​روزنامه آرمان: تکلیف «نجفی» امروز مشخص می‌شود و مشخص خواهد شد که شهردار و وزیر اسبق چند سال مهمان زندان خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 او امروز بار دیگر به پشت میز محاکمه خواهد رفت. وکیل محمدعلی نجفی می‌گوید: 17 ابهام به نظریه جدید کارشناسی وارد است و چنانچه قتل شبه‌عمد تأیید شود، یک تا 3 سال حبس در انتظار شهردار اسبق تهران خواهد بود. عضو هیأت مدیره انجمن علمی آیین دادرسی مدنی ایران در رابطه با وضعیت برگزاری دادگاه محمدعلی نجفی (علنی یا غیرعلنی بودن آن) به خبرنگار فارس گفت: طبق قانون اساسی مواردی خاص برای برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی و غیرعلنی مطرح شده است. احمد محمدی اظهار کرد: ‌در مواردی خیلی خاص مانند وقوع جرائم منافع عفت یا امنیت جامعه آمده که قانون‌گذار می‌تواند دادگاه غیرعلنی برگزار کند. محمدی افزود: ‌اما چنانچه موارد خاصی مطرح نباشد اصولا جلسات دادگاه علنی است، البته در هر مورد و پرونده‌ای تشخیص آن با دادگاه است و قاضی پرونده اختیار کامل دارد که دادگاه را علنی یا غیرعلنی برگزار کند. عضو هیأت مدیره انجمن علمی آیین دادرسی مدنی ایران گفت: ‌چنانچه حکم پرونده شهردار اسبق تهران قتل شبه‌عمد باشد حبس سه تا هفت سال برای ایشان در نظر گرفته می‌شود و طبق قانون چنانچه یک سوم محکومیت خود را طی کند می‌تواند بخشوده شده و از زندان آزاد شود.

ارتباط کنار رفتن وکلا با نتایج مطلوب!

زمانی که وکیل نجفی یعنی محمود طباطبایی کنار گذاشته شد اتفاق خوبی برای متهم رخ داد و خانواده میترا استاد رضایت دادند. حالا نوبت وکلای استاد بود که کنار بروند تا شاید فردا نتیجه خوبی برایشان حاصل شود. وکلای مرحوم میترا استاد استعفا دادند و به نوعی از پرونده قتل همسر دوم محمدعلی نجفی خارج شدند. فارس نوشت: «وکلای میترا استاد از وکالت موکل خود در پرونده قتل مرحومه توسط محمدعلی نجفی استعفا دادند. این اتفاق در شرایطی رخ داده که 6 آذر قرار است مجدد دادگاه محمدعلی نجفی برگزار شود. محمود حاجلویی و مسعود افرازه وکلای میترا استاد به فارس گفتند که از وکالت این پرونده استعفا داده‌اند. این وکلا اعلام کردند: فعلا دلایل استعفای خود را بیان نمی‌کنند و در زمان دیگری شفاف‌سازی خواهند کرد.»

وکیل نجفی رفت اما نرفت

نکته قابل تامل شیوه کنار رفتن وکلای متهم و شاکی است. محمود علیزاده طباطبایی، در ابتدا وکیل نجفی بود و 7 خرداد 98 با حضور در دادسرای جنایی تهران بزرگ و اخذ امضا از «محمدعلی نجفی» وکالت او را بر عهده گرفت ولی سرانجام از سوی نجفی از وکالت در این پرونده عزل شد. بسیاری این اقدام نجفی را برای گره نخوردن پرونده خانوادگی‌اش با مسائل و موضوعات سیاسی می‌دانند و برخی هم معتقدند این موضوع به دلیل فشار بر نجفی برای عزل علیزاده طباطبایی از وکالت در این پرونده بوده است. عده‌ای هم می‌گویند، طرح مسائل و موضوعاتی که هم اکنون علیزاده طباطبایی تأکید دارد در پرونده نجفی اتفاق افتاده، اما رسانه‌ای نشده و او سعی در رسانه‌ای کردنشان دارد، دلیل عزل او در پرونده قتل «میترا استاد» بوده است. این وکیل اما می‌گوید: «آقای نجفی به من گفت که این‌ها می‌گویند علیزاده طباطبایی نباشد. اگر طباطبایی باشد ما رضایت نمی‌دهیم.» علیزاده طباطبایی به‌رغم اینکه از پرونده نجفی کنار گذاشته شده اما وظیفه خودش می‌داند تا به بیان گمانه‌ها بپردازد ادعای این وکیل دادگستری از ابتدا حول محور قاتل نبودن نجفی بود و هر بار دلیلی برای اثبات این ادعا مطرح می‌‌کند. اما کنار رفتن علیزاده طباطبایی نتیجه خوبی داشت. هر چند در ادامه شرایطی پیش آمد که شاید نیاز به رضایت اولیای دم میترا استاد هم نباشد.

چرا دادگاه دوباره؟

پرونده نجفی پس از تکمیل تحقیقات از سوی دادسرای جنایی به دادگاه ارسال شد و دادگاه پس از سه جلسه محاکمه، نجفی را به اتهام قتل عمد به قصاص نفس و به اتهام حمل غیرمجاز اسلحه به دو سال حبس محکوم کرد. نجفی و وکلایش که معتقد بودند نواقصی در روند تحقیقات پرونده وجود دارد و اعتقاد به قتل شبه عمد داشتند به حکم صادره اعتراض کردند تا در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گیرد. این در حالی است که مسعود استاد برادر مرحوم میترا استاد روز 23 مرداد از اعلام رضایت اولیای‌دم از قصاص نجفی خبر داده بود. پیشتر حمیدرضا گودرزی درباره علت اعتراض به حکم به رغم گذشت اولیای دم از قصاص به تسنیم گفته است: اعتراض ما به رأی دادگاه با مساله رضایت اولیای دم ارتباطی ندارد و این اعتراض مربوط به جنبه عمومی جرم است. قتل یک جنبه عمومی و یک جنبه خصوصی دارد. جنبه خصوصی حق اولیای دم است که خوشبختانه لطف کردند و رضایت دادند و از آنها نیز متشکر هستیم اما معتقدیم قتل رخ داده در این پرونده شبه عمد بوده و باید این مساله را ثابت کنیم و برای ثابت کردن باید اعتراض می‌کردیم» شهریور بود که وکیل نجفی از نقض حکم قصاص موکلش به دلیل نقص تحقیقات خبر داد و گفت: دیوان عالی کشور اعلام کرده که پرونده دارای نقص است. یک روز پس از آن نیز رئیس دیوان عالی کشور اعلام کرد که دیوان عالی در «نوع قتل» تردید کرده است و باید ابهامات پرونده رفع شود. گویا از نظر دیوان، رسیدگی دادگاه ناقص بوده و در عمدی بودن قتل تردید شده است و امروز وضعیت نجفی مشخص خواهد شد. وکیل نجفی گفته است: «کارشناسان معتقدند گلوله ابتدا به دست و سپس خارج شده و به صورت «زاویه‌دار» به قفسه سینه خورده است و این دلایل درها را برای دفاع قتل شبه‌عمد باز می‌کند.» همین موضوعات سبب محاکمه مجدد نجفی شد که شاید این بار به قتل غیرعمد محکوم شود.