رئیس مجلس با تشریح جزئیات نشست غیرعلنی امروز خانه ملت گفت: یکی از راه‌ها این است که سهمیه‌هایی که به مردم در رابطه با سوخت داده می‌شود به اندازه‌ای باشد که اکنون هست یعنی نرخ آن همین حدود باشد.

لاریجانی: بررسی یارانه های پنهان در دستور کار است؛ مراقب خانوارها هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در تشریح نشست غیرعلنی صبح امروز خانه ملت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یک کار نسبتا تحقیقاتی موسعی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مراکز دیگری که در دولت می‌توانستند اطلاعات مفیدی در این رابطه ارائه کنند با کمک وزاتخانه‌های مربوطه انجام شد تا تصویری از موضوع مشخص شود. 

وی افزود: در رسانه‌ها گاهی ارقام و اعداد مختلفی ارائه می‌دهند که میزان یارانه‌ها در کشور و آن بخشی که در بودجه هم هر سال می‌آید و یارانه‌هایی که در رابطه با ارز به این مسائل متفاوتی داریم و یا یارانه بنزین و گاز به بخش‌های دیگر چقدر است و چقدر از ان مربوط به سهم خانوار و چقدر مربوط به حمل و نقل و صنعت و تولید است. 

رئیس مجلس ادامه داد: در درجه اول باید تصویر روشن می‌شد چون تصمیم‌گیری در این قضیه یک خطی نیست. 

 رئیس قوه مقننه در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی قرار باشد تصمیمی گرفته شود باید مراقبت کرد تا هم به خانوارها صدمه‌ای وارد نشود بلکه به ‌آنها کمک شود و هم به تولید کشور لطمه نخورد. 

وی در ادامه یادآور شد: به نظر من در جلسه امروز تصویر نسبتا واضحی از یارانه‌های پنهان ارائه شد و آنچه مهم است این است که در راه‌حل‌ها نظرات مختلف است و اکنون هم بنایی بر این نیست که مجلس فوری تصمیمی را بگیرد چرا که فرصت برای این کار داریم و بناست که در این زمینه بررسی‌ها کامل شود لذا بنده به کمیسیون بودجه آن را ارجاع دادم تا کمیسیون‌های مختلف در این زمینه بحث کنند. 

رئیس مجلس همچنین یادآور شد: مهم این است که همه بدانند اراده مجلس بر این است که به هیچ وجه نباید فشاری به مردم بیاید یعنی اگر قرار باشد تغییری بوجود بیاید باید کاملا هدایت شده به نفع طبقات پایین قرار بگیرد. 

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: اکنون یارانه‌هایی که در کشور مصرف می‌شود طبقات بالاتر در ابعاد مختلف یارانه بیشتری استفاده می‌کنند و طبقات پایین‌تر کمتر استفاده می‌کنند.  

وی اعلام کرد: ما هر تصمیمی درخصوص یارانه‌ها بگیریم ارائه مجلس این است که حتما باید زندگی طبقات پایین بهتر شود نه اینکه فشار به آنها بیاید و همچنین باید مراقبت شود تا تولید کشور لطمه نخورد. این گام اول برای کار بوده است. 

لاریجانی ادامه داد: البته برخی پیشنهادات هم مطرح شد اما ما راجع‌به پیشنهادات اکنون تصمیم نگرفتیم و باید در کمیسیون بودجه بعدا بحث شود. البته لایحه آن را باید دولت بدهد و فکر می‌کنم به بودجه‌‌ برسیم این بحث‌ها جدی‌تر خواهد شد. 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درخصوص سهمیه بندی سوخت نیز مباحثی مطرح شده است یا خیر، گفت: خیر؛ یکی از راه‌ها این است که سهمیه‌هایی که به مردم در رابطه با سوخت داده می‌شود به اندازه‌ای باشد که اکنون هست یعنی نرخ آن همین حدود باشد. 

وی افزود: راه‌های دیگر بدیلی هم موجود است که در حال حاضر مجلس برای آن تصمیم نگرفته و بحث در حال پخته شدن است البته مسائلی هم دولت دارد که آنها در بودجه مطرح می‌شود. 

لاریجانی در خاتمه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تصمیم گرفته شده است یا خیر گفت: یکی از موضوعاتی که در اصلاح ساختار بودجه رهبر معظم انقلاب دستور داده بودند که راجع به آن بحث شود همین است اما هنوز تصمیم قاطعی که اعلام شود خیر اخذ نشده است و اگر تصمیم گرفته شود اعلام  می‌کنیم.