ایرنا - سناتورها، تحلیلگران و شخصیت‌های سیاسی با انتقاد از تصمیم "دونالد ترامپ" در ترور فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، از کنگره خواستند با فوریت، منع جنگ با ایران را تصویب کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"تام یودال" شامگاه پنج شنبه در یادداشت توئیتری نوشت: ترامپ ملت ما را به آستانه یک جنگ غیرقانونی با ایران بدون موافقت کنگره می کشاند.
وی افزود: تصویب تبصره دو حزبی ما در جلوگیری از جنگ مغایر قانون اساسی ما با ایران فوری است.  کنگره باید گام فوری بردارد.
"استفان والت" استاد بین المللی دانشگاه "هارواد" هم با انتقاد از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور فرمانده ارشد نظامی ایران، نوشت: تنها تصور کنید چگونه ما واکنش نشان می دادیم، اگر برخی از دشمنان ما یکی از فرماندهان ستاد مشترک یا معاون وزیر خارجه یا امنیت ملی را ترور می کرد.

وی ادامه داد: سوال کلیدی این است که آیا هوشمندانه است که آمریکا هنجارهای بین المللی موجود علیه کشتن مقامات خارجی را از بین ببرد. مواظب باشید.

"کالین کال" عضو مشاوران شورای امنیت ملی دوران "باراک اوباما" هم نسبت به امنیت آمریکایی‌ها در عراق ابراز نگرانی کرد و گفت: بین تلافی جویی احتمالی ایران و واکنش دولت عراق، ایمن نگهداشتن سفارت آمریکا در بغداد بسیار مشکل خواهد بود.

وی افزود: خالی کردن آن (سفارت آمریکا در بغداد) در روزهای آتی دور از ذهن است، عراق اهمیت دارد و شراکت استراتژیک با این کشور اکنون بسیار به خطر افتاده است.

"مارک فیتزپاتریک" مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا هم این اقدام را به طور مشخص حرکت به سمت افزایش جنگ نامتقارن بدون یک راهبرد توصیف کرد و افزود: این امر باعث می شود که ایالات متحده ناگزیر عراق را ترک کند. نتیجه جنگ نامتقارن هرچه باشد ، پیروزی ایران خواهد بود.

"اندرو یانگ" داوطلب ریاست جمهوری آمریکا از حزب "دموکرات" هم به این اقدام تروریستی واکنش نشان داد و گفت: جنگ با ایران آخرین چیزی است که به آن نیاز داریم و خواست مردم آمریکا نیست. ما باید برای کاهش تنش و حفاظت از مردم خود در منطقه اقدام کنیم.

"کریس مورفی" سناتور دموکرات هم اقدام پنتاگون را "ترور" نامید و گفت: توجیه این اقدام آن است که حملات بیشتر ایرانی‌ها متوقف شود.  

وی افزود: یکی از دلایلی که به طور کلی مقامات سیاسی خارجی را ترور نمی کنیم این است که معتقدیم این اقدام، کشتن آمریکایی ها را افزایش خواهد داد نه کاهش. این مساله باید نگرانی جدی، واقعی امشب ما باشد.

"الیزابت وارن" دیگر سناتور دموکرات و داوطلب ریاست جمهوری هم اگرچه همسو با تفکر مخرب آمریکایی‌ها موضع گیری کرده اما افزود: این حرکت بی پروا، تنش با ایران را افزایش می دهد و احتمالا باعث کشتار بیشتر و درگیری جدیدی در خاورمیانه می شود.

وی تاکید کرد، اولویت ما باید جلوگیری از جنگ پرهزینه دیگری باشد.

"جو بایدن" هم با اظهارات مشابه دیگر دموکرات‌ها، اقدام دولت ترامپ در ترور سردار "قاسم سلیمانی" را انداختن دینامیت در انبار باروت دانست و گفت: قطعا این اقدام، عکس توجیه جلوگیری از حملات بیشتر عمل خواهد کرد.

وی همچنین برای نیروهای آمریکایی و کارکنان این کشور در عراق و متحدان منطقه ای واشنگتن احساس خطر کرده است که با توجیه دولت ترامپ به طور کامل در تضاد است.