کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: در گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای باید به سمت غنی‌سازی۲۰ درصدی حرکت کرده و نسل جدید سانتریفیوژها را در فردو راه اندازی کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

«ناصر هادیان» عصر امروز سه‌شنبه در نشست «استیضاح ترامپ و چالش حکمرانی انتخاباتی در ایالات متحده» که در پژوهشکده تحقیقات راهبردی برگزار شد، گفت: تکلیف استیضاح ترامپ روشن است. ترکیب مجلس نمایندگان به سود دموکرات‌ها است و در آنجا، ترامپ محکوم می‌شود ولی سنا به عنوان داور، باید حکم نهایی را بدهد و برای برکناری، دموکرات‌ها نیازمند دو سوم آرا هستندکه این میزان رای را در سنا ندارند.  
وی با بیان اینکه حتی یک جمهوریخواه حامی خواسته دموکرات‌ها نیست، اظهار داشت: دموکرات‌ها از این مسئله آگاه هستند بنابراین هدفشان تضعیف ترامپ و از بین بردن مشروعیت ترامپ است. اینکه این اتفاق می‌افتد یا خیر، یک حدس و گمان است و معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد.
 این استاد دانشگاه در عین حال گفت: من چهل سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال کردم و از الان درباره انتخابات آینده بحث کردن، وقت تلف کردن است.  
هادیان با طرح این سوال که آیا ترامپ تضعیف شده به سود ایران است یا خیر؟ تصریح کرد: نمی‌گویم ممکن نیست جنگی رخ دهد اما بنا به دلایلی که دارم، ترامپ به سمت جنگ نمی‌رود بلکه به سمت مذاکره و امتیاز دادن می‌رود.  
این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه حمله به کشتی ایران در دریای سرخ و تحولات عراق، لبنان و ایران است موضع ایران را تضعیف کرده است، افزود:  اگر پیش از این تحولات وارد مذاکره شده بودیم، با قوت وارد مذاکره می‌شدیم. با خروج تدریجی و کاهش تعهدات، سعی کردیم تهدید بمب را جدی کنیم.  
وی ادامه داد: من قبلا می‌گفتم چرا آمریکا و اروپا با ایران وارد مذکره شدند؛ یکی اینکه اگر گفت‌ وگو نمی‌کردند، جنگ می‌شد و جنگ هم ده‌ها تبعات داشت که برایشان مفید نبود. ترامپ هیچ گاه در برابر دو گزینه مذاکره و جنگ قرار نمی‌گیرد.
هادیان اضافه کرد: ایران با کاهش تدریجی تعهداتش در برجام خطر دستیابی به بمب را زنده کرد و تحولات تنگه هرمز هم موجب شد موازنه به سود ایران تغییر کند.  
این کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: من در گام سوم و چهارم پیشنهاد دادم که به سمت غنی سازی ۲۰ درصد برویم و در فردو نسل جدید سانتریفیوژها را راه‌اندازی کنیم.  این مسئله موجب می‌شد تا اروپایی‌ها به آمریکا بگویند و مجبورش کنند با ایران وارد مذاکره شود.
 این استاد دانشگاه افزود: من پیشنهادم در گام پنجم این است که به سمت غنی ۲۰ درصد به فردو برویم. این مسئله موجب فعال شدن مکانیزم ماشه از سوی آنها می‌شود. ایران هم اعلام کرده که اگر آنها این کار را بکنند از برجام خارج شده و به مدت سه ماه از ان‌پی‌تی خارج می‌شویم. این مسئله موجب ابهام سازنده می‌شود. سازندگی‌اش برای چیست؟ ما باید بگوییم برای صلح. چون این مسئله موجب می‌شود شما به سمت برجام برگردید و به ایران خسارت بدهید.  
هادیان افزود:با نقض برجام به ایران خسارت وارد شده است. نهادی باید این خسارت‌ها را مستندسازی و مشخص کند که چقدر است. اینکه فکر کنید جنگ(احتمالی) بین ایران و آمریکا رخ دهد، فقط محصور دو کشور باشد، اینطور نیست بلکه جنگ منطقه‌ای است.
 وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم ترامپ تضعیف شده در روند استیضاح اگر شرایط برایش فراهم شود، آمادگی بیشتری برای امتیاز دادن نسبت به ترامپ قوی یا رییس‌جمهور بعدی دارد.