سخنگوی نیروی انتظامی گفت: از حساس‌ترین بخش اجرای مأموریت پلیس، تشخیص و جداسازی صف مردم عادی (برای آسیب نرسیدن به آنها) و در عین حال برخورد قاطع با اشرار بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تسنیم؛ سردار احمد نوریان درباره اعتراضات و اغتشاشات به وجود آمده پس از افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: پس از اجرای طرح مدیریت سوخت، شاهد اظهار نگرانی‌هایی توسط بخشی از مردم بودیم که با اعتراضاتی همراه بود و عده‌ای فرصت‌طلب با سوء‌استفاده و بهره‌برداری از فضای حاکم بر جامعه، بستر برخی تحرکات خرابکارانه را به وجود آوردند.
سخنگوی ناجا افزود: در فضای این تحرکات، عناصری عمدتاً از طیف منافقین، سلطنت‌طلبها، اراذل و اوباش و در یک کلام "اشرار" که با سازماندهی جبهه استکبار و عوامل منطقه‌ای و داخلی آنها از مطالبات مردمی سوء‌استفاده کرده، سعی در موج سواری داشتند و با تلاش برای برهم زدن نظم و امنیت، تخریب اموال عمومی، به کسب و کار مردم آسیب رسانده و باعث خسارتهای مالی و بعضاً جانی شدند و مهم‌تر از همه با ایجاد ناامنی در جامعه، رعب و وحشت ایجاد کردند که قطعاً این اقدامات جز خوشحال کردن دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران، ثمره دیگری نداشت.
وی تصریح کرد: در این میان، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در عمل به وظایف ذاتی و قانونی، بدون تعلل، مقتدرانه و با بکارگیری ظرفیتهای اطلاعاتی، انتظامی و عملیاتی خود تلاش کرد در وهله نخست بروز این حوادث، به واسطه "جو هیجانی" که در جامعه ایجاد شده بود، با "هوشیاری" وارد عمل شود.
این مقام انتظامی ادامه داد: آرام کردن جو هیجانی از یک سو و جلوگیری از تعرض به جان و مال مردم در برابر تحرک کور و تخریب‌گرانه اشرار در گام نخست و در مرحله بعدی با بررسی ابعاد موضوع با بهره‌گیری از راهبرد کنترل و مدیریت بحران، جداسازی صف مردم از اشرار را در دستور کار قرار داد که البته بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب به این جداسازی کمک کرد و آبی بر آتش بزرگی بود که در کشور شعله‌ور شده بود.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: گام بعدی، تمرکز بر روی عناصر اصلی، گردانندگان صحنه‌ای، جلوگیری از حجم تخریبها و گسترش ناامنی‌ها بود، اقدامات اطلاعاتی، شناسایی عوامل این تحرکات و ارتباط آنها با دستهای پشت پرده در خارج از کشور مهمترین بخش مأموریت ناجا بود که با همکاری نیروهای جان بر کف بسیج و سایر دستگاه‌های امنیتی و همراهی مردم به نتیجه رسید، تعداد قابل توجهی از اشرار و عناصر آشوبگر دستگیر شدند.
 نوریان یادآور شد: مدیریت هوشمندانه و با اقتدار حوادث اخیر که  در مدت زمان چند روزه به پایان رسید، در مقایسه با عمق و گستردگی، خشونت‌آمیز بودن، حجم تخریب‌گری، غارت اموال عمومی و مردمی توسط اشرار، کار بزرگی توسط پلیس  بود که می‌طلبد رسانه‌ها و صاحب‌نظران در روشنگری و آگاه‌سازی بیشتر اذهان عمومی  اقدام کنند.
سخنگوی ناجا متذکر شد: بنده از مردم عزیز بابصیرت، ولایت‌مدار، فهیم و انقلابی ایران اسلامی تشکر و قدردانی می‌کنم که هوشمندانه سرنخ این تحرکات را به خوبی تشخیص دادند که این آشوب‌گری‌ها در جهت مطالبات آنها و منافع عمومی جامعه نیست و به موقع صف خود را از اشرار و تخریب‌کنندگان اموال عمومی و مردم جدا کردند.
وی بیان کرد: از حساس‌ترین بخش اجرای مأموریت پلیس تشخیص و جداسازی صف مردم عادی (برای آسیب نرسیدن به آنها) و در عین حال برخورد قاطع با اشرار بود و می‌طلبید نیروهای عمل‌کننده با سعه صدر، هوشمندی و در عین حال با اقتدار و صلابت برخورد کنند.
این مقام انتظامی افزود: واقعا صبر همکارانم در مواجهه میدانی قابل تقدیر است البته برخی از نیروهای پلیس در این حوادث دچار مصدومیت و مجروحیت شدند، همچنین دو تن از سبزپوشان جان برکف و مخلص به فیض رفیع شهادت نائل آمدند که از خداوند متعال علو درجات این شهیدان و همچنین شهدای عزیز بسیج را خواستاریم.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: همانطور که فرمانده محترم نیرو اعلام کردند  "امنیت مردم" خط قرمز پلیس است، دشمنان نظام و انقلاب اسلامی بدانند که نیروهای وظیفه‌شناس، متعهد و مردمی پلیس در کنار و همراه مردم برای  برقراری نظم، امنیت و آرامش جامعه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهند کرد و به تدریج اقدامات نیروی انتظامی، در تداوم شناسایی و دستگیری عوامل خودفروخته و آشوبگر و برخورد با برهم زنندگان نظم و امنیت، به سمع و نظر مردم شریف ایران اسلامی می‌رسد.
نوریان از مردم خواست در همراهی با فرزندان خود در نیروی انتظامی، هرگونه اخبار، اطلاعات و مشاهدات خود را درباره اقدامات خرابکارانه سریعاً به مرکز فوریتهای پلیسی (110) گزارش دهند.