خبرگزاری میزان- کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا از زمان حضور خود در سوریه، اقدام به تجهیز کرد‌ها کرده بود تا از آن‌ها به عنوان نیروی پیاده نظام خود در منطقه بهره ببرد، اما با نزدیکی به شروع رقابت‌های انتخاباتی، ترامپ از سوریه خارج و حمایت خود از کرد‌های این منطقه را نیز قطع کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آینده عملیات چشمه صلح ترکیه، به نفع حاکمیت سوریه شداحمد بخشایش‌اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به انجام عملیات چشمه صلح ترکیه در شمال سوریه بیان کرد: یکی از مشکلات ترکیه به لحاظ امنیتی، مقابله آنها با «پ‌ک‌ک» است، کُرد‌هایی که در شمال سوریه حضور دارند و گاهی با ترکیه درگیر می‌شوند.

وی ادامه داد: آمریکا از زمان حضور خود در سوریه، اقدام به تجهیز کرد‌ها کرده بود تا از آن‌ها به عنوان نیروی پیاده نظام خود در منطقه بهره ببرد، اما با نزدیکی به شروع رقابت‌های انتخاباتی، ترامپ اخیرا نیرو‌های خود از سوریه را با این استدلال که معنی ندارد ۷ تریلیون دلار در غرب آسیا خرج کنیم، از سوریه خارج و حمایت خود از کرد‌های این منطقه را نیز قطع کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: کرد‌ها در طول این سال‌ها، شمال شرق سوریه را اشغال کرده و حدود ۳-۴ میلیون جمعیت با کمک آمریکایی‌ها در این مناطق مستقر کرده بودند البته بخشی از این جمعیت، تروریست‌های باقیمانده داعش و النصره بودند؛ آن‌ها اجازه نمی‌دادند دولت سوریه وارد مناطق شود چراکه می‌خواستند خودمختاری‌شان را اعلام کنند.

بخشایش اردستانی افزود: البته در این حملات، دست برتر بخاطر نیروی هوایی، با ترکیه است. کرد‌ها امکان حمله هوایی به ترکیه را ندارند اما شاید در زمین بتوانند از خود دفاع کنند، زیرا نزدیک به ۶۰ هزار نیرو دارند.

وی ادامه داد: نکته دیگر درباره ترکیه اینکه معمولا وقتی جنگی در سوریه یا دیگر کشور‌های منطقه به وجود می‌آید، آوارگانی در قالب ۲-۳ میلیون نفر به سمت ترکیه می‌روند تا از این کشور به اروپا بروند.

این استاد دانشگاه افزود: بعد از خروج آمریکا از سوریه و عدم حمایتش از کردها، آن‌ها از بشار اسد خواستند تا علیه ترکیه وارد کارزار شود، هم اکنون ارتش سوریه در حال پیشروی در مناطق شمال شرقی این سرزمین است؛ این وحدت و هماهنگی آنها که باعث یکپارچگی حاکمیت سوریه شده و به نفع ایران هم هست. آینده این نبرد، به نفع حاکمیت سوریه شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: شاید یک برخورد جزئی بین ترکیه و بشاراسد بوجود بیاید اما روس‌ها و ایران نمی‌گذارند این دعوا عمیق‎تر شود خصوصا بعد از اینکه ایران، آمریکا و روسیه به ترکیه هشدار دادند که سوریه ۷ سال درگیر جنگ بوده و دیگر به جنگ با این کشور نپردازد. اگر ترکیه به جنگ خود در شمال سوریه ادامه دهد، به عنوان جنایتکار جنگی مورد برخورد قرار خواهد گرفت.