اتصال مثلث شیطانی محکم تر از گذشته شده است. امریکا با رئیس جمهوری روانی خود، هند با تندروهای حاکم و پادشاهان عرب منطقه را بی ثبات خواهند کرد. پیامدهای رفتار رهبران نامتعارف غیرقابل پیش بینی است.

نیشن: ایران آماده اعزام فرستاده خود به ریاض است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 در خلال دهه گذشته، روند تحولات بین المللی در آسیای غربی، جنوبی و میانه متلاطم بوده است. این تلاطم از خاورمیانه شروع شد که در آن، امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی مسئولیت مشترک ایجاد مردم سالاری در سوریه را بر عهده گرفتند ولی منطقه به شدیدترین بحران های خود وارد شد.
در ابتدای این بهار مهندسی شده، یک مفسر عرب شرایط را این گونه خلاصه کرد: ایران از بشار اسد حمایت می کند. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مخالف اسد و او نیز مخالف اخوان المسلمین و باراک اوباما مخالف السیسی است، ولی کشورهای حوزه خلیج فارس هوادار عبدالفتاح السیسی و در نتیجه مخالف اخوان المسلمین هستند. ایران هوادار حماس است ولی حماس از اخوان المسلمین حمایت می کند. اوباما از اخوان حمایت می کند ولی حماس مخالف اوباماست. کشورهای حوزه خلیج فارس موافق اوباما هستند ولی ترکیه در کنار کشورهای خلیج فارس است که  مخالف اسد هستند ولی ترکیه هوادار اخوان المسلمین و مخالف السیسی است و السیسی مورد حمایت کشورهای خلیج فارس قرار دارد.
با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ،  DonaldTrump بهبود روابط با ایران پایان یافت و این کشور تحریم شد. السیسی محبوب عربستان شد و امارات متحده روابط بسیار نزدیک تری با هند و اسرائیل برقرار کرد. ترکیه به روسیه نزدیک تر شد. امارات و عربستان با یمن درگیر شدند و تحریم قطر اوضاع را پیچیده تر کرد.
در اوکراین نیز بهار شد و در ادامه روسیه کریمه را به خود منضم ساخت و احتمال درگیر شدن امریکا با روسیه در بلند مدت محتمل شد.
امریکا و متحدانش به یقین منفعت برندگان این شرایط نیستند. مصر در آشوب و عراق بی ثبات است ولی سوریه قوی ترشده است. امارات و عربستان نیز آسیب پذیرتر از هر زمان دیگری هستنند. شرایط حاکم در اطراف اوراسیا امریکا را به چالش می کشد.

ایران، ترکیه و پاکستان امتیازات بسیار بیشتری دارند. نظم نوین جهانی به انتهای خود رسیده است. چین با اقتصاد نرم خود به آهستگی جلو می رود و روسیه بزرگترین منفعت برنده است.
ترامپ که به دنبال سلطه گری تمام عیار است، به پاکستان بی توجهی می کند ولی روابط خود را با هند گرم تر کرده است. عجیب آن که، با وجودی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی با دشمن اصلی پاکستان یعنی هند روابط نزدیکتری برقرار کرده اند، حاکمان پاکستان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ ائتلاف خود را با عربستان و امریکا حفظ کرده اند.
ائتلاف میان هند و امریکا تاثیراتی مشابه سوریه و کریمه را بر پاکستان و افغانستان داشته است. امریکا به شدت نگران پایگاه های خود در ترکیه است که همچنین در آنها جنگ افزارهای هسته ای قرار دارد و در همین حال روسیه درحال نفوذ به درون ترکیه است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان هرچند دیر هنگام حامل پیام آشتی به ایران بوده است. امارات محدودیت های خود علیه ایران را رفع کرده است. ایران آماده اعزام فرستاده خود به ریاض است و در همین حال، روسیه پیشنهاد تقویت امنیت عربستان سعودی را داده ولی پرسش های زیادی باقی است.

آیا امریکا بدون رسیدن به توافق صلح از افغانستان خارج می شود یا تنها ۴ هزار نیرویی را که برای ترساندن طالبان آورده بود، خارج می کند؟

اگر امریکا ادعا می کند داعش از خاورمیانه رخت بربسته است، این همه تروریست به کجا رفته اند؟ این تردید وجود دارد که داعش برای مقابله با طالبان و مرحله بعدی بی ثباتی در افغانستان به کار گرفته شود که در نتیجه پاکستان نیز بی ثبات خواهد شد.

اتصال مثلث شیطانی محکم تر از گذشته شده است. امریکا با رئیس جمهوری روانی خود، هند با تندروهای حاکم و پادشاهان عرب منطقه را بی ثبات خواهند کرد. پیامدهای رفتار رهبران نامتعارف غیرقابل پیش بینی است.

منبع: نیشن / سامسون سیمون شرف / تحریریه دیپلماسی ایرانی