دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی گفت: صنعت هسته ای با نشاط و پویایی تمام به فعالیت های خود از جمله مدرن سازی راکتور تحقیقاتی خنداب اراک ادامه می دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تسنیم، چهل و نهمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور صبح امروز(شنبه) در موسسه آموزش عالی انرژی ساوه با حضور علی اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، افتتاح شد.
دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی در این مراسم اظهار داشت: آمریکا در صدد نفوذ در افکار با هدف تغییر رفتار با استراتژی تفرقه افکنی و ایجاد یاس و نامیدی در حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی نظام است.
وی ترویج تولید علم و فناوری را بنا به فرموده رهبری به عنوان یک عمل صالح معرفی و از تلاشگران، اساتید و اعضاء هیئت علمی موسسه آموزش عالی انرژی که دراین راستا تلاش دارند، قدردانی کرد.
زارعان ادامه داد: آمریکا به دنبال این است که انقلاب اسلامی ایران مدلی برای سایر کشورها نشود خصوصاً در عرصه تولید علم و اگر این محدودیت ها نبود فعالیت های علمی کشور در اوج قرار داشت. علیرغم برخی از محدودیت ها ما در عرصه های علمی کشور شانه به شانه برخی از کشورها و بعضاً پیشروتر از آنها در حرکت هستیم که از جمله آنها در فعالیت های صلح آمیز صنعت هسته ای به دلیل داشتن چرخه سوخت بومی چنین وضعیتی داریم.
دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی در خصوص برخی محدودیت های هسته ای مطابق برجام افزود: ما محدودیت هایی همچون عدم ساخت فلز اورانیوم و فلز پلوتونیوم را پذیرفتیم که اگر به فتوای رهبری در این خصوص نگاهی داشته باشیم، ایشان تولید و نگهداشت سلاح های هسته ای را حرام دانسته ولذا ما پلوتونیومی نداشته و نداریم که به سمت تولید فلز پلوتونیوم برویم.
وی گفت: در حوزه فنی با کشور های 1+5 به شکلی عمل شد که به فعالیت های صنعت هسته ای لطمه ای وارد نشود.

زارعان با اشاره به استمرار فعالیت های سازمان انرژی اتمی در زمینه اکتشاف و استخراج، تولید آب سنگین در خنداب اراک و فعالیت های نیروگاهی تصریح کرد: شاهد بودید در هفته گذشته علیرغم کمبودها، عملیات بتن ریزی فاز 2 و 3 نیروگاه بوشهر که با حجم دومیلیون و پانصد هزار متر مربع خاکبرداری از دوسال قبل آغاز و مهمترین قسمت آن با حضور پیمانکار روس به ارزش 10 میلیارد دلار و بهره برداری آن تا سال 1404 آغاز شد.

دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی بیان کرد: خصوص استمرار فعالیت های صنعت هسته ای می توانیم به خصوصیات راکتورهای قدرت از جمله تولید سالانه 7 میلیارد کیلووات ساعت برق در 1000مگاوات و 700 میلیون دلار ارزش افزوده با طول عمر 50 تا 60 سال یک راکتور اشاره داشته باشیم.

وی افزود: صنعت هسته ای با نشاط و پویایی تمام به فعالیت های خود از جمله مدرن سازی راکتور تحقیقاتی خنداب اراک ادامه می دهد و در چند روز آینده با حضور آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بخشی از این راکتور به نام مدار ثانویه که 50 درصد راکتور را شامل می شود رسماً افتتاح می شود.

زارعان با اشاره به اینکه تکنولوژی اولیه این راکتور در 19 سال قبل از روسیه گرفته شده و تکنولوژی آن بومی نبوده و برخلاف تصور بعضی از افراد فعال نبوده؛ گفت: در مذاکرات طرف مقابل تغییر ماهیت این راکتور و عدم استفاده از آب سنگین را دنبال می کرد که با هوشمندی تیم فنی ماهیت این راکتورحفظ و از آب سنگین هم بهره مند هستیم.

 دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی در خصوص مختصات فنی و مقایسه راکتور سابق و جدید بیان کرد: وجود اشتعال بالاتر و استفاده بهینه تر از سوخت، وجود شارنوترونی بالاتر، تولید رادیو ایزوپ های صنعتی و پزشکی که در این زمینه نیاز آینده کشور را تامین می کند، تولید رادیو داروی مولیبدینیوم 99 به روش شکافت هسته ای، مصرف آب سنگین کمتر، ایجاد توانمندی انجام تست سوخت، ارتقاء قابلیت انجام تست مواد(خوردگی در برابر شارنوترونی)، نیاز به سوخت کمتر، ارتقاء سطح کیفی آنالیز ساختار اتمی و ارتقاءقابلیت تصویر برداری نوترونی از جمله مواردی است که در این خصوص قابل ذکر است.

وی در ادامه گفت: دسترسی متخصصین به قلب راکتور در زمان روشن بودن علاوه بر زمان خاموشی رادیوایزوتوپ و انجام آزمایشهای مربوطه که متخصصین در این زمینه با تلاش مضاعف، مهمترین جزء این راکتور که VESEL نام دارد را طراحی و بادر نظر گرفتن استانداردهای هسته ای با رویکرد بومی سازی این مهم را عملیاتی کردند.

زارعان تصریح کرد: انشاءالله این راکتور تا سال 1400 به اتمام خواهد رسید و این یعنی اقتدار و افزایش احساس غرور ملی که همه طراحی ها شامل مفهومی، پایه و تفصیلی توسط جوانان این مرز و بوم انجام شده و مابقی اقدامات این حوزه نیز به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی افزود: این سازمان یک دارالفنون است چون از همه رشته های فنی چه در حوزه راهبردی، نوآوری و مدیریت فناوری همراه با عدم خود شیفتگی توام با بصیرت و روحیه استکبار ستیزی با در نظر گرفتن عدم عقب نشینی از حقوق هسته ای خود دنبال می شود.

وی گفت: از طرفی دشمن شناسی و آینده نگری باعث شد با توجه به خروج ترامپ از برجام، ما خود را اثبات کنیم که هر آنچه که گفته و میگوییم عملیاتی خواهیم کرد.

زارعان بیان کرد: ظرف 24 ساعت با یک دستور از طرف رئیس جمهور، سایت غنی سازی شهید علی محمدی فردو، تولیدی می شود، این یعنی چه؟ چه پیامی دارد؟ به جز اینکه همه بسترها و زیر ساخت های لازم با آینده نگری آماده شده اند.

دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی افزود: ظرف حدوداً دو ماه نزدیک به 36 هزار سو به غنی سازی در نطنز اضافه میشود یعنی امروز 8660 سو غنی سازی می کنیم. قبل از گام سوم روزانه 450 گرم اورانیوم تولید می کردیم که امروزه 5 هزار گرم در روز، یعنی 10 برابر تولید اورانیوم را داریم و این حاکی از مدیریت جهادی و تلاش  متخصصین گمنام صنعت هسته ای کشور است.

وی با بیان اینکه اگر نظام تصمیم بگیرد که 20 هزار سو تولید کنیم بی درنگ این اقدام عملیاتی خواهد شد، گفت: به دلیل آنکه زیر ساخت های مورد نظر چه از بعد انرژی، متریال، نیروی کار آمد و هر آنچه که لازم است مهیا شده این کار قابل انجام است. توجه کنیم که در یک چالش سیاسی، صنعت هسته ای فعالیتش را تا به امروز دنبال کرده و توان خود را به نمایش گذاشته است.

زارعان با بیان اینکه برجام نتوانست صنعت هسته ای را تضعیف کند، ادامه داد: سازمان انرژی اتمی و صنعت هسته ای کشور نه تنها پل های پشت سر خود را خراب نکرده بلکه پل های جدیدی را هم ساخته است.

دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی بیان کرد: توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری در گرو توسعه علم و فناوری قرار دارد. جهان شاهد انقلاب و ظهور عصر جدیدی از فناوری کوانتومی است که می تواند تحول عظیمی در سلامت، امنیت، زیست، حمل و نقل، ارتباطات و محاسبات ایجاد کند.

وی گفت: سازمان انرژی اتمی به عنوان یکی از پیشگامان توسعه این فناوری در سطح ملی کار خودش را آغاز کرده و اولین آزمایش در همتنیدگی فوتون را در غرب آسیا و جهان اسلام با موفقیت انجام داده است.

زارعان تصریح کرد: فاصله ایران اسلامی در صنعت هسته ای با سایر کشورهای دارنده این فناوری زیاد نیست. سازمان انرژی اتمی با بهره مندی از ظرفیت دانشگاه ها و اساتید در یک اقدام مشترک این فرآیند را دنبال کرده و در 20 فروردین سال 1399 گوشه هایی از این دستاورد به سمع و نظر ملت شریف ایران خواهد رسید.

دستیار ویژه ریاست سازمان انرژی اتمی در پایان خاطر نشان کرد: سازمان انرژی اتمی ایران با نشاط تر از هرزمان به فعالیت ای صلح آمیز خود با قوت و قدرت همراه با امانتداری ادامه می دهد و ضمن حفظ داشته های ارزشمند خود، هر آنچه که نیاز داشته باشد را طراحی و بهره برداری خواهد کرد.