ایران در ژانویه سال ۲۰۱۸، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که قصد دارد در آینده زیردریایی با انرژی هسته‌ای را بسازد. ایران یک صنعت ساخت و ساز زیردریایی بومی دارد و یک سری زیردریایی‌های بسیار بزرگ و پیشرفته را راه‌اندازی کرده است.

فوربس: ایران آماده ساخت زیردریایی های هسته ای پیشرفته
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش فوربس، ایران در ژانویه سال ۲۰۱۸، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که قصد دارد در آینده زیردریایی با انرژی هسته‌ای را بسازد. ایران یک صنعت ساخت و ساز زیردریایی بومی دارد و یک سری زیردریایی‌های بسیار بزرگ و پیشرفته را راه‌اندازی کرده است. اما فعلا سطح فناوری نمایش داده شده از بسیاری کشورهای دیگر بسیار عقب است و به زودی نمی‌توان زیر  دریایی هسته‌ای  را برای ایران پیش‌بینی کرد. اما گام‌های ابتدایی برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای توسط ایران برداشته شده است و می‌تواند این نوع زیردریایی به تجهیزات زیردریایی ایران اضافه شود. 

طی سالهای اخیر، جمهوری اسلامی ایران تلاش ها و دستاوردهای مهم و قابل تقدیری در حوزه طراحی و تولید زیردریایی های دیزل الکتریک داشته و بیش از ۱۰ فروند زیردریایی سبک غدیر هم اکنون مشغول مرزبانی و گشت زنی در آبهای جنوب کشورمان هستند اما در ادامه این روند، اتفاقی بزرگ در ماه آینده رخ می دهد و پس از تلاش ها و زحمات فراوان، زیردریایی فاتح عملیاتی خواهد شد. به گفته دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، زمان الحاق زیر دریایی فاتح به ناوگان این نیرو، نهم بهمن‌ماه امسال خواهد بود.

حتی با فرض نادیده گرفتن تحریم های سنگین و همه جانبه غربی ها در حوزه نظامی علیه کشورمان، این سوال همواره مطرح بوده که چرا جمهوری اسلامی ایران سراغ تولید مستقل زیردریایی رفته است در حالی که سایر کشورها، دست به اقدامی ساده تر یعنی خرید می زنند؟ پاسخ به این سوال را نه در گذشته بلکه در آینده رفتارها و برنامه های نظامی کشورها خواهیم دید؛ جایی که قرار است در دهه آینده میلادی، بسیاری از علاقمندان به در اختیار داشتن زیردریایی نظامی، شرط مهم تولید در داخل کشور خود را به عنوان پیش نیاز خرید مطرح و تاکید کرده اند.

بررسی های نشان می دهد در دهه آینده میلادی شاهد وارد خدمت شدن نسل جدیدی از زیردریایی‌هایی دیزل الکتریک خواهیم بود که نشان دهنده اهمیت بیش از پیش قدرت زیر سطحی برای کشورهای مختلف است.

با این تفاسیر جمهوری اسلامی ایران که در عرصه تولید زیردریایی‌های دیزل الکتریک گام برداشته، توانسته خود را در میان معدود کشورهای تولید کننده این محصول قرار دهد؛ 

منبع: ایلنا