فضا برای پیروزی جریان انقلابی مهیا است اما نباید از برنامه محوری فاصله بگیریم چون ممکن است خودمان به خودمان ببازیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه ایران: دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که بارها وحدت نیافتن را پاشنه آشیل جریان اصولگرایی اعلام کرده و تأکید داشت اگر این جریان سیاسی انتخابات را ببازد به خود باخته است، روز گذشته باز هم بر همین نظر تأکید کرد و گفت: ما راهی نداریم جز اینکه به یک لیست برسیم، حتی با جبهه پایداری.

محمدرضا باهنر که در نشست ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین سخن می‌گفت با اشاره به ترکیب شورای ائتلاف اصولگرایان و اینکه غلامعلی حدادعادل جایگزین ابراهیم رئیسی در این شورا شده و در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از احزاب، جبهه‌های سیاسی و سرمایه اجتماعی مانند مدافعان حرم و افراد مهم غیر حزبی دعوت شده است، افزود: فضا برای پیروزی جریان انقلابی مهیا است اما نباید از برنامه محوری فاصله بگیریم چون ممکن است خودمان به خودمان ببازیم. باهنر با بیان این اعتقاد که مردم نسبت به دو جریان اصلی کشور رغبت کمتری دارند ولی در نهایت همین دو جریان رقیب اصلی هستند، به اصولگرایان هشدار داد «نباید خیالمان از بابت رأی‌آوری راحت باشد» و با این حال تأکید کرد «باید تلاش کنیم در مجلس یازدهم فراکسیون اکثریت را تشکیل دهیم».

این فعال سیاسی اصولگرا که در مجمع تشخیص مصلحت هم عضویت دارد در پایان اظهارات انتخاباتی اش نقبی هم به موضوع لوایح باقی مانده از FATF زد و گفت: در مجمع تشخیص مصلحت به‌صورت خیلی ریز به این کنوانسیون ها(CFT و پالرمو) وارد شدیم، پیوستن به این سازمان مزایا و مضراتی دارد. با همه صحبت کردیم ولی هنوز به جمع‌بندی در خصوص تصویب یا رد این لوایح نرسیدیم. او در ادامه افزود: برخی می‌گفتند رهبر معظم انقلاب مخالف تصویب کنوانسیون‌های FATF است ولی به طریقی نظر ایشان را جویا شدیم، فرمودند خودتان باید به جمع‌بندی برسید.

احتمال ائتلاف دوباره اصلاح‌طلبان و میانه‌روها

نشست خبری مصطفی کواکبیان از جایگاه دبیرکل حزب مردم سالاری نیز از حیث تعیین وضعیت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی حائز چند نکته بود. چه بر خلاف رویکردهای پیشین کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب که در ماه‌های گذشته ائتلاف مجدد این جریان سیاسی با طیف‌های میانه رو اصولگرایی و اعتدال گرایان را نامطلوب ارزیابی می‌کردند، کواکبیان از احتمال تهیه فهرست ائتلافی سخن گفت و تأکید کرد: اولویت فهرست ما قرار گرفتن اعضای اصلاح‌طلب است اما اگر چنین فردی در دسترس نبود، افراد غیراصلاح‌طلب را در فهرست قرار می‌دهیم.

او که این روزها به‌عنوان رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حضور رسانه‌ای بیشتری دارد درباره سیاست‌های انتخاباتی حزبش به پنج اصل اشاره کرد و گفت: مشارکت جدی در انتخابات و قهر نکردن با صندوق‌ها، تشویق مردم به حضور در انتخابات از جمله اصول حزب مردم سالاری است. به‌گفته او ارائه فهرست انتخاباتی این حزب در هماهنگی و انسجام با سایر احزاب اصلاح‌طلب مشروط به این است که در سراسر کشور حداقل ۲۰ نفر فرد تأیید شده داشته باشند.

وی با اشاره به انتقاداتی که از سوی اصلاح‌طلبان نسبت به ردصلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های اجرایی مطرح می‌شود، گفت: از ۱۲۰ نفر فهرست شده در یکی از خبرگزاری‌ها که گفته می‌شود از تهران ثبت‌نام کردند، 20 نفر در همین مرحله رد صلاحیت شدند و ۱۰۰ نفر باقی مانده را هم باید دید در مرحله آخر چند نفر باقی خواهند ماند و با صحت و سلامت از فیلترها عبور خواهند کرد تا ما بتوانیم از بین آنها در تهران ۳۰ نفر را در فهرست آوریم. رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره دلایل انصراف برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از نام‌نویسی در انتخابات و گمانه‌زنی‌ها درباره نگرانی آنها از تشکیل مجلس اصولگرا نیز با اشاره به‌نام افرادی از هر دو جریان سیاسی که هر یک به دلایلی ثبت‌نام نکردند، گفت: دلیل عدم حضور هیچ یک از اصلاح‌طلبان در انتخابات قطعاً ترس از رأی نیاوردن نیست.

کواکبیان در ادامه به تأکیدات رئیس و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب که گفته‌اند فعالیت انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فاقد مجوز است پاسخ داد و با اشاره به سابقه 21 ساله فعالیت جبهه هماهنگی اصلاحات که پیش از سال 77 نیز با عنوان شورای هماهنگی جبهه خط امام(ره) فعالیت داشته، گفت: قرار بر این است که فعالیت جبهه و ائتلاف‌ها با اطلاع وزارت کشور صورت گیرد و ما دوبار این موضوع را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب رساندیم. کواکبیان با تأکید بر اینکه از نظر قانونی مشکلی در فعالیت جبهه هماهنگی اصلاحات وجود ندارد؛ گفت: اگر تصمیمی بر ارائه لیست و فعالیت انتخاباتی وجود داشته باشد حتماً در قالب جبهه هماهنگی اصلاحات فعالیت خواهیم کرد و از به کار بردن واژه شورا پرهیز می‌کنیم.

واکنش وزارت کشور به انتقادات درباره بررسی صلاحیت‌ها

انتقادات نسبت به روند بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی که کواکبیان نیز آن را مطرح کرد؛ روز گذشته از سوی مدیرکل سیاسی وزارت کشور پاسخ داده شد.

به گزارش ایرنا، حمید ملانوری با ابراز تعجب از این انتقادات بر هویت مستقل حقوقی هیأت‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: چنانچه هر یک از اعضای نظام انتخاباتی کشور مرتکب تقصیر یا عدول از وظایف قانونی خود شوند، راه‌های قانونی برای رسیدگی به آن در قانون پیش‌بینی شده است. بنابراین زیر سؤال بردن کلیت نظام انتخابات کشور نتیجه‌ای جز سیاه‌نمایی، بی‌اعتبارکردن نظام مردم‌سالار دینی و درنهایت کاهش مشارکت در انتخابات نخواهد داشت و همه می‌دانیم که این همان چیزی است که دشمنان نظام و کشور در خارج به‌دنبال آن هستند.