ایرنا: جنبش عدم تعهد از آمریکا خواست به سرعت محدودیت‌های اعمال شده بر دیپلمات‌های برخی کشورهای عضو این جنبش را برطرف و به مسئولیت‌های خود تحت توافقنامه مقر سازمان ملل عمل کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اسحاق آل حبیب معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه در کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در موضوع گزارش کمیته روابط با کشور میزبان سازمان ملل، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: جنبش عدم تعهد بر نقش حیاتی کشورهای میزبان مقر و دفاتر سازمان ملل در حفظ چندجانبه‌گرایی و تسهیل دیپلماسی چند جانبه و هنجارهای بین دولتی تاکید می کند.
در بیانیه جنبش عدم تعهد افزوده شده است: از تمام کشورهایی که میزبان مقر و دفاتر سازمان ملل متحد هستند، می خواهیم مطابق تعهدات خود تحت توافقنامه‌های مقر و کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک و حضور نمایندگان کشورهای عضو در جلسات مربوطه سازمان ملل متحد همکاری کند.

آل حبیب تاکید کرد: همچنین یادآور می شود مفاد توافقنامه مقر سازمان ملل متحد باید صرف نظر از روابط دوجانبه موجود بین دولت‌ها و کشور میزبان، اجرایی شود.

وی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد نگرانی عمیق و جدی خود را نسبت به خودداری یا تاخیر در صدور ویزای نمایندگان هریک از اعضای "نم" از سوی کشور میزبان مقر سازمان ملل متحد مورد تاکید قرار می دهد و تکرار می کند که ملاحظات سیاسی نباید بر ارائه تسهیلات لازم تحت توافق مقر سازمان ملل به دولت های عضو برای مشارکت در فعالیت‌های این سازمان دخالت داده شود.

معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: جنبش عدم تعهد همچنین نسبت به محدودیت خودسرانه تردد که بر دیپلمات‌های رسمی برخی از نمایندگی‌های عضو جنبش نم از سوی کشور میزبان سازمان ملل متحد اعمال شده است، نگرانی جدی خود را ابراز می کند.

آل حبیب تصریح کرد: این محدودیت‌ها، نقض آشکار کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک ، توافقنامه‌های مقر سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل است. در این زمینه، جنبش عدم تعهد با این محدودیت‌ها و ادامه اعمال آنها مخالف است و از کشور میزبان می‌خواهد که بدون تاخیر، تمام اقدامات لازم را برای برطرف کردن آنها انجام دهد.

وی با اشاره به نشست اخیر جنبش عدم تعهد که در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، اظهار کرد: این جنبش در نظر دارد تا قطعنامه کوتاه و عملی را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه دهد تا کشور میزبان را در تحقق توافقنامه مقر سازمان و کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک مسئول بداند.

سفیر ایران به نمایندگی از جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: صدور به موقع ویزای ورود، از بین بردن محدودیت‌های خودسرانه تردد با هدف اطمینان از اینکه هیات‌های کشورهای عضو، توانایی اجرای کامل حق مشارکت خود در جلسات چند جانبه و همچنین وظایف دیپلماتیک و مسئولیت‌های رسمی خود را به شیوه ای مناسب داشته باشند، از جمله این مسئولیت‌ها است.

دولت آمریکا در ادامه خصومت علیه مردم ایران، مقررات جدیدی را برای ورود دیپلمات‌ها و مقامات جمهوری اسلامی به آمریکا وضع کرد و همچنین تردد دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنها را در محدوده‌ بین چهار نقطه نیویورک تقریبا به شعاع سه مایل محدود کرده است.