یک کارشناس مسائل جهان عرب گفت: قطعا سیگنال‌های عربستان در قبال کاهش تنش با ایران متناقض است و این تناقض به نفع پیشبرد نیات صلح‌طلبانه نیست و به نظر می‌رسد اگر یک سیاست واحدی اتخاذ شود بهتر به نتیجه می رسد و به جای استفاده از این اقدام‌های مختلف کمی به بهبود فضا کمک خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در ارزیابی اعزام نیرو از سوی ایالات متحده به عربستان سعودی و همزمانی آن با سفر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به تهران با هدف میانجی‌گری میان تهران و ریاض گفت: اعزام نیرو از سوی آمریکا به عربستان به دو وجه می‌تواند صورت بگیرد؛ یکی اعزام نیروهای ناظر، مهندس برای مدیریت پروژه‌های الکترونیک این کشور هم در بحث پهپادها، رادار یا نیروهای پاتریوت می‌تواند باشد که اگر این نیروها اعزام شوند به این معنی خواهد بود که عربستان کارآمدی کافی را برای استفاده از این ابزارها ندارد و این نیروهای آمریکایی خواهند بود که این تسلیحات را هدایت می‌کنند.
وی ادامه داد:‌ همچنین ممکن است اعزام تسلیحات جدید در دستور کار باشد که البته عربستان از نظر تسلیحاتی کمبودی از سلاح‌های آمریکایی ندارد اما اینکه واشنگتن بخواهد باز هم بنا به دلایلی سلاح‌های بیشتری به این کشور بفروشد دور از ذهن نیست. با این حال اینکه نیروی رزمنده به عربستان اعزام شود احتمال ضعیفی است. 

زنگنه افزود: علی ای حال این نیروها مقصر هر اقدامی شامل خرابکارانه و ضربه‌زننده‌ای خواهند بود که از سوی عربستان صورت بگیرد.
این کارشناس مسائل جهان عرب در پاسخ به این سوال که آیا این درخواست برای اعزام نیرو از سوی عربستان با سیگنال‌های مثبت این کشور تناقض ندارد، گفت: قطعا سیگنال‌های عربستان متناقض است و این تناقض به نفع پیشبرد نیات صلح‌طلبانه نیست و به نظر می‌رسد اگر یک سیاست واحدی اتخاذ شود بهتر به نتیجه می‌رسد و به جای استفاده از این اقدام‌های مختلف کمی به بهبود فضا کمک خواهد کرد. 
وی افزود: البته پذیرش نیروهای آمریکایی چندان تغییر و تحولی در منطقه ایجاد نخواهد کرد؛ اما یک سیگنال منفی از سوی ریاض تلقی می‌شود چرا که نه به کارآمدی عربستان چیزی اضافه می‌کند و نه ترس و رعبی در تهران ایجاد خواهد کرد. 
زنگنه ادامه داد: بنابراین عقلایی تصمیمی گرفتن و عقلایی رفتار کردن و ارسال پیام‌های واحد و مشخص است که می‌تواند منتج به نتیجه شود. همچنین ما هنوز در فضای رسانه‌های عربستان هم شاهد تغییر لحن نسبت به ایران نیستیم و این فضای رسانه‌ای است که می‌تواند پیش قراول تحول باشد. 
این کارشناس مسائل جهان عرب همچنین در پاسخ به این سوال که روز جمعه و در آستانه سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران با هدف میانجی‌گری، شاهد اقدام علیه نفتکش کشورمان بودیم؛ چه کسانی ممکن است برای کارشکنی در روند صلح چنین اقدامی را طرح‌ریزی کرده باشند، گفت: اولین نیروی مخربی که به نظر می‌آید عامل این اقدام باشد و سابقه هم در این زمینه داشته رژیم صهیونیستی است که حتی نسبت به متحد بزرگ خود، آمریکا و قراردادبسته با خودش یعنی مصر هم رحم نکرده است.
وی ادامه داد: این رژیم در آمریکا هم اقدامات متعددی انجام داده و به بصورت محرمانه ضربه‌هایی به تجهیزات آمریکایی زده تا برای مثال به فلان کشور در منطقه کمک نکند؛ یا شاهد بودیم که هواپیمای مصر را که حامل نیروهای زبده نیروی هوایی این کشور بود را هدف قرار داد. 
وی افزود: اسرائیل در حال حاضر نیز به دلایلی در دریای سرخ حضور داشته و با برخی کشورهای کوچک مشرف بر دریا مثل اریتره و جیبوتی مبادلات نظامی دارد و از تاسیسات این کشورها استفاده می‌کند و این کشورها می‌توانند متاسفانه به عنوان عقبه عملیاتی مورد استفاده این رژیم قرار بگیرند.
این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: این رژیم، نزدیک شدن عربستان به ایران و حتی نزدیک شدن آمریکا به ایران را برنمی‌تابد و هرکار مخربی که این فضا را آلوده کند، انجام خواهد داد.