بازار سکه و ارز و در مجموع بازار اقتصادی کشور پس از لغو تحریم ها، یکی از موضوعات مهمی به شمار می آید که همگان نیاز به تحلیلِ مطلوب آن جهت برنامه ریزی های خوب جهت رونق کسب و کار خود دارند.

تحریم ها لغو شد/ تحلیل بازار سکه و طلا و ارز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«لغو تحریم ها عملیاتی شد»،  شاید خبر لغو تحریم ها خبری باشد که به زودی منتشر شود و احتمالاً خوش آهنگترین واژه ای باشد که با حفظ معادلات سیاسی و اقتصادی و دستیابی به نتیجه برد - برد به گوش مردم برسد. خبرِ لغو تحریم های موجود باتوجه به نوسانات خبرهای مختلفی که پس از آغاز دور دوم مذاکرات منتشر می شود، نوساناتی در بازار سکه و طلا و ارز به همراه داشته است، اما بسیاری کارشناسان معتقد هستند که در صورت عینی شدن خبر لغو تحریم ها چه سیاستهایی در بازار باید در پیش گرفت تا بتوان حداکثر استفاده مفید را از این امر پس از لغو تحریم ها حاصل از پیشرفت در مذاکرات وین انجام داد.

باید ن و وعده لغو تحریم ها

آغازِ داستان لغو تحریم ها

 

مهمترین نکته ای که بایدن در دوران تبلیغات انتخاباتی خود انجام داد، در خصوص لغو تحریم های آمریکا علیه ایران بود، و اکنون سوالی که در ذهن اکثر ما می چرخد این است آیا واقعا بایدن تحریم ها را لغو خواهد کرد؟ آیا لغو این تحریم ها چه تاثیری بر بازار و قیمت ها دارد و در واقعا تا چه میزان می تواند موثر باشد. در ادامه به این موضوع پرداخته ایم و تمامی مسائل حاشیه آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

آغاز دور دوم مذاکرات وین و خبرهای خوب و بدی که هر روز در این زمینه می شنویم تاثیر بسیاری در حوزه های مختلف اقتصادی داشته، این در حالی است که هنوز مذاکرات به نتایج اصلی و با ثباتی منتهی نشده است، هرچند که اولویت اول ایران در این مذاکرات لغو تحریم ها بوده است. 

اکثر قریب به اتفاق دیپلمات های شرکت کننده در مذاکرات، فضای گفت و گوها را مثبت ارزیابی کرده اند و با وجود اینکه برای دستیابی به توافق، هنوز راه دشواری در پیش است اما کارشناسان و اعضای هیات های مذاکره کننده حصول توافق را دور از دسترس نمی دانند.

ادامه دار بودن این دور از مذاکرات و برگزاری نشست کارگروه های لغو تحریم ها و مسائل مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران، خود یکی از نشانه های مثبت بودن روند گفت وگوهای جاری در وین است.

 

پیش بینی های از لغو تحریم ها و مذاکرات

 

یک پیش بینی از نرخ دلار پس از لغو تحریم‌ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، نحوه مدیریت بازار ارز در صورت لغو تحریم‌ها اهمیت بسیار زیادی برای آینده اقتصاد ایران خواهد داشت.

عباس آرگون  در این زمینه اظهار کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته همواره تاکید داشته که هرگونه تلاش برای مهندسی بازار ارز و برنامه ریزی برای سرکوب عمدی قیمت‌ها می‌تواند به شرایط کلان اقتصادی ایران آسیب جدی بزند، همانطور که ما نتایج بخشی از این مداخله و چند نرخی کردن ارز را نیز به وضوح دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در صورت لغو تحریم‌ها نیز باید رویکرد دقیق به بازار ارز مشخص شود، توضیح داد: قطعا بهترین و تنها مکانیزم مثبت بازار است. اعتماد به بازار و شرایطی که عرضه و تقاضا به وجود می‌آورد بهترین راهکاری است که هم واقعیت‌های اقتصادی ما را مشخص می‌کند و هم از به وجود آوردن شوک‌های جدید به صادرکننده و تولیدکنندگان جلوگیری خواهد کرد.

لغو تحریم ها و پیش بینی بازار سکه و طلا

خوب و بدهای سرکوب عمدی نرخ ارز در صورت کاهش یا لغو تحریم ها

 

عضو اتاق بازرگانی تهران با هشدار نسبت به سرکوب عمدی نرخ ارز در صورت کاهش تحریم‌ها، بیان کرد: در صورتی که دولت بخواهد با ارزپاشی یا سرکوب دستوری قیمت ارز، این جو را به وجود آورد که شرایط بهبود پیدا کرده، نه تنها برای اقتصاد ایران جنبه مثبت نخواهد داشت که حتی ممکن است به ضرر و زیان شدید تولیدکننده و صادرکنندگان نیز منجر شود.

به اعتقاد آرگون، بهترین سناریو ارزی برای اقتصاد ایران در صورت لغو یا کاهش تحریم‌ها، آزادسازی بازار و اعتماد به مکانیزم بازار برای تعیین قیمت است.

وی درباره براورد خود از احتمال کاهش تحریم‌ها نیز بیان کرد: هرچند هنوز مذاکرات ادامه داشته و مشخص نیست که چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد اما شرایط در هفته‌های گذشته بهبودی نسبی را نشان می‌دهد. اگر سال قبل هر روز خبر جدیدی از تحریم و محدودیت می‌آمد و حتی رئیس جمهور آمریکا در توییتر خود تهدید می‌کرد، امروز این خبرها نیست و همین امر می‌تواند در بلندمدت به بهبود تجارت ایران کمک کند.

نرخ ارز پس از خروج آمریکا از برجام افزایشی قابل توجه پیدا کرد و تا پاییز امسال و پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، روند افزایشی خود را حفظ کرده بود.

 

ارزپاشی بعد از لغو تحریم ها، آری یا خیر؟
 

هرچند مردم انتظار دارند که در صورت لغو یا کاهش تحریم‌ها، نرخ ارز به شکل جدی کاهش پیدا کند اما فعالان اقتصادی هشدار می‌دهند که پایین آمدن ناگهانی نرخ دلار، برای تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند یا صادرکنندگانی که قصد بازگشت منابع به کشور را دارند، گران تمام می‌شود.

چند روز قبل رئیس کنفدارسیون صادرات ایران به دولت هشدار داده بود که در صورت لغو تحریم‌ها، سیاست ارزپاشی در اقتصاد را اجرایی نکند.

لغو تحریم ها و سرنوشت دلار

اگر مذاکرات به سرانجام برسد، سرنوشت دلار به چه سمتی خواهد رفت؟
 

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: لایحه بودجه 1401با فرض ادامه تحریم ها بسته شده، از ابتدا هم دولت گفته بود برای اقتصاد برنامه دارد و سفره مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد.