روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی با یادآوری ترور سردار قاسم سلیمانی در بغداد، سیاست‌های آشفته آمریکا در منطقه غرب آسیا را به نفع ایران برشمرد.

روزنامه فرانسوی: سیاست آشفته آمریکا، همچنان به نفع ایران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این رسانه امروز(سه‌شنبه ۱۷ دی) در گزارشی نوشت: از سال ۲۰۰۳ تاکنون، ایران همواره موجب سرگردانی رئیسان جمهوری آمریکا شده است.

بسیاری از کارشناسان و تحلیگران سیاسی بر این باورند که این اقدام آمریکا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شخصا آن را برعهده گرفت، از بسیاری جهات به نفع ایران خواهد بود.

این اتفاق به ایران و طرفدارانش در عراق این امکان را فراهم کرد که احساسات ملی‌گرایانه عراقی‌ها را بر ضد «شیطان بزرگ» بسیج کنند. چنین فاجعه ای نتیجه ۱۶ سال سیاست سرگردان آمریکا در عراق است.

جرج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا نمی دانست که در چارچوب جنگ فراگیر خود با تروریسم، با سرنگون کردن رژیم طالبان در افغانستان و دو سال بعد با سرنگون کردن صدام حسین در عراق، در واقع جمهوری اسلامی ایران را از دو دشمن خلاص کرده است.

در چنین شرایطی احزاب عراقی ... بیشترین استفاده را از سیستم قومیتی بردند که سال ۲۰۰۵ تحت نظارت آمریکا در عراق ایجاد شد؛ سیستمی که در آن گروه‌های شبه نظامی قدرتمند ... در ارجیحت قرار گرفتند.
باراک اوباما نیز که پس از جرج بوش در آمریکا به قدرت رسید با هدف برچیدن میراث فاجعه باری که سلفش در عراق برجا گذاشته بود، ناخواسته دست ایران را در عراق بازتر کرد.

این رسانه در ادامه یادآورشد، ناکامی ارتش عراق در برابر داعش در سال ۲۰۱۴ در موصل زمینه را برای شکل‌گیری گروه‌های شبه نظامی عراقی با عنوان بسیج مردمی فراهم کرد. این گروه‌ها در مبارزه خود بر ضد تکفیری‌ها، از پوشش هوایی آمریکا برخوردار بودند... اکنون با اشتباه راهبردی آمریکا در ترور قاسم سلیمانی، به نظر می رسد این بار نیز این ایران است که از منافع آن بهره خواهد برد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه (۱۳ دی) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک موشک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) به شهادت رسیدند.