ارزیابی بنده این است که ایرانی‌ها در این آزمون نیز مانند سایر آزمون های رخ داده پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق بوده‌اند.و

معاون ظریف: فشارهای سنگین آمریکا را پشت‌ سر گذاشتیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: امروز شاهدیم دولت، مردم و در واقع تولیدکنندگان از زیر بار فشار تحریم ها بیرون آمده و نه تنها که موفق شده اند این فشارها را از سر بگذرانند بلکه صندوق بین المللی پول تایید می‌کند که اقتصاد ایران سال آینده سال رشد اقتصادی خود را تجربه خواهد کرد و چشم انداز مثبتی برای اقتصاد کشور پیش بینی می کند.
دکتر "غلامرضا انصاری" در حاشیه سفر به استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور گفت: تحریم‌های ظالمانه استکبار فشار سنگینی بر روی اقتصاد کشور وارد کرد اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که این تحریم‌ها باعث شد که مردم ایران نیز همه استعداد خود را به‌کار گیرند، یعنی از آن طرف که دشمنان همه استعداد خود را برای فشار به جمهوری اسلامی به ‌کار گرفتن از این طرف نیز ایرانی ها همه استعداد خود را به کار گرفتن که ضمن تحمل این فشارها به پیشرفت اقتصادی خودش نیز کمک کنند.
وی ادامه داد: ارزیابی بنده این است که ایرانی‌ها در این آزمون نیز مانند سایر آزمون های رخ داده پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق بوده‌اند و سند روشن این ادعا نیز همین یک سال و چند ماه گذشته است یعنی از زمان خروج آمریکا از برجام و آغاز فشارهایی که روز به روز افزایش داده شد و توانست در گام‌های اول فشارهای سنگینی به اقتصاد ایران وارد کند اما امروز شاهدیم دولت، مردم و در واقع تولیدکنندگان از زیر بار این فشارها بیرون آمده و نه تنها موفق شدند این فشارها را از سر بگذرانند بلکه صندوق بین المللی پول تایید می‌کند که اقتصاد ایران فشارها را پشت سر گذاشته و سال آینده سال رشد و چشم انداز مثبتی برای اقتصاد کشور پیش بینی کرده است.
-معاون اقتصادی وزارت خارجه افزود: این به نظر بنده نشان می‌دهد که ایرانی‌ها بر این سیاست غلط آمریکایی‌ها پیروز شده‌اند و حتی خود آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که این سیاست دیگر بر ایران کاربردی ندارد بنابراین موفقیت ایرانیان قطعی است و در این بین با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های استان کرمان، موفقیت کرمانی‌ها نیز حتمی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سفرای ایران توانسته‌اند برای اقتصاد ایران تسهیل‌گری کنند؟ اظهار کرد: وزارت خارجه در سال‌های تحریم تمرکز جدی روی کمک‌های اقتصادی به کشور گذاشته به‌ویژه در سال‌های اخیر و اکنون تقریبا بخش عمده‌ای از سفارتخانه‌هایمان سفرا و کارشناسان اقتصادی، رایزن‌های اقتصادی و وابستگان اقتصادی دارند که همه روی بخش اقتصادی متمرکز بوده و تصور می‌کنم که به نسبت امکاناتی که در این وزارتخانه و سفارتخانه‌هایمان داشته و نوع ماموریتی که برای ما تعریف شده است، موفق عمل کرده ایم اما آیا اینکه پاسخگوی نیازهای کشور بودیم؟ طبیعتا نه و باید کار بیشتری بکنیم.

انصاری با تاکید بر اینکه بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی وزارت امور خارجه در خارج از کشور بستگی به تحولات اقتصادی در داخل کشور دارد اظهار کرد: ما نمی‌توانیم از خودمان چیزی اختراع کنیم، بلکه ما می‌توانیم معرف اقتصاد، توانمندی‌ها، تولید، کیفیت تولید، محیط کسب و کار و ... داخل کشور باشیم. ما نمی‌توانیم محیط کسب و کار ایجاد کنیم اما می‌توانیم وضعیت محیط کسب و کار کشور را به دنیا معرفی کنیم و اگر این پارامترها در داخل کشور قوی باشد، ما نیز قوی عمل خواهیم کرد و اگر این چنین نباشد تلاش ما (معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های کشور) نیز به جایی نمی‌رسد. بنابراین امیدواریم تحولات اقتصادی کشور این زمینه‌ها را فراهم کند تا ما نیز بتوانیم یک معرفی قوی و خوبی از اقتصاد ایران در دنیا داشته باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سفر سفرا و رایزن‌های اقتصادی ۱۵ کشور دنیا به استان کرمان منجر به افزایش تعاملات اقتصادی در استان کرمان خواهد شد؟ به ایسنا گفت: این میهمانان سفرای خارجی هستند و آمده‌اند با ظرفیت استان کرمان آشنا شوند و یکی از کارهای ما نیز این است که این چنین سفرها و بازدیدهایی را برای معرفی توانمندی‌های داخل کشور بگذاریم تا آنها از نزدیک با این توانمندی‌ها آشنا شوند و از زبان خود آنها این ظرفیت‌ها در کشورهایشان تبلیغ شود.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: اما اینکه بعد از این بازدیدها چه اتفاقی می‌افتد، لوازم زیادی نیاز دارد و محیط کسب و کار نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذار خارجی، بیزینس من خارجی و تاجر خارجی دارد بنابراین ما باید تلاش کنیم ضمن معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها؛ ساز و کارهایی نیز برای جلب سرمایه گذار خارجی فراهم کنیم.