عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تاکید دارد که نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران تلاش دارد نشان دهد غربی ها با یک ایران ضعیف شده رو به رو است، اما تحولات نظامی اخیر آمریکا در منطقه نشان داد با ایران قوی مواجه است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ادعای برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در خصوص کاهش نفوذ ایران در منطقه، گفت: ادعای آقای هوک بخشی از یک فرضیه معامله سیاسی است، آمریکایی ها و اخیرا برخی از مقامات کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسوی موضوع ورود به مباحث منطقه ای با ایران را مطرح کرده اند، در چنین شرایطی برایان هوک این فرضیه را دنبال می کند که اگر ایران برای مسائل منطقه ای وارد مذاکره شود و سعی نشان دهد غرب با ایران ضعیف شده طرف است نه ایران قوی.

نماینده مردم اسلام آباد و دالاهو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صحبت های نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با  واقعیت ها هم خوان نیست، ایران تنها کشور منطقه است که عمق استراتژیک منطقه ای دارد که شاخص قدرت به حساب می آید.

این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات نظامی آمریکا در منطقه اظهار داشت: تحولات نظامی که ترامپ شروع کرده از شهادت سردار قاسم سلیمانی تا حمله متقابل ایران به پایگاه آمریکایی، باعث تضعیف نقش آمریکا و تقویت بیشتر ایران شده است.

وی بیان داشت: موضوعی که در این تحولات اثبات شد این بود که آمریکایی ها نمی تواند با ایران راهکار نظامی در پیش بگیرند و این برای اولین بار بعد از پایان جنگ سرد، بعد از اینکه آمریکایی خود را فعال در دنیا مطرح کرده اند، رخ داد که یک قدرت منطقه ای شرایط را به گونه ای شکل می دهد که آمریکا را مجبور می کند گزینه نظامی را از روی میز به  داخل کشور منتقل کند و طرح نظامی دیگر برای شان یک امتیاز راهبردی به حساب نیاید.

فلاحت پیشه در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تاکید کرد که شهادت سردار سلیمانی و اقدام بدون پاسخ ایران به شدت نقش آمریکا را تضعیف و نقش ایران را تقویت کرده است، گفت: در کل فرضیه برایان هوک بر بنیاد غلط حاکم است، اینکه ایران حاضر نیست در موضوع مسائل منطقه ای مذاکره کند.

این نماینده مجلس بیان داشت: احتمال دارد روزی ایران با کشورهای منطقه بر سر مسائل منطقه ای مذاکره کننده مانند ابتکار آستانه بر سر موضوع سوریه با کشورهای روسیه و ترکیه، مذاکره و اقدام ثبات سازی را شکل دهد اما دلیل برای مذاکره با بازیگران فرا منطقه ای وجود ندارد چرا که برجام تجربه ای شکست خورده به حساب می آید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه با روزنامه «جروزالم پست» که محوریت آن نحوه تهدید‌های ایران علیه تل آیو و تغییر آن با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح منطقه بود، مدعی شد که ایران ناامید شده و در حال از دست دادن نفوذ خود در منطقه است.

هوک در این گفتگو ادامه ساز و کار فشار حداکثری بر ایران را ستود و مدعی شد که این فشار بر عملکرد حزب الله وحماس تاثیر گذشته است. نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران افزود که سردار قاسم سلیمانی با نفوذ‌ترین مقام ایران در منطقه بود.