معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت دریا برای کشورمان گفت: قدرت اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در دریا بی‌نظیر است.

قدرت اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در دریا بی‌نظیر است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امیر دریادار سیدمحمود موسوی  در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: به تعبیر رهبر انقلاب، ایران کشوری دریایی است و ما در صحنه دریا باید از قدرت لازم برای حراست از منافع به‌حق خود برخوردار باشیم
.وی افزود: اگر از این فرصت استفاده نکنیم دیگران جای ما را می‌گیرند و در طول تاریخ استعمارگران سعی کرده‌اند مردم ما را از دریا و پتانسیل‌های خدادادی آن محروم نگه دارند.
معاون عملیات ارتش ادامه داد: نیروی دریایی ارتش در کمتر از ۶۷ روز پرونده نیروی دریایی رژیم بعث را بست.
وی گفت: بیش از ۹۰ درصد صادرات از طریق دریا صورت می‌گیرد چراکه ارزان‌ترین و ایمن‌ترین راه حمل و نقل است.
موسوی ابراز داشت: در زمان جنگ اگر نیروی دریایی امنیت دریا را تضمین نمی‌کرد مردم با مشکلات غذایی روبه‌رو می‌شدند و این نیروی دریایی بود که راه صادرات و واردات به کشور را باز نگه داشته بود.
​وی گفت: در جنگ اگر صادرات نفت قطع می‌شد، مشکلات مردم دوچندان می‌شد، اما نیروی دریایی اجازه نداد خدشه‌ای به واردات و صادرات کشور وارد شود.
موسوی ابراز داشت: در طول جنگ از ۱۰ هزار کشتی حمل بار، تنها ۲۵۰ فروند مورد حمله قرار گرفت.
معاون عملیات ارتش ادامه داد: یکی از اهداف اصلی رژیم بعث از حمله به ایران، تسلط بیشتر به دریا و منافع آن بود، اما سربازان وطن با ۸ سال ایستادگی مانع تحقق اهداف شوم مستکبران شدند.

وی با اشاره به ویژگی‌های ارتش جمهوری اسلامی گفت: نظم و انضباط و تقید به زمان پیش‌بینی شده از ویژگی‌های ارتش است.

موسوی افزود: هرچه جمهوری اسلامی پیشرفت، استقلال و آزادی دارد، همه مدیون خون و ایثارگری رزمندگان دوران دفاع مقدس است.

وی با اشاره به راهپیمایی اخیر مردم تبریز در محکومیت اقدامات اغتشاشگران نیز گفت: مردم تبریز اخیراً در مقطعی حساس بار دیگر بصیرت‌شان را نشان دادند و با راهپیمایی خودجوش جلودار سایر استان‌ها شده و پاسخ دندان‌شکنی به توطئه‌گران دادند.
معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: کشور‌هایی که یگان‌های شناور رزمی تولید می‌کنند، قطعات را از سایر کشور‌ها تجمیع می‌کنند، ولی ما خودمان صفر تا صد آن را طراحی می‌کنیم و می‌سازیم.
موسوی ادامه داد: نظام ایران اسلامی کشور‌های حاشیه خلیج فارس را همسایه خود می‌داند و به چشم دشمن به آنان نگاه نمی‌کند.
معاون عملیات ارتش افزود: حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را ضامن امنیت نمی‌دانیم و معتقدیم آنان عامل تفرقه و گل‌آلودی آب برای ماهیگیری‌اند.

وی گفت: تجربه ۸ سال دفاع مقدس پاسخ خوبی به دشمنان است، هرچند که قدرت نظامی و بازدارندگی ما قابل قیاس با آن دوران نیست.
موسوی سپس گفت: به‌خاطر عزم کشور‌ها برای مقابله با دزدان دریایی و مبارزه با این گروه‌ها شاهد کاهش تحرکات آنان هستیم. ایران برخلاف سایر کشور‌ها به تنهایی با دزدان دریایی مبارزه می‌کند و در برخی مواقع به سایر کشور‌ها نیز امدادرسانی می‌کند. ایران تنها کشوری است که توانست کشتی ربوده شده را همراه با کارکنان به سلامتی پس بگیرد و دزدان دریایی را نیز دستگیر کند.

معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با استفاده از پهپادهای فوق پیشرفته از روی یگان‌های شناور اظهار داشت: خوشبختانه در بحث ساخت و تولید هواپیماهای بدون سرنشین هدایت‌پذیر از راه دور جمهور اسلامی ایران هم اکنون یکی از پیشگامان و از کشورهای صاحب فناوری خوب و بالاست که نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی و در نیروهای زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خوبی استفاده و بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود:استفاده و بکارگیری این تجهیزات در دریا و روی یگان‌های شناور، شرایط و ویژگی خاصی را می طلبد و با توجه به اینکه یگان شناور دستخوش حرکات دریا و موج‌های بلند دریا و جریان آب بوده و دائما در حال حرکت و تردد است، استفاده و بهره‌برداری از سامانه‌ها روی یگان‌های شناور نیازمند دانش پیشرفته و پیچیده‌تری است که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به آن دست یافته است.

موسوی  گفت: هر چند قبل از انقلاب برخی از این سامانه‌ها در اختیار ما بوده و عمدتا به عنوان اهداف پروازی برای تمرینات تیراندازی سامانه‌های توپخانه‌ای موشکی و سامانه‌های کنترل و هدایت آتش استفاده می‌شد اما امروز از این تجهیزات برای شناسایی و رسد فعالیت یگان‌های شناور بیگانه استفاده می‌کنیم و ظرفیت استفاده از این تجهیزات به صورت تعریف شده برای به کارگیری علیه اهداف دریایی ایجاد شده و وجود دارد و می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.
وی افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز هم قادر است از سواحل خودش این تجهیزات را به پرواز در بیاورد و در راستای ماموریت‌های تعریف شده گشت، کنترل و رصد تحرکات دشمنان استفاده و بهره‌برداری و برای عملیات آفندی به کار گیرد.
موسوی گفت: امروز هم از روی یگان‌های شناور این ظرفیت را فراهم کرده‌ایم که بتوانیم از این سامانه و تجهیزات بهره‌برداری کرده و دست بلندتری برای مقدس جمهوری اسلامی  فراهم کنیم چرا که یگان‌های شناور  به تنهایی قادر هستند هزاران کیلومتر از سواحل ما فاصله بگیرند و این یگان‌های پروازی هم از ظرفیت و برد بسیار مناسب و خوبی برخوردار هستند و در نتیجه قدرت آفندی و اطلاعاتی ایران در صحنه دریا در حد بسیار بالا ارتقا می‌باید.