برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد از روز سه‌ شنبه گذشته در اعتراض به فساد، عدم جدیت برای مبارزه با آن و بیکاری شاهد تظاهرات اعتراضی است که در نتیجه آن، شماری از معترضان کشته یا زخمی شدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دستیار ویژه رئیس و مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: دست های خبیث خارجی با روش های دیگری درصدد بی ثبات کردن عراق هستند.
«حسین امیرعبداللهیان» در این توییت تاکید کرده است: دست های خبیث خارجی که سال ها برای ناامن سازی عراق تلاش کرده اند، اکنون با روشی دیگر در صدد بی ثبات سازی عراق هستند. با درنظر داشتن مطالبات مدنی مردم ، صهیونیست ها و حامیان تروریسم تکفیری در پشت حوادث اخیر عراق قرار دارند.
مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی  افزود: اما این توطئه نیز خنثی خواهد شد.
برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد از روز سه‌ شنبه گذشته در اعتراض به فساد، عدم جدیت برای مبارزه با آن و بیکاری شاهد تظاهرات اعتراضی است که در نتیجه آن، شماری از معترضان کشته یا زخمی شدند.
نماینده آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در کربلا در واکنش به اعتراض های اخیر در شهرهای مختلف این کشور، سه قوه را به اجرای اصلاحات واقعی فراخوانده و خواستار خویشتن داری مردم و نیروهای امنیتی در اعتراضات شده است.
برخی از رسانه های داخلی و خارجی در عراق به دنبال دامن زدن به این اعتراض ها، منحرف کردن آن و تحریک بیشتر معترضان هستند.
برخی از کارشناسان سیاسی در منطقه و به گفته خود عراقی ها سه محور فتوای مرجعیت، حضور حماسی مردم در قالب الحشد الشعبی و حمایت های ایران، مانع تحقق این تلاش عربستانی ها در عراق شده است.  مخالفت صریح و مکرر بغداد با طرح موسوم به معامله قرن، یکی دیگر از مسایل مهمی بود که همان موقع نسبت به تبعات این تصمیم بر عراق هشدار داده شد. از جمله شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق از گروههای مقاومت اسلامی عراق، از چند هفته پیش با اشاره به موضع قاطع بغداد گفت که پیش بینی می کند علیه عراق تحرکاتی صورت خواهد گرفت تا بتوانند در ماه نوامبر دولت را تغییر دهند و مقدمه آن نیز تظاهراتی است که توسط شبکه های مجازی مدیریت خواهد شد.  پس از چند ماه از این اظهارات کم و کیف تظاهراتی که از روز سه شنبه در چند نقطه بغداد و عراق رخ داد، صحت این پیش بینی را نشان داد.  هرچند که به اذعان مسوولان و تاکید ناظران بدنه اصلی تظاهرکنندگان مسالمت جو و دنبال تحقق خواسته های مشروع و مطالبات خود از مسوولان هستند، اما به گفته  آنان رگه های از نفوذی ها در بین آنان راه یافته اند که هم اقدامات خشونت بار و حمله با کارد، میله های آهنی و بمب های صوتی و کوکتل مولوتف علیه نیروهای امنیتی و نیز  تظاهرکنندگان دست می زنند و هم اقدام به تخریب اموال و اماکن عمومی و خصوصی می کنند.  همین رگه های نفوذی به گفته ناظران عراقی شعارهای تازه ای به ویژه در دو روز نخست سر می دادند که نسبت به اعتراضات سال های قبلی عراق تازگی داشت و محور آن ضدیت با محور مقاومت و نمادهای تشیع بود.  ایران، مرجعیت چهارگانه نجف و راهپیمایی اربعین از جمله نمادها بود که کاملا محدود و انگشت شمار بود، اما از سوی ارتش های سابیری عبری، غربی، عربی و بعثی در دامنه های بسیار گسترده بازنشر و موج آفرینی شد تا هرچه بیشتر به مسائل فرقه گرایانه در عراق آنهم در آستانه اربعین دامن زده شود.