عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایران در صورت بازگشت تحریم‌های سازمان ملل و ادامه بدعهدی‌های اروپایی‌ها و آمریکا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالفضل حسن‌بیکی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با یادآوری اظهارات سفیر ایران در انگلیس مبنی بر امکان خروج از NPT بعد از اتمام گام‌های کاهش تعهدات برجام، گفت: ایران براساس برجام عمل می‌کند اما اگر آمریکا و اروپایی‌ها هیچ اقدامی برای جبران خسارات ناشی از نقض عهد خود در برجام انجام ندهند و دنبال فشار مضاعف به ایران باشند از پروتکل الحاقی که به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند، خارج خواهد شد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی که دولتمردان آمریکا یا اروپا به دنبال فشار به سایر اعضای شورای امنیت برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باشند، خروج از پروتکل الحاقی و حتی NPT تحقق پیدا می‌کند.
وی افزود: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نیز بعد از خروج ایران از پروتکل الحاقی نمی‌توانند با ایران برخورد کنند زیرا ایران مانند هند و پاکستان و سایر کشورها بدون قید می‌تواند اقدامات خود را انجام دهد اما هم‌اکنون بر اساس بند 22 و 23 برجام اقداماتی را انجام می‌دهیم تا همواره آمریکا تحت فشار افکار عمومی قرار بگیرد.
حسن بیکی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال اقدامات اقناعی است و گام‌های کاهش تعهدات را ادامه می‌دهد اما اگر آمریکا یا اروپایی‌ها تصمیم انتحاری بگیرند، از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم.
این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری وضعیت کشورهای اروپایی گفت: حزب خانم مرکل در آلمان شکست خورده و قابل اعتماد نیست، سه دولت انگلیس در سه سال گذشته مکررا شکست خورده و ایرلندی‌ها و اسکاتلندی‌ها دنبال تجزیه انگلیس بوده و درگیر برگزیت هستند، مکرون شدیدا درگیر اعتراضات مردمی است لذا مقامات اروپایی نمی‌توانند تصمیم قابل اطمینانی بگیرند.
وی افزود: اروپایی‌ها در تلاشند ملت ایران را بترسانند، اما بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری، آمریکا باید توبه کند و تحریم‌ها را بردارد و بعد از آن رئیس جمهور دولت ایران می‌تواند در قالب 5+1 نشست با موضوع برجام و توافق هسته ای تشکیل دهد اما اگر شرایط خلاف این رویه ادامه یابد خروج ایران از پروتکل الحاقی قطعی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها نمی توانند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند، ایران نیز مانند ویتنام، عراق و افغانستان نیست که هر زمان که بخواهند بتوانند وارد صحنه شوند و منافع ملت را تصاحب کنند بنابراین آمریکا و غربی‌ها باید مراقب رفتارهای خود و عکس العمل ایران باشند.