سخنگوی شورای نگهبان از بررسی سیاست های کلی نظام قانونگذاری در پژوهشکده شورای نگهبان خبر داد و گفت: وجود ۱۳ هزار قانون، مشکلاتی را در زمینه اجرا ایجاد می‌کند

 لزوم تنقیح قوانین؛ وجود ۱۳ هزار قانون، در اجرا ابهام زیادی ایجاد می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

.به گزارش خانه ملت، عباسعلی کدخدایی روز شنبه با اشاره به اقدامات شورای نگهبان درخصوص سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: از بدو اعلام و ابلاغ سیاست‌های مذکور، جلساتی در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار و کارگروهی نیز تشکیل شده است.

 

وی بیان کرد: بر این اساس طی چند مدت آینده نتایج کارگروه پژوهشکده را جمع‌بندی و به کارگروه متشکل از نمایندگان سه قوه اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص نقش شورای نگهبان در راستای تنقیح قوانین، ادامه داد: قانونی از سال ۱۳۸۹ در حوزه تنقیح قوانین مصوب شد که مسئولیت اصلی اجرای آن بر عهده مجلس شورای اسلامی بود؛ بر این اساس معاونت قوانین قوه مقننه نیز اقداماتی را انجام داد و در ادامه شورای نگهبان نیز در راستای تنقیح قوانین مشخص شده موارد را بررسی، سپس اشکالات را مطرح کرد که خوشبختانه همه آنها برطرف شود.

کدخدایی افزود: بنابراین کار باید از سوی مجلس شورای اسلامی با هماهنگی قوای دیگر از طریق پیشنهاد اصلاحی انجام دهد که اگر این امر محقق شود، شورای نگهبان نیز سریع تر نظراتش را اعلام می‌کند. به عنوان مثال در دوره گذشته معاونت قوانین مجلس مواردی را اصلاح و برخی قوانین را نسخ کرد؛ البته ایراداتی وجود داشت که با همکاری قوه مقننه برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه تنقیح قوانین یکی از الزامات قانونگذاری کشور است، تصریح کرد: ۱۳ هزار عنوان قانون مشکلاتی را برای اجرای امور ایجاد و ابهاماتی را رقم می‌زند از این رو طبیعتا تنقیح قوانین یکی از الزامات قانونی بشمار می‌رود و در این راستا رهبر انقلاب نیز به این امر توجه داشته‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: باید یادآور شد عدم مغایرت با موازین شرع و قانون اساسی دو مولفه مهمی هستند که شورای نگهبان در تنقیح قوانین به آنها توجه می‌کند.