رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: یکی از ضعف‌های امروز مجلس این است که نتوانسته با مردم ارتباط برقرار کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در نشست خبری که به مناسبت روز مجلس در دیوان محاسبات خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امروز مجلس در راس امور قرار دارد و جایگاه آن در مقایسه با سایر قوا قابل مقایسه نیست، در حال حاضر مجلس ریل‌گذاری می‌کند و دستگاه‌های اجرایی آن را اجرا می‌کنند.

وی افزود: اگر امروز مجلس نتوانسته جایگاه خود را حفظ کند به دلیل این است که مجلس رویکرد خود را ندیده که با مردم ارتباط داشته باشد و زبان ملت برای پیگیری  مسائل باشد، امروز مجلس در ارتباط با موکلینش ضعف دارد، طبیعتا وقتی مردم احساس آنها این شد که حرفهای خود را از طریق مجلس نمیتوانند به مسوولین برسانند و تصمیمی در مجلس برای حل مشکلاتشان گرفته شود از مجراهای غیرقانونی وارد عمل می‌شوند و مطالباتشان را از مسیرهای غیرقانونی تعقیب خواهند کرد.

پژمانفر خاطرنشان کرد: از مقصرین اصلی در اتفاقات اخیر در کشور ریاست مجلس و رئیس جمهور بودند، به خصوص رئیس مجلس که اجازه نداد مجلس زبان ملت باشد، اگر اجازه می‌دانند مردم اعتراضات خود را بیان کنند و  مجلس نیز می‌ایستاد تا حرف‌ها زده شود مردم مطالبات خود را در کف خیابان دنبال نمی‌کردند، فضای استبداد و دیکتاتوری در مجلس باعث شد حرف ملت در مجلس زده نشود.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی بیان کرد: نماینده‌هایی که در طول چهارسال خدمت خود یک سوال و یک تذکر به مجلس نداده‌اند، نماینده مردم نیستند بلکه آنان باید زبان گویای مردم باشند. در حال حاضر برخی از نمایندگان بر روی مشکلات موج‌سواری می‌کنند و نگاه آنان به منافع خودشان است و هدف آنان از مخالفت با دولت، کسب رای است.

41.8 درصد بودجه استان محقق شده است

پژمان‌فر در رابطه با وضعیت بودجه استان بیان کرد: اعتبارات جاری و عمرانی در هشت ماه اخیر دو هزار و 460 میلیارد تومان در سال است که  41.8 درصد آن محقق شده که معادل یک هزار و 29 میلیارد تومان است و تقریبا با گذشت هشت ماه حدود 30 درصد از آن تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: اعتبارات هزینه‌ای استان 887 میلیارد تومان بوده که در ردیف‌های مختلف ابلاغ شده و به صورت میانگین 66 درصد آن محقق شده است، همچنین اعتبارات تملک، دارایی و سرمایه‌ای هزار و 573 میلیارد تومان است که 30 درصد آن محقق شده است. اعتبارات سه درصد نفت و گاز 10.4 درصد تخصیص یافته که باید بالای 60 تا 70 درصد آن محقق می‌شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: علاوه بر این اعتبارات متوازن از امکانات کشور در استان 30.4 درصد و در بخش ملی 28.9 دهم درصد تخصیص یافته است که عقب افتادگی قابل توجهی در آن وجود دارد. همچنین اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم 84 درصد تخصیص یافته است که متاسفانه عمده آن به صورت اسناد خزانه بوده که همانطور که می‌دانید این اسناد از سال 1401 به بعد قابل استفاده است.

پژمان‌فر در رابطه با بودجه حاشیه شهر مشهد عنوان کرد: سال گذشته ردیف مستقلی برای حاشیه شهر مشهد پیش‌بینی شد اما امسال این اتفاق رخ نداد و مشهد نیز جزو حاشیه‌های کلان شهر مذهبی قرار گرفته و از اعتبار 100 میلیارد تومانی برای این بخش متاسفانه هیچ سهمی به استان تعلق نگرفته است.

وی در خصوص بودجه زیارت گفت: تمام تلاش خود را برای تخصیص بودجه 15 میلیارد تومانی به بخش زیارت کرده‌ایم اما سال گذشته ریالی برای آن پرداخت نشده است و امیدی به تخصیص اعتبار در این زمینه نداریم هرچند که یکی از خواسته‌های ما در اولویت قرار گرفتن این موضوع است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی اظهار کرد: دریافت بودجه برای بخش زیارت بسیار ضروری است، زیرا در حال حاضر بیش از 34 درصد کسانی که در بیمارستان قائم و امام رضا(ع) بستری شده‌اند جزو زائرین هستند و ما برای ارائه خدمات به زائرین نیازمند ردیف ملی هستیم و نباید این مسائل را با محوریت آستان قدس، شهرداری و مالیات مرتفع کنیم.

پژمان‌فر در رابطه با پیگیری‌های انجام شده در زمینه مباحث شهری مشهد بیان کرد: یکی از موضوعات پیگیری شده در شهر مشهد، پدیده است و به لطف خداوند توانسته‌ایم پرونده‌ای که چهارسال توقف داشته را به جریان بیاندازیم. در این پرونده بانک‌ها به عنوان طلبکار و مردم به عنوان سهام‌دار معرفی شده‌اند و مطالبات بانک‌ها روزبه روز در حال افزایش و مردم متضررتر می‌شوند. یکی از درخواست‌های ما از مسئولین این است که از وعده بیخود به مردم پرهیز کنند سهام‌ها را به بورس و فرابورس واردکنند، همچنین سهام‌های خود را تا زمان دریافت حق خود حفظ کنند.

تقاضا 670 میلیارد تومان اعتبار برای حل بحران آب مشهد

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با موضوع آب نیز جلسه‌ای با وزیر نیرو گذاشته شد و ایشان را به عنوان مسئول پیگیری این موضوع انتخاب کردیم و هر یک ماه و نیم یکبار جلسه‌ای با ایشان در رابطه با حل مشکلات آب مشهد برگزار می‌شود. اولین اقدام ایشان اعلام این موضوع به رئیس جمهور و تقاضا 670 میلیارد تومان برای حل مشکل آب در شهر مشهد است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌ها دفتر خود را در شهر تهران تاسیس کرده‌اند و مالیات‌های آنان در آنجا پرداخت می‌شود به همین جهت جلسه‌ای با رئیس ایران‌خودرو برگزار شد تا دفتر خود را به استان منتقل و مالیات‌ها را در استان پرداخت کنند که در این راستا یک توافق‌نامه اولیه صورت گرفته است. طبیعتا در صورتی که سهم مالیات استان افزایش پیدا کند، از مازاد آن می‌توان برای حل مشکلات استان استفاده کرد.

پژمان‌فر تصریح کرد: در حوزه معلولین نیز مصوبه‌ای در دولت وجود داشته که تاکنون اجرا نمی‌شد اما با پیگیری‌های صورت گرفته این قانون اجرا خواهد شد. در گذشته بیمه خدمات درمانی به معلولین ارائه می‌شد اما اینک خدمات توانبخشی نیز به معلولان تعلق می‌گیرد، علاوه بر این تمامی کتاب‌فروشان نیز از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

تفویض اختیاراتی با دستور وزیر برای بخش صنعت گرفته شده است

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در مجمع نمایندگان استان عنوان کرد: تاکنون 18 جلسه برگزار شده و رویکرد ما این است که به جای مطالبه‌گری برای دستگاه‌های اجرایی استان، به بازوهایی برای حل مشکلات و حل مسائل قانونی تبدیل شویم. همچنین تفویض‌ اختیاراتی برای استان کسب کرده‌ایم، به عنوان مثال در صنعت به برخی از تفویض‌اختیارات نیاز داشتیم که با دستور وزیر کسب شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های ما در مجمع برگزاری نمایشگاه در تاجیکستان توسط صنعت‌گران استان خراسان رضوی است. این نمایشگاه هر ساله از طرف تهران برگزار می‌شد اما امسال برای اولین بار از جانب استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

پژمان‌فر مطرح کرد: برای رفع دیون بنیاد  شهید به موسسات بهداشت و درمان و داروخانه قراردادی منعقد شده و براساس آن 15 میلیارد تومان برای حل مشکلات دیون اعتبار از بنیاد شهید اخذ شده است.

وی در خصوص رفع مشکل آلودگی هوا در مشهد اضافه کرد: اعتباراتی در رابطه با دستگاه‌های آلاینده دار  پیش بینی شده و آنان موظف هستند فیلترهایی را برای بازدم‌های خود قرار دهند اما یکی از کانال‌های ورود آلودگی به شهر مشهد، ارتفاعات جنوبی شهر است.

تاکنون اسنادی در زمینه پرونده صداوسیما به مجلس ارائه نشده است

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در رابطه با پرونده صداوسیما و گم شدن 947 میلیون دلار در صداوسیما اظهار کرد: نسبت به این قضایا، مصادیقی در بخش‌های مختلف مطرح می‌شود و این اسناد و گزارشات اولیه باید مسیرهای قانونی خود را طی کند تا تایید شود.

وی افزود: یکی از اشکالات به کسانی که این موضوع را مطرح کردند این است که تاکنون به کمیسیون اصل 90 که مسئول پیگیری این مسائل است ارجاع نشده و اسنادی نیز به صحن علنی مجلس ارائه نشده است، به جهت اینکه تاکنون اسنادی در این زمینه ارائه نشده، طبیعتا قابل پیگیری نیست.

پژمان‌فر در خصوص موضوع کشف‌رود بیان کرد: کشف‌رود یک زخم کهنه‌ای است که در حال حاضر در حالت بحرانی قرار دارد و نتیجه عدم جمع‌آوری پساب در کشور مشکلات متعدد زیست‌محیطی و بیماری‌های متعددی است که دامن مردم را فراگرفته و دولت موکلف شده تصفیه‌خانه‌هایی را برای حل مشکل پساب راه‌اندازی کند اما مشکل اصلی در این زمینه اعتبارات است. در صورتی که تصفیه‌خانه‌ها به سرعت راه‌اندازی شود ما می‌توانیم از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کنیم.

40 میلیارد تومان به اعتبارات استانی اضافه شده است

وی در خصوص میزان اعتبارات نمایندگان مجلس اضافه کرد: در سال 98 پیش بینی شده که تا سقف 10 میلیارد تومان به نمایندگان اعتبار تخصیص داده شود اما آنان موظفند این اعتبار را در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار دهند. در حال حاضر پنج تن از نمایندگان از جمله خود بنده تصمیم گرفته‌ایم که این پول را به بودجه استانی وارد کنیم. از پنج نماینده مذکور چهارتن در مشهد هستند و در جمع 40 میلیارد تومان به اعتبارات استانی اضافه شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد:  با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ شده تا این 40 میلیارد تومان اعتبار را  برای مشکلات اولویت‌دار استان تخصیص دهند که یکی از این مشکلات آب روستایی، آموزش‌وپرورش، مسائل راه و شهرسازی و... است. همچنین یکی از کارهایی که صورت گرفته این است که با دستگاه‌ها تفاهم شده که در ازای این مبلغ از جانب نمایندگان آنان نیز مبلغی را اختصاص دهند و تاکنون بیش از 130 میلیارد تومان اعتبار برای مسائل عمرانی ایجاد شده است. یک نمونه از اقدامات ما در این راستا اجرای طرح هادی در تمام روستاهای کشور است.

وی در خصوص مشکلات روستای چشمه‌پونه و سرهنگ گفت: روستا چشمه پونه و سرهنگ دارای یکسری مشکلات حقوقی است و در ابتدا باید این مشکلات حل شود. در زمینه تامین آب جاده سیمان، یکی از مصوبات ما این است که آب و فاضلاب مشهد متولی آب و فاضلاب روستایی در آن منطقه شده و طبیعتا این موضوع سبب حل مشکلات نقاط بحرانی خواهد شد و در این راستا اعتبارات نیز مشخص شده است.

نرخ تورم بیش از 50 درصد است

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در خصوص افزایش حقوق کارگران با توجه به تورم 35 درصدی اظهار کرد: واقعیت این است که بنا بر اعلام منابع به صورت غیر رسمی نرخ تورم بیش از 50 درصد است و ما نیز معتقدیم دولت باید برای این موضوع برنامه داشته باشد اما دولت معتقد است که منابع کافی ندارد و ما پیشنهاد خلق منابع جدید را داده‌ایم.

پژمان‌فر عنوان کرد: امسال به جهت سوءمدیریت در حوزه کشاورزی سه میلیون گندم وارد شده است در صورتی که اگر از تولید حمایت شود منابع صرف واردات و ضرر کشاورزان نمی‌شود. امروز آیین نامه و دستورالعمل‌های دست و پا گیر دست دولت را بسته است، به عنوان مثال تعرفه واردات دوربین مدار بسته پنج درصد است در صورتی که تعرفه قطعات تولیدی در داخل  بیش از 45 درصد است که نتیجه آن سبب توقف تولید در داخل می‌شود.

یکی از راه‌های خلق منابع جدید برای دولت جلوگیری از فرار مالیاتی است

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های خلق منابع جلوگیری از فرار مالیاتی است، امروز بانک‌ها خود فرار مالیاتی انجام می‌دهند. بنده به آقای لاریجانی نیز اعلام کرده‌ام که چرا دولت وظایف خود را انجام نمی‌دهد؟ دولت باید 15 درصد تعدیل نیروی انسانی انجام می‌داد اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه افراد بازنشسته جایگزین افراد جوان شدند. در حال حاضر 93 درصد درآمدهای دولت جاری است، به این معنا که دولت بسیار پر خرج است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در خصوص گرانی بنزین تصریح کرد: تاکنون هیچ کدام از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین به خزانه وارد نشده و هیچ گزارشی مبنی بر میزان پول جمع‌آوری شده و چگونگی هزینه‌شدن آن اعلام نشده که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

پژمان‌فر در خصوص کوهستان پارک مشهد گفت: در حال حاضر قیمتی که بانک دی اعلام کرده مورد نظر بخش خصوصی نیست.