وزیر بهداشت در نشست خبری دستاوردهای وزارتخانه متبوع خود و دولت سیزدهم را در حوزه سلامت تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

واکنش وزیر بهداشت به ساخت پادزهر قرص برنج | اعلام زمان برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت صبح امروز شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ در نشست خبری که در سالن کنفرانس وزارت بهداشت برگزار شد، در ابتدا به ارائه دستاوردهای حوزه سلامت پرداخت.

افزایش تخت‌های بیمارستانی و توزیع بیش از ۱۰ هزار پزشک

وزیر بهداشت گفت: در ۲۲ ماه گذشته موفق شده بیش از ۱۵ هزار و ۳۹۹ تخت جدید بیمارستانی به ظرفیت تخت‌های قبلی اضافه کنیم.

وی افزود: ایجاد ۱۰۳ مرکز جدید درمانی و افتتاح ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی در مناطق کم برخوردار کشور، از جمله دستاوردهای وزارت بهداشت در دولت سیزدهم بوده است.

عین‌اللهی ادامه داد: توزیع بیش از ۱۰ هزار پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک در سطح کشور، از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت در دولت سیزدهم بوده است.

برداشتن سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم و کم‌برخوردار

وزیر بهداشت گفت: برداشتن سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم و کم برخوردار، از دیگر اقدامات وزارت بهداشت بوده است.

وی افزود: اجرای طرح دارویاری و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بخش دیگری از دستاوردهای وزارت بهداشت بوده است.

وزیر بهداشت در ادامه به اهمیت سلامت در جامعه اشاره کرد و گفت: وجود ۳۰۰ شهید سلامت در دوران کرونا، قهرمانان تاریخ کشور ما هستند که از یاد نخواهند رفت.

وی به تولید ۶ نوع واکسن کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: امکانات تولید واکسن در کشور فراهم شده و مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت به واکسیناسیون اتباع اشاره کرد و گفت: بیش از ۲.۵ اتباع تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند.

پوشش بیمه‌ای رایگان برای ۱۲ میلیون نفر

وی به پوشش بیمه‌ای رایگان برای ۱۲ میلیون نفر از جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: این افراد جزو دهک‌های پایین جامعه هستند.

وزیر بهداشت به پروژه‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: تأمین مکمل‌های مورد نیاز مادران باردار، در همین راستا صورت گرفته است.

آغاز طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع ؛ اختیاری است

عین اللهی به طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح با اولویت مناطق محروم آغاز شده که هدف آن، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است.

وی گفت: پیوستن به طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع، کاملاً اختیاری است که اگر کسی از مسیر نظام ارجاع وارد شود، هزینه‌های او کاهش یافته و بعضاً رایگان خواهد بود.

عین اللهی ادامه داد: وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، اقدامات زیادی را شروع کرده که از جمله آنها، زایمان طبیعی رایگان است.

وزیر بهداشت به کاشت رایگان حلزون شنوایی برای کودکان اشاره کرد و گفت: تمامی هزینه‌ها برای کودکان نیازمند کاشت حلزون شنوایی، رایگان انجام می‌شود.

وی افزود: توزیع ۷۵ درصد پزشکان متخصص در مناطق محروم، از دیگر اقداماتی بوده است که در این دولت صورت گرفته است. همچنین، سقف کارانه را در مناطق محروم برداشتیم و مالیات دریافتی را نیز کاهش دادیم.

۷ هزار میلیارد تومان برای بیماران صعب‌الاعلاج

وزیر بهداشت به برنامه حمایت از بیماران صعب العلاج از طریق ایجاد یک صندوق اشاره کرد و گفت: امسال برای این صندوق، ۷,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی به ایجاد ۵۳ مرکز دندانپزشکی دولتی اشاره کرد و افزود: افزایش این مراکز جزو سیاست‌های وزارت بهداشت خواهد بود.

عین اللهی به توزیع ۲۲۸ مورد تجهیزات پزشکی سنگین در مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت: با این اقدام، از انجام سفرهای درمانی به مراکز استان‌ها جلوگیری شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: تجهیز ناوگان اورژانس کشور، یکی دیگر از دستاوردهای وزارت بهداشت بوده است.

برگزاری آزمون استخدامی تا ۲ ماه دیگر

وی به موضوع جذب ۲۵ هزار نیروی جدید اشاره کرد و افزود: پیش بینی می‌کنیم تا ۲ ماه آینده آزمون استخدامی برگزار شود.

ایجاد سامانه آنلاین قیمت‌گذاری دارو

وزیر بهداشت از ایجاد سامانه برخط قیمت گذاری دارو در کشور خبر داد و گفت: بر همین اساس، قیمت دارو در سراسر کشور یکسان است و کسی نمی‌تواند قیمت دارو را تغییر دهد.

وی به گردشگری سلامت اشاره کرد و افزود: در این زمینه هم توانسته ایم دستاوردهایی برای کشور داشته باشیم و شاهد افرایش مراجعات بیماران خارجی برای درمان به ایران هستیم.

وزارت بهداشت کارخانه داروسازی ندارد

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دارو در کشور، گفت: وزارت بهداشت کارخانه داروسازی ندارد و کار ما فقط رگولاتوری است که دارو دچار کمبود نشود.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد داروهای مورد نیاز کشور در بخش خصوصی و ۴۰ درصد هم به واسطه بخش دولتی عمومی تأمین می‌شود.

عین اللهی با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها حتی یک کارخانه داروسازی نداریم، گفت: اخیراً در نشست استانداران، اعلام آمادگی کردیم برای ساخت کارخانه داروسازی کمک کنیم.

وی برای مقابله با کمبودهای احتمالی دارو، افزود: ۱.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به تصویب رسیده است. همچنین، سازمان برنامه و بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومان اخیراً به صنعت دارو اختصاص داده و همچنین قرار است بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دارویی بدهد.

وزیر بهداشت در خصوص توسعه گردشگری سلامت، گفت: ۲۴۰ بیمارستان کشور مجوز پذیرش بیماران خارجی را دارند و با هماهنگی وزارت امورخارجه، قرار شد در کشورهایی که بیشترین بیمار خارجی به ایران می آیند، رایزن سلامت داشته باشیم.

وی همچنین به جلسه‌ای با حضور وزرای امورخارجه و گردشگری، برای پیشبرد برنامه‌های گردشگری سلامت در کشور اشاره کرد.

هزینه هر افغانستانی در ایران

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه افغانستان در خصوص خدمات سلامت به اتباع افغانستان در ایران، گفت: کمیساریای عالی پناهندگان بابت هر یک از اتباع افغانستانی ۱۰ دلار هزینه به ما می‌دهد، در حالی که ما حداقل ۵۰۰ دلار هزینه می‌کنیم.

عین اللهی با تاکید بر ضرورت هماهنگی بیشتر وزارت بهداشت دولت امارات اسلامی با وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات سلامت به اتباع، تصریح کرد: متأسفانه این هماهنگی خیلی وجود ندارد و ما انتظار داریم دولت امارات اسلامی برای تکمیل مراکز درمانی در افغانستان تلاش کند تا مشکلات در این حوزه کمتر شود.

درمان اتباع سوریه در ایران

وی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه سوریه در خصوص طولانی شدن روند درمان سوری در ایران و تمدید روادید، گفت: آنچه مسلم است در حال حاضر برای بیماران عراقی و ترکیه، ویزا را برداشته ایم و انتظار می‌رود همین رویه برای کشور سوریه نیز صورت بگیرد. اما، در حال حاضر نیز تمدید روادید برای بیماران سوری امکان‌پذیر است.

پادزهر قرص برنج؟

وزیر بهداشت در واکنش به خبر ساخت پادزهر قرص برنج گفت: این خبر موثق نیست./همشهری آنلاین