بدون بهبود روابط آمریکا و ایران، شرایط برای عادی‌سازی روابط تهران و ریاض فراهم نخواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

المانیتور در گزارشی به تلاش‌های عمران خان برای کاهش تنش‌ها پرداخت و نوشت: تا زمانی که روابط بین آمریکا و ایران بهبود پیدا نکند، شرایط برای عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان فراهم نخواهد شد.
به گزارش ایلنا به نقل از المانیتور، در هفته‌های گذشته  شاهد حملات موشکی و پهپادی  علیه تاسیسات نفتی عربستان بودیم. این حادثه باعث تشدید تنش در خلیج فارس شد. در حال حاضر اولویت اصلی پاکستان جلوگیری از بروز جنگ در خلیج فارس در نظر گرفته می‌شود.

عمران‌خان درست دو روز بعد از این حادثه به تهران سفر کرد. این موضوع نشان‌دهنده وضعیت بحرانی منطقه است.

نخست وزیر پاکستان همچنین پیشنهاد برگزاری اجلاسی بین ایران و عربستان  را مطرح کرده است. ظاهرا پاکستانی‌ها به طور مستقل تصمیم گرفتند که به عنوان میانجی عمل کنند. به نظر می‌رسد که تلاش عمران خان نتایج امیدوار کننده‌ای به دنبال داشته است. اولین نتیجه این است که عمران‌خان و حسن روحانی  تاکید کردند که جنگ یمن باید خاتمه پیدا کند.

 ماه گذشته مقام‌های سعودی ایران را مسئول اصلی حملات علیه مراکز نفتی خود معرفی کردند. اما تهران این اتهامات را رد کرده است. انصارالله  مسئولیت اجرای این عملیات را بر عهده گرفت. اما سازمان‌های اطلاعاتی غربی مدعی‌اند که انصارالله توانایی انجام چنین عملیات پیچیده‌ای را نداشته است.

از سوی دیگر دولت ایران همچنین از پیشنهادهای مطرح شده برای گفت‌وگوی مستقیم با عربستان استقبال کرده است. 

چند روز بعد نخست وزیر پاکستان برای دیدار با  رهبران سعودی به ریاض سفر کرد. عربستان از تلاش‌های عمران خان برای کاهش تنش در منطقه تقدیر کرده است. 

به نظر می‌رسد که ابتکار خان به نتایج مثبتی دست پیدا کرده است. اول، عربستان و ایران برای مذاکره مستقیم ابراز تمایل کرده‌اند. اشتیاق عربستان برای کاهش تنش در خلیج فارس نشانه مثبتی محسوب می‌شود، اگرچه حل و فصل اختلاف‌ها بین دو کشور دشوار خواهد بود.در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که احتمال بروز یک جنگ فاجعه‌آمیز در خلیج فارس کاهش یافته است. بنابراین، تلاش‌های پاکستان برای کاهش تنش در منطقه موفقیت‌آمیز بوده است. اما پاکستان برای دستیابی به صلح پایدار باید به فکر میانجیگری بین تهران و واشنگتن هم باشد.

متاسفانه ایران و آمریکا در یک بن‌بست دیپلماتیک گرفتار شده‌اند. تا زمانی که تهران و واشنگتن راه‌حلی برای برنامه هسته‌ای ایران پیدا نکنند، تنش در منطقه ادامه خواهد داشت. عربستان برای تامین امنیت خود بیشتر به آمریکا وابسته شده است. تا زمانی که روابط بین آمریکا و ایران بهبود پیدا نکند، شرایط برای عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان فراهم نخواهد شد.

تلاش‌های آلمان و ژاپن در ماه‌های گذشته برای میانجیگری میان  ایران و آمریکا به شکست منجر شده است. ماه گذشته دونالد ترامپ از عمران‌خان درخواست کرده بود که با مسئولان ایران صحبت کند.

وی در مورد دیدار میان روحانی و ترامپ گفت: «من در مورد پیشنهاد آمریکا با روحانی صحبت کردم. اما آن‌ها هنوز پاسخ قطعی خود را اعلام نکرده‌اند». 

المیادین در پایان نتیجه‌گیری کرد که مذاکرات بین ایران و عربستان بدون مشارکت آمریکا نتیجه‌‌‌بخش نخواهد بود. عمران‌خان با اقدامات اخیر خود توانست اعتماد تهران را جلب کند. شاید او بتواند رهبران ایران را برای مذاکره با واشنگتن قانع کند.