«هشدار برجامی اروپا به چه معناست؟، یک میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت از شرکت‌های ارزش افزوده روی میز قوه قضائیه و واکنش لاریجانی به خبر کناره‌گیری‌اش از انتخابات مجلس » از جمله مهمترین عناوین گزارش‌های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول ۲۴ ساعت گذشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان برجسته های تارنماها منعکس کرده است.

هشدار برجامی اروپا به چه معناست؟

وب سایت خبری فرارو در این گزارش آورده است: کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌ای در واکنش به گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای، ایران را به فعال ‌سازی سازوکاری تهدید کردند که ممکن است به بازگشت تحریم‌های بین المللی علیه آن منجر شود. آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در گزارشی، شروع مجدد غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو را تایید کرد. لحظاتی بعد، وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با صدور یک بیانیه مشترک، تلویحا ایران را به اعمال دوباره تحریم‌های بین المللی تهدید کردند. اما مهمترین بخش بیانیه طرف‌های اروپایی، اعلام آمادگی آن‌ها برای فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام است. در همین بیانیه آمده است: «ما بر آمادگی‌مان جهت بررسی همه مکانیسم‌های مندرج در برجام، از جمله مکانیسم حل اختلاف، برای حل مسائل مرتبط با اجرای تعهدات برجام توسط ایران تاکید می‌کنیم. ما در این زمینه با سایر اعضای برجام در تماس هستیم.»

این اولین بار است که اروپایی‌ها به طور رسمی و علنی ایران را به فعال‌سازی این مکانیسم تهدید می‌کنند. پیش از این برخی گزارش‌ها در رسانه‌های اروپایی ادعا کرده بودند که اعضای اروپایی برجام، در جلسات غیرعلنی هشدار داده بودند که چنانچه ایران گام چهارم کاهش تعهدات را بردارد، اروپایی‌ها ممکن است مجبور شوند مکانیسم حل اختلاف را فعال کنند یا حتی از برجام خارج شوند. مذاکره‌کنندگان برجام از همان ابتدا احتمال بروز اختلاف میان طرف‌های این توافق را پیش‌بینی کرده بودند. از این رو، سازوکاری برای حل اختلاف طراحی کردند که به شرح زیر است: اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات مندرج در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند. این کمیسیون، در چارچوب برجام و برای نظارت بر اجرای این توافق تاسیس شد. اگر ظرف ۳۵ روز، شکایت بر وفق مراد شاکی (غیر ایران) حل نشود، طرف شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد و به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع دهد که موضوع حل نشده، متضمن عدم اجرای چشمگیر است. پس از آن، شورای امنیت ۳۰ روز وقت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند. اگر در این مدت، شورای امنیت نتواند در این خصوص قطعنامه صادر کند، تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام برقرار شده بودند، به طور اتوماتیک بازمی‌گردند. به این سازوکار، مکانیسم ماشه (Snapback) یا بازگشت سریع تحریم‌ها هم می‌گویند. نکته مهم این سازوکار این است که بازگشت تحریم‌ها، قابل وتو نیست. یعنی مثلا چین یا روسیه نمی‌توانند با وتو از بازگشت تمام تحریم‌های بین المللی علیه ایران جلوگیری کنند. در این میان، باید دقت کرد که مکانیسم ماشه، مرحله نهایی مکانیسم حل اختلاف است.

در حال حاضر، اروپایی‌ها واقعا با فروپاشی برجام مخالف هستند و نمی‌خواهند این توافق از بین برود. اما در عین حال، دنبال این هستند که با تهدید به فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف، که متضمن نوعی تهدید به اعمال تحریم‌های بین المللی است، ایران را از ادامه روند کاهش تعهدات منصرف کنند. در واقع، اروپایی‌ها ایده حفظ برجام از طریق تامین منافع اقتصادی ایران را کنار نهاده و سعی می‌کنند از طریق فشارهای دیپلماتیک و هشدار و انذار ایران را در برجام نگه دارند. اروپایی‌ها می‌گویند به همه تعهدات برجامی‌شان پایبند بوده‌اند اما وزیر خارجه ایران با ادبیاتی تعجب آمیز به آنها گفته است «فقط یکی از این تعهدات» را به او نشان دهند.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت از شرکت‌های ارزش افزوده روی میز قوه قضائیه

سایت خبری فرارو در این گزارش آورده است: ماجرای جنجالی سرویس‌های ارزش افزوده هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. پس از فروکش کردن حواشی امشب وزیر ارتباطات از ثبت یک میلیون ۲۰۰ هزار شکایت از خدمات ارزش افزوده خبر داد و اعلام کرد که این شکایت‌ها به قوه قضائیه ارجاع شده است. فراخوان آذری جهرمی با استقبال گسترده روبه رو شد و نتایج تکان دهنده‌ای در پی داشت. مشخص شد که سرویس‌های ارزش افزوده از ناآگاهی مردم بهره برداری‌های کلانی برده‌اند. برخی شهروندان هزینه‌های میلیونی بابت این سرویس‌ها پرداخته اند. نمونه بارز آن فردی به نام شایان از استان کرمانشاه بود. شغل شایان بتن ریزی است، این فرد که گوشی هوشمند نیز ندارد، ۱۲ میلیون تومان بابت سرویس‌های ارزش افزوده پرداخت کرده است.

وزیر ارتباطات شایان را به عنوان سلطان «وَس» معرفی کرد، البته سلطان ضرر از این سیستم. بنا به گفته آذری جهرمی نمونه‌های مانند شایان فراوان بوده اند. افرادی که میلیونی بابات «وس» پرداخت کرده اند و روحشان هم خبر نداشته است. وزیر ارتباطات مدت هاست درگیر پرونده شرکت ارزش افزوده است. او معتقد است این شرکت‌ها دست به کلاهبرداری‌های زده اند. حالا پس از یک هفته آذری جهرمی در توئیتی نوشته است: «۱میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت مردم از خدمات ارزش افزوده پیامکی در سامانه ۸۰۰۷ را برای قوه قضائیه ارسال کردیم.» او این اتفاق را «گام تلخی برای کلاهبرداران» دانست و افزود «رکورد گینس هست برای خودش! در دنیا سابقه نداره این حجم از شکایت در یک هفته!» حالا باید منتظر واکنش قوه قضائیه به ارجاع شکایت مردمی از سرویس‌های ارزش افزوده بود. قوه قضائیه تاکنون موضع روشنی درباره اقدامات وزارت ارتباطات در رابطه با شرکت‌های ارزش افزوده اتخاذ نکرده است.

واکنش لاریجانی به خبر کناره‌گیری‌اش از انتخابات مجلس؛ همه درباره آمدن و نیامدن من اظهارنظر می‌کنند، جز خودم!

تارنمای خبری تابناک در گفت‌وگو با محسن کوهکن، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری مطرح کرد: با توجه به اخباری که این روزها از آقای لاریجانی در رسانه‌های مختلف شنیده می‌شود، بنده به همراه یکی از دوستان روز گذشته نشستی دوستانه با وی برگزار کردیم. بنده معتقدم که همه درباره حضور آقای لاریجانی در انتخابات صحبت کردند جز خود ایشان؛ از این روی، توصیه بنده به دوستان این است که بهتر است منتظر اعلام نظر آقای لاریجانی در این باره باشند تا اینکه به حدس و گمان افراد استناد کنند. کوهکن درباره اظهارنظر برخی نمایندگان استان قم راجع به کنار گذاشتن لاریجانی از لیست اصولگرایان در این استان خاطرنشان کرد: این تحلیل‌ها به آقای لاریجانی ارتباطی ندارد و اینکه برخی از دوستان و برادران در قم چه اقداماتی انجام دادند و دلایل آن چیست باید از خود آنها پرسید. شاید ما درباره رویکردهای برخی از آقایان تحلیل‌هایی داشته باشیم اما طبیعی است که برای تجزیه و تحلیل مسائل، زمان مناسب مدنظر ماست. از این روی مقطع فعلی بدون شک زمان مناسبی برای بیان برخی از نظریات نیست. این دست پرسش ها بدون شک به زمان خاصی برای ارائه تحلیل نیازمند است؛ بنابراین، در مقطعی که قرار است پاسخ دوستان را در باب موضوعات مختلف بیان کنیم، بی گمان درباره این موضوع نیز صراحتا اظهارنظر خواهیم کرد.

 

پنج نکته مهم درباره لیست اصولگرایان در قم

تارنمای خبری فرارو گزارش داد: سه ماه مانده به اعلام رسمی اسامی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای هماهنگی اصولگرایان سه نامزد قطعی اصولگرایان در قم را مشخص کرد. در این لیست خبری از علی لاریجانی رییس مجلس و نماینده جبهه پایداری نیست. شورای اصولگرایان قم از لاریجانی رزومه‌ای نخواسته، اما روشن نیست که چرا جبهه پایداری در این لیست جایی ندارد. لیست سه نفره اصولگرایان از سوی احمد امیرآبادی نماینده کنونی قم اعلام شده است. او در گفت و گویی اظهار کرد: «شورای هماهنگی اصولگرایان قم که از احزاب و گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا ۲۶ نفر عضو دارد، کارنامه عملکرد بنده و آقای ذوالنور را مورد بررسی قرار دادند و به ما دو نفر به عنوان کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم در قم در لیست اصولگرایان رای دادند.» براساس روایت امیر آبادی چهار نفر نهایی که معرفی شدند، علیرضا زاکانی، روانبخش، محسن موحدی و آقامیری بودند که نهایتا علیرضا زاکانی بیشترین امتیاز را کسب کرد و به عنوان نفر سوم لیست اصولگرایان در قم انتخاب شد. علیرضا زاکانی نماینده سه دوره مجلس از تهران بوده و نامزداش از قم بحث برانگیز شده است.

جریان بررسی طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری

پایگاه خبری تابناک در گفت ‌وگو با سید مهدی حجتی، عضو کانون هیأت مدیره وکلای دادگستری مرکز، آورده است: دوازدهم آبان نمایندگان مجلس به دو فوریت رسیدگی به طرح کاهش مجازات حبس تعزیری رأی دادند، اما یک روز بعد یعنی در سیزدهم آبان، رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی این طرح را موجب تزلزل قانون مجازات اسلامی دانست. ساعاتی بعد نایب ‌رئیس کمیسیون حقوقی مجلس از رد طرح در این کمیسیون خبر داد و گفت، به عقیده اعضای کمیسیون، اجرایی شدن این طرح می‌تواند نظام حقوقی و قضایی کشور را بر هم بزند. در ادامه، گروهی از نمایندگان در صحن علنی مجلس خواستار سلب دو فوریت این طرح شدند، اما این درخواست رأی مثبت نمایندگان را کسب نکرد. آخر الامر نمایندگان در جلسه علنی (یکشنبه، نوزدهم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری با پیشنهاد علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارجاع طرح به کمیسیون قضایی و حقوقی با ۱۱۳ رأی موافق، ۷۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

نکته ای که باید در ابتدا مورد توجه قرار بگیرد، این است متأسفانه در حال حاضر با تورم شدید قوانین در نظام کیفری مواجه هستیم و همین موضوع باعث شده است که خیلی از مجازات ها به اهداف اصلی آنها از جمله اثر بازدارندگی دست نیابند و نه این معضلی است که باید جدی برای آن چاره ای اندیشیده شود. چند پرسش مهم وجود دارد که باید پاسخ داده شود؛ از جمله اینکه آیا در قوانین اسلام و شرع ما توجه به حبس تأکید شده، یا اینکه دین ما حبس را به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته است. حبس باید موجب اصلاح مجرم شود. آیا حبس‌های طولانی توانسته مجرمان را اصلاح کند. این میزان از حبس با فلسفه وجودی مجازات در تعارض است. ما باید از تجربه کشورهای دنیا استفاده کنیم. امروزه وقتی به زندان ها مراجعه می کنیم با توجه به محدودیت امکانات با شلوغی بسیار زندان ها مواجه می شویم که این هم یک معضلی است که باید درباره آن چاره ای اندیشیده شود. اما با تمام این اوصاف نمی‌شود، با یک طرح و تصویب سریع آن یک تدبیر را برای همه قوانین کیفری مورد استفاده قرار داد، زیرا ما با تنوع جرایم و تنوع مجازات‌ها روبه رو هستیم و همین باعث می‌شود که به تنقیح اساسی در قوانین کیفری به صورت جدی تری فکر کرده و با تأمل بیشتری چنین قوانینی طرح شوند.

خروج ایران از برجام فعلا در دستور کار نیست

وبسایت خبری عصر ایران در گفت‌ وگو با علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، آورده است: این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که خروج ایران از برجام فعلا در دستور کار نیست ولی ما با تردید جدی در کارایی برجام مواجه هستیم. نگاه ما به توافق هسته‌ای این بود که برجام یک گام سازنده در امنیت بین الملل و مناسبات هسته ای ایران است. حفظ برجام یک خواست متقابل است ولی اینکه در عمل بتوانند برجام را حفظ کنند  موضوعی است که به رفتار اروپایی ها بستگی دارد چراکه آنها در عمل ما را با تردید مواجه کرده‌اند یعنی عملکرد اروپا باعث شد که ایران نسبت به توانمندی و جدیت اروپایی ها در حفظ برجام با تردید مواجه شود علی رغم اینکه ضرورت آن مورد اجماع همه طرف‌ها به جز آمریکایی ها هست.

هم در اینستکس و هم در سه گامی که ایران برداشت فرصت مناسبی برای اروپایی‌ها برای عمل  به تعهداتشان بود اما آنها نتوانستند اراده خودشان را در عمل نشان دهند و قاعدتا دورنمایی مبهمی برای برجام علی رغم ضرورتی که این توافق نامه دارد باید تصور کرد.  فشارهای داخلی برای خروج ایران از برجام زیاد است و در عین حال خصومت آمریکایی ها و در عمل تضعیف و بی خاصیت کردن برجام از طرف آنها موضوعی است که ایران را به سمت گام‌های چهارگانه سوق داده است چراکه ایران عملا نتوانسته است از منافع برجام بهره برداری کند.  خروج ایران از برجام فعلا در دستور کار نیست ولی ما با تردید جدی در کارایی برجام مواجه هستیم. زمان را هیات عالی نظارت بر برجام مشخص می کند یعنی به متغیرها و عناصرهای که اروپایی ها در عمل نشان می دهند بستگی دارد ولی قابل پیش بینی است که گام پنجم در برجام گام تعیین کننده ‌وسرنوشت سازی برای این معاهده بین المللی خواهد بود.

بریدن سر فعالان فرهنگی و مطبوعات با حذف معافیت مالیاتی

وب سایت خبری تابناک با اشاره به اینکه فعالان ورشکسته چه برای عرضه دارند؟ گزارش داد: لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی در شرایطی سراغی اهالی فرهنگ از جمله اهالی رسانه آمده و قصد دارد معافیت مالیات این حوزه را بردارد که وضعیت اقتصادی فرهنگ در این سال‌ها نه تنها تغییری نکرده بلکه بدتر از قبل شده و فعالیت در این عرصه همچنان سودده و دارای بازدهی بالای اقتصادی نیست و از این منظر تلاش برای کسب درآمد دولت از این حوزه، عملاً به منزله بریدن سر اهالی فعالان فرهنگی از جمله اهالی مطبوعات است. معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر به سختی و برای ایجاد «امکان» فعالیت‌های فرهنگی و هنری فراهم شد. نهادهای متولی در ابتدا به سختی با اعمال این ممیزی موافقت می‌کردند اما در نهایت این اتفاق رخ داد و این معافیت ذیل ماده ۱۳۹ قانون مالیاتی لحاظ شد.

اکنون با توجه به رویکرد دولت به بودجه‌بندی با حذف نفت، تمرکز بر دریافت مالیات افزایش یافته و قرار است هم بر شمول اخذ مالیات به شکل محسوسی افزوده شود و هم بسیاری از معافیت‌های مالی لغو می‌شود. از جمله معافیت‌های مالیاتی که قرار است، لغو شود، معافیت‌های مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر از جمله مطبوعات است. در «لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» ظاهراً نامی از فرهنگ و هنر نیامده اما در صفحه ۲۶ این لایحه و در بند ۷۹ آمده است: «بندهای (الف)، (ب)، (ز) و (ل) ماده ۱۳۹ حذف می‌شوند.» و این به منزله حذف بخش اعظمی از معافیت‌های مالیاتی فرهنگی و هنری از حمله مطبوعات، سینما، فعالیت‌های مذهبی و حتی کمک‌ به نهادهای امدادی و آموزشی نظیر هلال احمر است.

پایگاه خبری تحلیلی تابناک در گفت‌ وگو با سیدحسن حسینی ‌شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، مطرح کرد: با پُررنگ‌تر شدن آثار تحریم در اقتصاد کشور، انگشت اتهام در ایجاد موانع بر سر راه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این بخش به سمت تحریم‌ها نشانه رفته است. در این میان، دولت، تحریم‌ها را مقصر اصلی ضعف بخش خصوصی می‌داند، ولی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مشکلات این بخش از بدنه اقتصادی کشور، ربطی به تحریم و تصمیمات ترامپ نداشته و کاملاً از داخل نشأت می‌گیرد؛ تصمیمات و مقرارت دست و پاگیری که یک شبه تغییر می‌کنند و هیچ مجالی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری فعالان بخش خصوصی نمی‌گذارند.

تحریم‌ها، مانع از خام فروشی نفت کشور شده و این جای خوشحالی دارد. اکنون فرصت بسیار مغتنمی برای توسعه صنایع پایین‌دست نفت و گاز بوده که بخش خصوصی و سرمایه‌گذران این بخش می‌توانند نقش بسزایی در این توسعه داشته باشند؛ اما وجود چالش‌های عدیده در این حوزه ـ که تماماً هم داخلی است ـ توان خودنمایی را از این بخش گرفته و اجازه رشد و اثرگذاری نمی‌دهد. قطعا می‌توانم بگویم که تمام مشکلات بخش خصوصی از سرمایه گذاری گرفته تا تولید و فروش، مربوط به مشکلات داخلی است و ربطی به تحریم و مشکلات ناشی از آن ندارد. وجود موانع داخلی بسیار در خصوص حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش در صنعت نفت سبب شده اکنون از نعمت نقدینگی این بخش محروم باشیم. به گفته حسینی‌شاهرودی در حال حاضر در کشور بالغ بر دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که با این مبلغ می‌توان ده‌ها و صدها شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی و صنایع پایین‌دست نفت تأسیس کرد؛ اما متأسفانه به‌ دلیل نبود نقشه راه مشخص، این نقدینگی، سرگردان است و به اقتصاد کشور آسیب وارده کرده و یک زمان خود را مانند یک غده سرطانی در بازار ارز و یک زمان در بازار خودرو و زمان دیگر در بازار مسکن نشان می‌دهد؛ از این‌ روی، به نظر می‌رسد.

صدا وسیما لابی های قوی دارد؛ به آسانی نمی توان مانع شان شد؛  پایان انحصار صدا و سیما یک ضرورت است 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، آورده است: طی چند سال گذشته همواره انتقادات زیادی به عملکرد صدا و سیما و حرکت این سازمان در مسیر دامن زدن به دو قطبی در سطح کلان جامعه وارد شده است اما در چند روز گذشته متعاقب اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، در انتقاد از عملکرد صدا و سیما طی سفر به استان‌های یزد و کرمان، بار دیگر موضوع انتقاد از عملکرد این سازمان به‌عنوان یک موضوع روز طرح شده است. در ارتباط با انتقادات وارده بر انحصار در صدا و سیما و واپسین تلاش‌های قوه مقننه در جهت رفع کاستی‌ها در این نهاد، «انتخاب» با پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران  و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفتگو داشته است. سلحشوری، در اظهارات خود انحصار در صدا وسیما را به عنوان یک رخداد غیرمطلوب فرهنگی ارزیابی می‌کند که در نبود رسانه‌های خصوصی در بلندمدت آثار منفی بر سطح کلان جامعه بر جای می‌گذارد.

«بر طبق قانون اساسی، انحصار صوت و تصویر در دست صدا و سیما است. واقعیت این است که تغییر اصل انحصار صداو سیما در قانون اساسی دشوار است. با این وجود، ضرورت خارج شدن انحصار صدا و سیما احساس می‌شود.» «توجه به این مساله ضرورت دارد که مخاطبان صدا و سیما روزبه‌روز در حال کاهش بوده و شاهد جذب شدن مردم به سمت رسانه‌های خارجی هستیم. در غیاب رسانه‌هایی که بتوانند اخبار واقعی را به مردم ارائه بدهند، به طور طیبعی رغبت به پیدا کردن منابع رسانه‌ای دیگر از سوی مردم اتفاق می‌افتد. رسانه‌های خارجی نیز به شکل طبیعی منافع خاص خود را دنبال می‌کنند اما باید توجه داشت که رغبت مردم به این رسانه‌ها، از روی اجبار است و دلیل آن نیز فاصله میان شهروندان با بازنمایی‌هایی است که صداو سیما ارائه می‌کند.» کمیته رسانه، کمیسیون فرهنگی مجلس طی چند وقت گذشته تلاش زیادی را برای ایجاد مکانیزمی برای نظارت بر صدا و سیما انجام داد و طرحی در همین ارتباط، به صحن علنی مجلس آورده شده اما با لابی‌های مخالفان این طرح از دستور کار خارج شد. واقعیت این است که این طرح حاوی تغییرات بزرگی نبود، با این حال اجازه ندادند، پس از چهار دهه صدا و سیما دارای یک اساس‌نامه شود و تمامی امور این نهاد تحت لوای قانون قرار بگیرد.

رد شایعه ای که نزدیکان قالیباف به راه انداختند: هیچ تصمیمی مبنی براینکه حدادعادل نامزد انتخابات نشود، گرفته نشده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه مطرح کرد: این فعال سیاسی اصول‌گرا خبر عدم شرکت حداد عادل در انتخابات که توسط سروری چهره نزدیک به قالیباف اعلام شده را رد کرد و تاکید کرد: «قالیباف و حداد هر دو در یک ائتلاف هستند و رقابت درون گروهی بین آنها وجود ندارد و هنوز هیچ تصمیمی از سوی شورای وحدت برای شرکت و عدم شرکت حداد عادل وجود ندارد. هیچ تصمیمی مبنی بر این‌که او نامزد انتخابات نشود، گرفته نشده است.» «این امکان وجود دارد که حتی یک شخص قصد شرکت در انتخابات را نداشته باشد اما شورای وحدت به او تکلیف بکند، پا به میدان بگذارد. در مجموع، حرف و حدیث‌هایی که اکنون مطرح می‌شود، ملاک نبوده و تا زمان اعلام ثبت‌نام برای انتخابات مجلس یازدهم نمی‌توان با قاطعیت هیچ موضوعی را رد یا تایید کرد.»

«این‌که شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب (شاجا) تشکیل شده، خود بدین معنا است که دیگر اصول‌گرایی در معنای گذشته مطرح نیست. شاجا به شکل واضح بدین معنا است که گفتمانی که جدیدا مطرح شده، گفتمان «انقلابی‌گری» است. بنابراین، نمی‌توان این مساله را در تضاد با اساس جریان اصول‌گرایی مورد ارزیابی قرار داد.» «متاسفانه تلاش غالب رسانه‌ای این است که تمامی جریان‌های اصول‌گرا و انقلابی را در یک سمت قرار دهد و جبهه پایداری را در سوی دیگر اما واقعیت این است که شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب، در حال رایزنی و گفتگو با همه جریان‌ها بوده و در پی ایجاد ائتلاف بزرگ یا حداکثری را دنبال می‌کند. در این میان، برخی‌ها زودتر و آسان‌تر هماهنگ می‌شوند و برخی دیگر دیرتر و دشوارتر. با جبهه پایداری نیز این مذاکرات همانند دیگر جریان‌ها دنبال شده و استراتژی که دنبال می‌شود به هیچ عنوان این جبهه را با نگاهی متفاوت از دیگر جریان‌ها نگاه نمی‌کند. در واقع، ائتلاف همه‌گیر مقصد نهایی است که شورای وحدت در پی آن است.»

کریمی اصفهانی به شورای وحدت: به سمت سهم دادن به پایداری‌ها نروید

وبگاه خبرآنلاین در گفت و گو با کریمی اصفهانی از چهره‌های اصولگرا، آورده است: یک روز پس از آغاز به کار ستاد انتخابات کشور برای یازدهمین دوره انتخابات مجلی شورای اسلامی،«شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» یا همان شورای وحدت اصولگرایان رسما اعلام موجودیت کرد تا به فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان رسمیت بدهد و کلید آغاز به کار رسمی خود را بزند. حضور جوانان و زنان در میان اعضای ائتلاف از نکات مهم بیانیه منتشر شده بود. به ادعای این بیانیه نیمی از اعضای آن را تشکیل می‌دهد.  نفی سهمیه بندی برای تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی اصولگرا هم بند دیگری از این بیانیه بود. سهم بندی که در چند دوره اخیر محور اختلافات در بین اصولگرایان شده بود. کریمی اصفهانی از چهره‌های اصولگرا البته نفی سهیمه‌بندی را یک شعار می‌داند و معتقد است که باید منتظر بود تا ببینیم در عمل اصولگرایان به نفی سهیمه‌بندی چقدر پایبند خواهند بود. درباره بیانیه «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» با احمد کریمی اصفهانی گفتگو کردیم که آن را در ادامه می‌خوانید:

آقای کریمی اصفهانی! «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» رسما اعلام موجودیت کرد و  بیانیه‌ای منتشر کرد، این یعنی ائتلاف اصولگرایان دیگر به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است، با توجه به اینکه بیشتر اختلاف‌ها در سازوکارهای انتخاباتی در مرحله چینش هیئت‌های اجرایی و تصمیم گیری در مورد کاندیداها رخ می دهد،  پیش بینی شما از نحوه چینش هیئت‌های اجرایی چیست و ...

ورزشکاران ایرانی چطور قربانی دوپینگ می‌شوند؟

به گزارش وب سایت خبری خبرآنلاین؛ وقتی همه مدال‌ها و عناوینی که از سال ۱۹۹۸ به این سمت کسب شده بود را از چنگ "نیل آرمسترانگ" دوچرخه‌سوار معروف آمریکایی درآوردند او فقط یک جمله برای دفاع از خودش داشت. صاحب یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های دوپینگ در دنیای ورزش نسبت به داستان عجیب زندگی خودش گفت: «من فقط به خاطر پسرم به دوپینگ اعتراف کردم. در حالیکه تا پیش از این همه چیز تکذیب می‌شد، من به دلیل اصرار فرزندم تصمیم به افشای واقعیت گرفتم.» این جمله‌ای بود از طرف کسی که اتهام دوپینگ به او وارد شده بود و خودش هم می‌دانست و در نهایت نسبت به این اتفاق اعتراف کرد. در دنیای ورزش همیشه ورزشکارانی بوده اند که بعد از مثبت اعلام شدن تست دوپینگ، خودشان را تحت عنوان "قربانی‌های دوپینگ" معرفی کرده اند. یعنی اینکه آنها بدون اطلاع، از ماده‌ای استفاده کرده و گرفتار سرنوشت عجیبی شده اند. هرچند آرمسترانگ با برچسب یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های دنیا روی پیشانی خودش هنوز که هنوز است به عنوان یکی از نمونه‌های مشهور دوپینگی در ورزش شناخته می‌شود اما در این بین ورزشکاران دیگری هم هستند که آوردن اسم‌شان در لیست دوپینگی‌ها، تعجب خیلی‌ها را به همراه دارد.

در همین کشور خودمان هم نمونه‌های زیادی وجود داشتند. از ورزشکارانی که دوپینگ‌شان به صورت رسمی و قطعی مشخص شد تا ورزشکارانی که برخلاف آرمسترانگ و مثل خیلی‌های دیگر اعتقاد داشتند قربانی شدند. از امیر علی‌اکبری تا حسین کیهانی که همین چند وقت پیش خبر دوپینگ او شوک عجیبی به ورزش ایران وارد کرد. در ورزش ایران برخلاف نمونه‌های دیگر عمدتا ورزشکاران ایرانی خودشان را قربانی دوپینگ معرفی کردند. یعنی همه آنها از ماده‌ای استفاده کردند که نمی‌دانستند دوپینگ محسوب می‌شود و کسی هم نبوده که در آن مقطع از زمان کنارشان باشد.

شاگردان ویلموتس راهی جز پیروزی بر گربه سیاه ندارند!

به گزارش تارنمای خبری پارسینه؛ با توجه به شکست تیم ملی ایران در هفته سوم مقابل بحرین در منامه شاگردان ویلموتس چاره‌ای جز پیروزی در این دیدار خارج از خانه ندارند. در صورت شکست ایران مقابل تیم ملی عراق شرایط صعود سفیدپوشان ایران به مرحله بعدی بسیار سخت خواهد شد به طوری که ایران باید تمامی دیدارهای باقی مانده خود را در ورزشگاه آزادی مقابل عراق و بحرین به پیروزی برسد و همچنین با گل‌های بالا از سد اندونزی و کامبوج عبور کند. تیم ملی عراق از این جهت معروف به «گربه سیاه» فوتبال ایران است چرا که این تیم در جام ملت‌های ۲۰۱۹ مقابل ایران با تساوی بدون گل توانست یک امتیاز حساس را از شاگردان کی روش بگیرد و به عنوان تیم دوم به دور حذفی صعود کند، اما اوج کار این تیم شکست دادن تیم ملی ایران در جام ملت‌های دوره‌ی ۲۰۱۵ بود که توانستند از ده نفره بودن ایران نهایت بهره را ببرند و در ضربات پنالتی بازهم شاگردان کی روش را از پیش رو بردارند و به جمع ۴ تیم برتر آسیا صعود کنند.

این تیم همچنین در سال ۲۰۰۷ به مقام قهرمانی در جام ملت‌های اسیا رسید، جایی که ایران در آن سال مقابل کره جنوبی شکست خورده بود و بازهم نتوانسته بود به جمع ۴ تیم برتر راه پیدا کند. گفتنی است از آخرین بردهای ایران مقابل تیم ملی ایران به مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن برمیگردد که شاگردان میروسلاو بلاژویچ توانستند در دو دیدار رفت و برگشت با حساب دو بر یک از سد عراق عبور کنند. در آن سال‌ها علی کریمی و مهدی مهدوی کیا در ورزشگاه آزادی گل‌های ایران را زدند و علی دایی و باز هم کریمی در عراق گلزنان شاگردان بلاژ بودند.  حالا شاگردان ویلموتس می‌خواهند بعد از هجده سال در دیداری رسمی از سد عراق عبور کنند تا شانس بالای خود را برای صعود به دور دوم حفظ کنند.

اردنی‌ها به شدت عراقی هستند؛  یک سرو گردن برتریم اما نگران اشتباهات ویلموتس هستم

وب سایت خبری مشرق در گفت و گو با پرویز مظلومی، سرمربی اسبق تیم ملی ب کشورمان، آورده است: در آستانه دیدار تیم ملی فوتبال ایران روبروی عراق در اردن، فوتبالی ها به یاد برتری تیم ملی کشورمان در آن کشور در دیدار فینال مسابقات غرب آسیا می افتند. تورنمنتی که به دلیل درگیر بودن تیم ملی، تیم دوم کشورمان در آن مسابقات با هدایت پرویز مظلومی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. او که سرمربی اسبق استقلال هم بوده درباره این تیم و نتایج خوب هفته های اخیرش حرف زد.

درباره تیم ملی و بازی با عراق صحبت کنید. شما به عنوان سرمربی تیم ملی در یک تورنمت دو بار رودرروی عراق بازی کردید؟  بله! سال ۱۳۸۶ بود که تیم دوم ایران تحت عنوان ایران ب در مسابقات غرب آسیا که اتفاقا در همین امان پایتخت اردن برگزار می شد شرکت کرد.

درباره آن دو بازی حرف می زنید؟ ما تازه رسیده بودیم که باید با عراق بازی می کردیم. تیم مان شرایط خوبی نداشت ولی با این وجود روبروی تیم آماده عراق ۰-۰ کردیم و پایه صعود از گروه را بنا گذاشتیم. آخرین بازی مان هم در فینال باز به عراق خورد. آن تیم ملی عراق همان تیمی بود که مدتی بعد در جام ملتهای آسیا قهرمان شد. یک تیم سرحال و خیلی آماده.

جو اردن چطور بود؟ جو کاملا به سود عراقی ها بود. از همان بازی اول اردنی ها از عراق حمایت می کردند و انگار تیم دوم شان عراق بود. در فینال هم که ما باز به عراق خوردیم و ۱-۲ شکست شان دادیم شرایط برای ما خیلی سخت شد. ما ۰-۲ با گلهای بادامکی و بیک زاده جلو بودیم ولی جو خیلی پرفشار شد و یک گل خوردیم ولی در نهایت بازی را بردیم. اینقدر سخت که حتی نگذاشتند بچه ها با جام دور افتخار بزنند و سریع مراسم را تمام کردند و تیم مان را به رختکن فرستادند.

برخی از جریانات مدعی به پایان خط رسیدن اصولگرایی هستند که این حرف درستی نیست

وب سایت خبری شفقنا گزارش داد: مرتضی طلایی در خصوص اینکه پیش بینی شما در رابطه با آرایش سیاسی جناح ها در انتخابات مجلس چیست؟ آیا اصولگرایان به اجماع می رسند و در تهران لیست واحدی خواهند داشت؟ در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده گفت: به نظر من اولویت در انتخابات مجلس، موضوع مشارکت مردم است که به طور طبیعی همه گروههای مرجع و نخبگان سیاسی و مردم باید دست به دست بدهیم تا شاهد حضور با شکوهی از سوی مردم باشیم. این حضور انقلاب را بیمه می کند در این شرایط حساس جهانی این موضوع اولویت اول همه گروهها است. نکته دوم این است که گفتمان اصولگرایی یا گفتمان انقلاب تکلیف و وظیفه ای بر عهده دارند و آن این است که فارغ از سهم خواهی و مسائل حاشیه ای رسیدن به اجماعی در لیستی مبتنی بر شایسته سالاری را در اولویت قرار بدهند. به اعتقاد من این موضوع وظیفه ای سنگین بر عهده نیروهای اصولگرا است. هم زمان با تلاشی که در این راستا می بینیم شاهد مسائل حاشیه ای نیز هستیم.

 

 ۱۷ تغییر ایران و عراق در ۱۰ ماه!

به گزارش وب سایت اطلاع رسانی جماران؛ بعد از اتمام جام ملت‌های آسیا و شروع انتخابی جام جهانی، یک بار دیگر سرنوشت این دو تیم برای صعود به مرحله سوم جام جهانی به یکدیگر گره خورده است.  از جام ملت‌ها تاکنون، تیم ملی ایران تغییر و تحولات زیادی داشته و کارلوس کی‌روش جای خود را به مارک ویلموتس داده است. در سوی دیگر، عراقی‌ها بعد از قطع همکاری با سرچکو کاتانچ، مجددا به درخواست هواداران قرارداد سرمربی اسلوونیایی خود را تمدید کردند.  با این حساب، سرمربی عراق برای این دیدار سنتی میان ایران و عراق، شناخت بیشتر نسبت به هم تای خود در ایران دارد اما از بازی دو تیم در جام ملت‌های آسیا تاکنون، چند بازیکن در ترکیب تیم ها تغییر کرده اند.

ویلموتس نشان داده تفاوت‌های زیادی نسبت به کی‌روش دارد که یکی از این موارد، عدم دعوت از ملی‌پوشانی است که در تیم های خود نیمکت نشین هستند. حال فرقی نمی‌کند این بازیکن در لیگ برتر انگلیس نیمکت‌نشین باشد یا در لیگ برتر ایران. در فهرست کنونی تیم ملی نسبت به جام ملت‌های آسیا تغییرات زیادی دیده می‌شود. بازیکنانی مانند سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و روزبه چشمی از ترکیب اصلی با عراق در جام ملت‌ها و همچنین اشکان دژاگه، پژمان منتظری، امیر عابدزاده و احسان حاج صفی که در آن دیدار نیمکت نشین بودند، غایب هستند. در عوض چهره‌هایی مانند رشید مظاهری، محمد نادری، سیاوش یزدانی، علی کریمی، علی قلی‌زاده، محمد محبی و کاوه رضایی چهره‌های جدیدی محسوب می‌شوند که از شانس بازی برابر عراق برخوردارهستند.