بی بی سی در گزارشی به بررسی وضعیت گروهک منافقین در مقر آنها در آلبانی پرداخته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«بی بی سی» در گزارشی وضعیت گروهک منافقین را مورد بررسی قرار داده است.

در این گزارش آمده است: «در شش سال گذشته آلبانی خانه ای برای گروه مجاهدین خلق[منافقین] از دشمنان ملت ایران شده است. ولی در طی این سال ها صدها نفر از آنان بواسطه قوانین سفت و سخت این گروه و محدودیت هایی که برای ارتباط با خانواده هایشان ایجاد می کرده است از آن جدا شده اند. اکنون ده ها نفر از آنان با افسردگی ناشی از دوری از خانواده هایشان در تیرانا پایتخت آلبانی زندگی می کنند.

یکی از این افراد غلام میرزایی ۶۰ ساله است. او دو سال پیش که برای اولین بار از چنگال فرماندهانش در اردوگاه نظامی مجاهدین در تیرانا گریخت توانست برای اولین بار پس از سی و هفت سال با خانواده اش که گمان می کردند او مرده است صحبت کند. حال او از یکطرف با  غم دوری از خانواده و افسردگی ناشی از آن دست به گریبان است و از دیگر سو تحت فشار و تهدیدات دوستان و فرمانده هان سابقش یعنی همان منافقین قرار دارد. اعضای خانواده اش برای یافتن وی به عراق و کمپ اشرف نیز رفته بودند ولی فرمانده هانش در گروه به وی اطلاع ندادند؛ امری که وی بابت آن بسیار حسرت می خورد. حال زندگیش سرشار از شرم و حسرت شده است.

مجاهدین خلق یا آنچه مردم ایران منافقین می نامند تاریخ خونباری دارد. آن ها مدتی پس از پیروزی انقلاب 1979 مردم ایران علیه حکومت شاه و درحالی که کشورشان با عراق در جنگ بود به عراق گریختند و با کشور و ملت خود وارد جنگ شدند.

صدها نفر همچون غلام میرزایی با کمک خانواده توانسته اند از این سازمان فرقه گونه بگریزند تعداد کمی به ایران بازگشتند تعدادی با کمک قاچاقچیان به سایر کشورهای اروپایی رفتند و بسیاری در آلبانی سرگردان هستند.

این گروه که سال ها در لیست سازمان های تروریستی ایالات متحده و اروپا قرار داشت پس از اشغال عراق توسط آمریکا و از بین رفتن صدام حسین که برای سال ها حامی اصلی این گروه بود برای مدتی با سختی و خطر روبرو شد تا اینکه ایالات متحده در حمایت از آن ها وارد شد و زمینه فرار آن ها به آلبانی را فراهم کرد. در ظاهر به نظر می‌رسد که تمام جریانات سیاسی آلبانی چه آن ها که در قدرت هستند و چه مخالفان از حضور این گروه در آلبانی حمایت می‌کنند. ولی در واقع بسیاری هم مخالف حضور آن ها بودند و هم اکنون نیز از حضور آن ها احساس نگرانی می کنند. یکی از رهبران حزب سوسیالیست که نخواست نامش فاش شود با اشاره به سوابق نظامی این گروه و افرادش گفت سازمان اطلاعات آلبانی چطور می‌تواند ۲۵۰۰ نفر عضو این سازمان را که همگی تعلیمات نظامی دیده‌اند زیر نظر بگیرد؟!»