امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های خوب مبارزه با فساد اقتصادی اختصاص درصدی پاداش به افشاگران فساد است، گفت: حمایت مالی و حفظ امنیت افشاگران فساد باعث کاهش فساد می‌شود و یکی از راه‌های عملی مبارزه با فساد خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اعتمادآنلاین|‌ امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس دهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره طرح ارائه پاداش به افشاکنندگان فساد که در مجلس تهیه و در شورای شهر مشهد هم تصویب شده است، گفت: یکی از طرح‌هایی که در مجلس پیگیری می‌کنیم و در حال تدوین و نهایی شدن است، طرح حمایت از افشاکنندگان فساد و دادن درصد و پاداش به آنهاست.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح پرداخت درصد به افشاکنندگان فساد به این معناست که مطلعان از فساد به دلیل اینکه بابت امنیت‌شان اطمینان خاطر ندارند از افشاکردن فساد می‌ترسند، بنابراین فساد را مخفی نگه می‌دارند. در حالی که با اطمینان از تامین امنیت خود، فساد مدنظر را افشا می‌کنند و درصد و پاداش‌شان را می‌گیرند.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: طبق طرح در دست تهیه مجلس و حمایت‌های آقای رئیسی و صحبت‌های مکرر با ایشان، قرار شد به منظور حمایت از افشاکنندگان فساد هم درصدی از فساد افشاشده به آنها تعلق بگیرد هم امنیت‌شان حفظ شود.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس تاکید کرد: به عنوان رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس اسناد و اطلاعات زیادی از مفاسد مختلف دارم که مردم به روش‌های مختلف مثلاً 2 صبح این اسناد را در اختیارم قرار می‌دهند. فعلاً امنیت آنها تامین است، اما باید برای افشاکنندگان فساد که جان و آبرویشان را در ازای افشاگری به خطر می‌اندازند پاداش و درصدی در نظر بگیریم.

خجسته توضیح داد: این کار برای این است که اگر کسی از یک فساد مطلع است آن را بدون واهمه و در کمال امنیت افشا کند و بداند هم امنیت او حفظ می‌شود، هم در ازای این افشاگری پول و درصدی دریافت می‌کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: در صورتی که این طرح اجرا شود، به فرهنگ تبدیل می‌شود و دیگر کسی جرات نمی‌کند مرتکب فساد اقتصادی بشود.

خجسته یادآور شد: باید از افشاکنندگان فساد حمایت شود. اگر این کار شکل بگیرد، قول می‌دهم فساد به حداقل خواهد رسید.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: وقتی در شهرداری، اداره و یک مجموعه مردم می‌بینند امنیت فسادکننده از بین می‌رود و افراد افشاکننده فساد هم امنیت‌شان محفوظ است و هم سهم و درصدشان را می‌گیرند، جلوی فساد گرفته می‌شود و این کار می‌تواند عاملی بازدارنده باشد.