در مسئله «FATF» هم رأی‌های موافق و مخالف و موضع‌گیری‌ها مشخص است پس بهتر است منتشر شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مسئله «FATF» به سمت یک تعارض سیاسی رفته است و تبدیل کردن تصمیم‌گیری در خصوص «FATF» به یک رقابت بین گروه‌ها و احزاب سیاسی کار اشتباهی است و معتقدم این امر ربطی به احزاب ندارد، این موضوع با زندگی و منافع ملی مردم و کشور در ارتباط است که همیشه هم قربانی رو‌دررویی‌هایی سیاسی می‌شود.
عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره رفتار «FATF» و تعیین تکلیف برای لوایح چهار چهارگانه از سوی مراجع تصمیم‌گیر در کشور گفت: معتقدم امروز مسئله «FATF» به سمت یک تعارض سیاسی رفته است.

نماینده مردم اشنویه در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: «FATF» یک پدیده دیپلماتیک است که ارتباط با کشورها و سازمان‌ها را تنظیم می‌کند اما ما آن را به سمت مبحث سیاسی برده‌ایم که این کار باعث می‌شود کشور هم در همان مسیر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تصور بر این است که اگر ما رفتار سیاسی و جناحی با «FATF» نداشتیم و اگر سال گذشته مشکلات را در این خصوص مرتفع می‌کردیم امروز با رفتار سیاسی کشورها رو به رو نمی‌شدیم، زیرا آن‌ها هم امروز این مطلب را به عنوان یک ابزار سیاسی در نظر گرفته‌اند و امروز بواسطه تعلل‌های ما در تصمیم‌گیری گام به گام موضوع را تبدیل به یک گروکشی کرده‌اند.

حسین‌زاده با بیان اینکه باتوجه به رفتار ما در داخل کشور برخود با «FATF» در خارج از مرزها تبدیل به یک موضوع سیاسی شده است،  گفت: این رفتارها به کشور آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: تا یکسال قبل ما می‌توانستیم از ظرفیت‌های برجام با وجود نقدهایی که به آن وارد است و منتقدان بسیاری هم دارد استفاده کنیم اما ابزار لازم را تهیه نکردیم و بسیاری از مراودات قاچاق اتفاق افتاد. 

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر همان بلا و رویکرد را در قبال «FATF» می‌آوردند که ما در داخل داریم انجامش می‌دهیم.

وی تاکید کرد:‌ معتقدم چندین مؤلفه در جهان سیاست را فراموش کرده‌ایم نخست آنکه تصمیم‌گیری تاریخ مصرف دارد باید به موقع و دقیق آن هم در راستای منافع ملی گرفته شود؛ اما ظاهرا ما تصمیم‌گیری‌ها را عمداً زمان‌بر می‌کنیم و به آن وجهه و شخصیت سیاسی می‌دهیم.

نماینده مردم نقده خاطرنشان کرد: تبدیل کردن تصمیم‌گیری در خصوص «FATF» به یک رقابت بین گروه‌ها و احزاب سیاسی کار اشتباهی است و معتقدم این امر ربطی به احزاب ندارد، این موضوع با زندگی و منافع ملی مردم و کشور در ارتباط است که همیشه هم قربانی رو‌دررویی‌هایی سیاسی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای بیان می‌کنند پیوستن به «FATF» باعث می‌شود که ما نتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم آیا این گفته‌ها درست است یا خیر، عنوان کرد: این پیوستن ربطی به تحریم‌ها ندارد، این گفته‌ها یک بهانه‌ای است که خودمان هنگامی که بحث «FATF» را در رفتارها سیاسی،حزبی و جناحی بردیم، به وجود آوردیم. 

حسین‌زاده ادامه داد: وزارت نفت به اندازه کافی توانسته است اقدامات لازم را برای فروش نفت انجام دهد پس پیوستن به «FATF» ربطی به دور زدن تحریم‌ها ندارد، این کار مسیر پولشویی و فسادهای کلان را که از گذشته به وجود آمده است، می‌گیرد.

وی درباره این که آیا بهتر نیست رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص «FATF» منتشر شود، گفت: ابتدا بگویم رأی‌گیری در مجمع با کاغذ صورت نمی‌گیرد با بالا بردن دست که شاید مشخص نشود چه کسی رأی داده و چه کسی نداده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: مدت‌هاست که یقه نمایندگان مجلس را برای شفافیت آرا گرفتند پس بهتر است شفاف‌سازی در همه ارکان باشد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که من خودم مخالف شفافیت آرا هستم و دلیلش هم این است که این امر تبدیل به یک ابزار علیه خود دموکراسی و آزادی شده است. گاهی اوقات یک طرحی می‌آید  که امکان تقویت جامعه مدنی را به وجود می‌آورد اما نمایندگان تهدید می‌شوند که آرا را منتشر می‌کنند.

نماینده مردم اشنویه افزود: برخی دیگر هم به دلیل تائید صلاحیت و سایر امور ممکن است به همان طرح‌هایی که باعث تقویت جامعه مدنی می‌شود رأی ندهند! این که ما شفاف‌سازی را جزیره‌ای و تبدیل به ابزاری برای مچ‌گیری کنیم به هیچ عنوان درست نیست و ما راه به جایی نخواهیم برد.

وی تاکید کرد: بازهم می‌گویم اگر قرار است شفافیت آرا باشد برای همه ارکان باید باشد که من با این نوع شفاف‌سازی موافق هستم زیرا مردم باید بدانند کجا چه تصمیماتی گرفته شده است این اقدام ما را در توسعه سیاسی بسیار کمک خواهد کرد. 

حسین زاده ادامه داد: در مسئله «FATF» هم رأی‌های موافق و مخالف و موضع‌گیری‌ها مشخص است پس بهتر است منتشر شود.