رییس جمهوری گفت: رییس جمهوری آمریکا با لج بازی با اوباما از برجام خارج شد و قصد داشت با خروج ایران از برجام، پرونده ایران به شورای امنیت برود اما با تدبیر نظام خواب ترامپ تعبیر نشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رییس جمهوری گفت: رییس جمهوری آمریکا با لج بازی با اوباما از برجام خارج شد و قصد داشت با خروج ایران از برجام، پرونده ایران به شورای امنیت برود اما با تدبیر نظام خواب ترامپ تعبیر نشد.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در آستانه میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) هستیم. ایام ایامی است که به عنوان ایام اکرام به همه اقشاری که آسیب پذیر هستند در جامعه مطرح است.

وی افزود: امسال با ویژگی‌های خاصی که وجود دارد، افطار مانند گذشته نیست و گرفتاری و فشار بر مردم بیشتر است. امیدواریم با توسل به روح امام حسن مجتبی(ع) اکرام افراد نیازمند در جامعه ما شور و شوق خاصی را به همراه داشته باشد و همه ما از امام مجتبی(ع) که امام صلح، وحدت امت اسلامی و تدبیر بود اگر صلح امام نبود آن ایام امکان درگیری بین اسلام و روم محتمل بود و جنگ داخلی باعث ضربه بر اساس اسلام می‌شد.

روحانی در ادامه گفت: خداوند همه ما را جزو شیعیان و پیروان واقعی پیامبر و ائمه اطهار به ویژه امام حسن مجتبی(ع) قرار دهد.

وی اضافه کرد: ما در آستانه ۱۸ اردیبهشت هستیم، ۱۸ اردیبهشت آغاز تحریم و فشار بی‌نظیر در تاریخ کشورها و تاریخ ایران از سوی یک رژیم مستبد علیه ملت ایران است دو سال پیش در این ایام بر خلاف همه قوانین و مقررات بین المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، رییس جمهور آمیکا در نطقی صریحا از برجام خارج شد و آن را مکتوب کرد و آن را در برابر دوربین خبرنگاران قرار داد.

رییس جمهوری افزود: اگر بخواهیم مرور چند دقیقه‌ای داشته باشیم درباره فعالیت ایران در زمینه هسته‌ای، ما دو سال و چهار ماه با دنیا مذاکره کردیم از اوایل مهر سال ۹۲ ما مذاکرات را شروع کردیم که اولین موج آن در نیویورک با حضور همه وزرای ۱+۵ با ایران بود و بعد ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: در مراحل مختف دو سال و چهار ماه طول کشید تا این روند به ثمر نشست. در اواخر دی ماه سال ۹۴ این توافق اجرایی و عملیاتی شد دو سال و چهار ماه هم به این توافق عمل شد یعنی از آخر دی سال ۹۴ این روند ادامه پیدا کرد تا اردیبهشت سال ۹۷ یعنی دو سال و چهار ماه این توافق اجرایی شد در این مدت خیر و برکت فراوانی برای کشور ما داشت و در تاریخ سیاسی کشور کم نظیر بود.

 

مهمترین بخش های اظهارات روحانی:

عراق از سال ۱۹۹۱ ذیل فصل ۷ رفت و بعد از سرنگونی دولت عراق در سال ۲۰۰۳همچنان ‌در فصل ۷ باقی ماند؛ عراق هنوز هم از فصل ۷ خارج نشده ولی ما در ۲ سال و ۴ ماه مذاکره از ذیل فصل ۷ خارج شدیم و این افتخار است

به کشورهای داخل برجام مجموعا یک‌سال مهلت دادیم؛ بعد از آن گفتیم چون به تعهدات عمل نکردید ما هم به صورت پلکانی کاهش تعهدات را آغاز کردیم؛ در ۵مرحله آنچه لازم بود کاهش دهیم را کاهش دادیم و الان تقریبا حالت متعادلی داریم

یکی از آثار برجام برداشته شدن تحریم تسلیحاتی بود؛ کار امریکا در خروج یکجانبه از برجام احمقانه بود؛ فکر می‌کردند ما هم بلافاصله از برجام خارج می‌شویم و می‌توانند از آن استفاده کنند و پرونده را به شورای امنیت ببرند؛ ولی با‌ تدبیر نظام به هدفشان نرسیدند

برداشته شدن تحریم تسلیحاتی جز لاینفک برجام است؛ اگر تحریم تسلیحاتی تحت هرعنوانی برگردد، جواب ما همان است که در پاراگراف آخر نامه به سران ۱+۴ نوشتم؛ سران می‌دانند چه جوابی خواهیم ‌داشت

برای آمریکا دیگر برجامی‌ وجود ندارد؛ تمام شد؛ مگر اینکه بخواهد برگردد باید تمام تحریم‌ها را کنار بگذارد و جبران کند