​معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل، ضمن انتقاد از وضعیت کنونی برجام پس از خروج آمریکا از این توافق، بر اجرای کامل این توافق بین‌المللی برای تامین منفعت اقتصادی مردم ایران تاکید کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل، رزماری دیکارلو، معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل، روز گذشته، در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که هم ایران و هم آمریکا در بحث نظارت بر توافق هسته‌ای که «بنیان صلح و امنیت بین‌المللی» به شمار می‌رود، "فشاری ناروا" اعمال کرده‌اند.

دیکارلو همچنین اظهار کرد که «اجرای کامل و موثر» برجام، «برای حفظ ماهیت صلح‌آمیز توافق هسته‌ای ایران و تامین منفعت اقتصادی واقعی برای مردم ایران» بسیار مهم است.

این مقام سازمان ملل افزود که تصمیم آمریکا برا خروج از توافق و «اقدامات اخیر ایران برای کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای»، باعث «تاسف» است.

او در ادامه اظهار کرد که « برخی اقدامات آمریکا از زمان خروج از برجام» از جمله اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا بر ایران که با انجام شدن توافق لغو شده بودند و عدم تمدید معافیت‌ها برای تجارت نفت ایران، «برخلاف اهداف توافق» بودند.

دیکارلو علاوه بر این گفت که ایران طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ماه ژوئیه، «از میزان قید شده در سطح غنی‌سازی اورانیوم [طبق توافق هسته‌ای] و همچنین سطح ذخایر آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین، پا فرا تر نهاده است».

این مقام سازمان ملل درباره کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ایران اظهار کره است که تمامی این اقدامات برگشت‌پذیر هستند و قصد دارد در توافق بماند. مهم است که ایران به اجرای کامل برجام بازگردد و از اقدامات بیشتر در راستای کاهش تعهداتش خودداری کند.

دیکارلو درباره تحقیقات سازمان ملل درباره منشا تسلیحات مورد استفاده در حملات به تاسیسات نفتی عربستان هم گفت که دبیرخانه این سازمان هنوز نمی‌تواند به طور مستقل اثبات کند که بقایای پهپادهای مورد استفاده،  منشا ایرانی داشته‌اند و دبیرکل قصد دارد یافته‌های بعدی را گزارش دهد.

او افزود که گوترش، اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ را از سوی تمامی کشورها، «جزء جدایی ناپذیر تلاش‌های جمعی ما برای جلوگیری از درگیری» می‌داند.