​معاون پیشین آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: عربستان هنوز سرعقل نیامده که با مذاکره مسائلش را حل کند و علیرغم زمین‌گیر شدن در یمن، همچنان به میزان بالای جنگنده‌هایی که از آمریکا خریده دل خوش کرده است. تکبر و نخوتی که معمولا در این کشورها وجود دارد و همچنین وجود رقبای داخلی مانع اتخاذ تصمیم‌های عاقلانه از سوی ریاض می شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابراهیم رحیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران و اظهارات وی مبنی بر درخواست عربستان و‌ آمریکا از او برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض و همچنین تهران و واشنگتن، گفت:‌ آقای عمران‌خان در پاکستان و منطقه خودشان با مشکلات زیادی به خصوص مسائلی که به کشمیر مربوط می‌شود، درگیر هستند و لذا در این مواقع تلاش‌هایی که به شخصیت رهبران کشورها کمک کند که بتوانند پشتوانه‌ای برای حل مسائلی داخلی و منطقه‌ای پیدا کنند، برای آنها مهم است.

وی ادامه داد: از این رو نخست‌وزیر پاکستان نیز با توجه به سنت و سابقه میانجی‌گری میان ایران و سعودی،‌ سعی کرد شانس خودش را امتحان کند و دست به این سفر زد که البته به نظر من کمی هم عجله کردند و موضوع سفر را اعلام کردند.   

کاردار پیشین کشورمان در پاکستان گفت: ما می‌دانستیم که عربستان هنوز سرعقل نیامده که با مذاکره مسائلش را حل کند و علیرغم زمین‌گیر شدن در یمن، همچنان به میزان بالای جنگنده‌هایی که از آمریکا خریده دل‌خوش کرده است. تکبر و نخوتی که معمولا در این کشورها وجود دارد و همچنین وجود رقبای داخلی مانع اتخاذ تصمیم‌های عاقلانه از سوی ریاض می‌شود. 

وی ادامه داد: استنباط سعودی این است که ایران دست برتر را دارد و علاقمند نیستند که در این شرایط با کشورمان به تفاهم برسند. در رابطه با آمریکا هم آقای آبه شاید پتانسیل بالاتری داشت و از سوی آمریکا مقبول‌تر بود؛ در مورد آقای عمران‌خان البته از سمت ما مقبولیت وجود دارد اما بعید می‌دانم آمریکا و عربستان در ایشان پتانسیلی ببینند که بتواند این موضوع را پیش ببرد. 

کاردار پیشین کشورمان در پاکستان افزود: تنها امتیاز عمران خان این است که ایران به پاکستان و رهبرانش علاقمند است و عربستان نیز در موضوعاتی از این کشور بهره‌مند بوده و پاکستانی‌ها هم در عربستان نیروی کار دارند که دغدغه مهم اسلام‌آباد است؛ لذا از این نظر شاید زمینه چنین اقدامی وجود دارد اما باید تمهیداتی مهیا شود تا از رفت و‌ آمدهایی که در خصوص مسائل حساس انجام می‌شود، نتیجه حاصل شود چرا که هر سفری می‌تواند چند سانت شما را به هدف نزدیک کند.  

رحیم‌پور همچنین در خصوص سینگال‌های متناقض عربستان درخصوص کاهش تنش با تهران همچون درخواست از عمران خان برای کاهش تنش و همزمان تکذیب آن، در پاسخ به این سوال که آیا ریاض در حال تکرار سیاست واشنگتن است، گفت: یادمان نرود که وقتی آقای ترامپ روی کار آمد، عربستان او را به همراه رهبران پنجاه کشور به ریاض دعوت کرد و نمایشی از اینکه ترامپ با عربستان است و این کشورها هم برای بیعت با این دو مجموعه آمده‌اند، راه انداخت و آن رقص شمشیر اتفاق افتاد. 

وی ادامه داد: با آن ژست الان پنجاه کشور و حتی خود آقای ترامپ کجا هستند؟! رئیس‌جمهور آمریکا برای هیچ کسی سرباز این کشور را قربانی نمی‌کند و به میزانی که پول دهند با سرباز نمایشی و سلاح از آنها حمایت خواهد کرد؛ در نتیجه بین آمریکا و عربستان به هیج عنوان اتخاذ سیاست واحد در جریان نیست.  

کاردار پیشین کشورمان در پاکستان گفت: دولت عربستان سعودی البته به جز آمریکا به جای دیگری اتکا ندارد؛ این دولت نه حمایت مردمش را دارد و نه می‌تواند به آن کشورهایی که دعوتشان کرده یا نیروهای ائتلاف اتکا داشته باشد.