ایرنا - رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری سفر روحانی به شرق آسیا را «شکستن حصر ایران» دانست و از دلواپسی محفل نشینان از موفقیت سفر رییس جمهوری به مالزی و ژاپن، انتقاد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«حسام الدین آشنا» که در سفر مالزی و ژاپن حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی را همراهی می کند، همزمان با آغاز اجلاس سران کوالالامپور ٢٠١٩، در حساب توییتری خود نوشت: «سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مالزی و ژاپن اقدامی ملی برای شکستن حصر ایران است. چرا محفل‌نشینان  دلواپس موفقیت این سفر هستند؟»

روحانی در حالی عازم شرق آسیا شده است که در دو سال اخیر مثلث آمریکایی، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه باهمراهی نظام رسانه ای خود با هر ترفندی و تحریمی و تهدیدی تلاش کرده است جمهوری اسلامی ایران و مقامات عالیرتبه ایران را در میان متحدان و دوستان سنتی خود منزوی کند. رییس مرکز بررسی های استراتژیک به شکل گیری  یک جریان جدید در جهان اسلام اشاره کرد و اجلاس سران کوالالامپور ٢٠١٩ را  پایان «نظام حامی‌پروری و مرکز -پیرامون» دانست و در توییت دیگری نوشت: «روسای کشورهای ایران، ترکیه، مالزی و قطر در نشست سران کوالالامپور، هر یک به زبانی خواستار نظم نوین منطقه‌ای بر اساس همکاری و هم‌افزایی جمعی شدند؛ نظام حامی‌پروری و مرکز- پیرامونی در این منطقه  در حال فروریختن است.» آشنا نشست کوالالامپور  را  «کوششی برای ارائه یک چارچوب جدید در شناخت و مواجهه با چالش‌های نو و کهنه در جهان اسلام» دانست تصربح کرد: جهان شاهد شکل گیری بلوک جدیدی در  جریان موازنه قدرت است. 

حسن روحانی از روز سه شنبه در صدر یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی به شرق آسیا سفر کرده است. رییس جمهوری در مرحله اول سفر خود به دعوت «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی و برای حضور و سخنرانی در  اجلاس سران کوالالامپور ٢٠١٩ به مالزی رفت.

رییس جمهوری در آیین آغاز این اجلاس گفت: همکاری و تعامل میان کشورهای اسلامی یک اصل بی‌جایگزین است. هم افزایی ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی، جهان اسلام را به یک بلوک بزرگ قدرت در عرصه بین المللی تبدیل می‌کند و انباشت ظرفیت های علمی و فناوری در کشورهای اسلامی می‌تواند بسیاری از عقب ماندگی‌های موجود را جبران کند و زمینه های سلطه دیگران را از بین ببرد.»

روحانی فردا -جمعه-  به دعوت «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن راهی توکیو می شود و دهمین دیدار  این دو مقام عالیرتبه در طول ٧ سال گذشته و این بار در توکیو رقم خواهد خورد؛ ملاقاتی که به اعتقاد «حسام الدین آشنا» رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در راستای  «شکستن حصر ایران»  در برابر چیدمان نظم منسوخ شده یکجانبه گرایانه آمریکایی ها است.