ایرنا-امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا می گوید که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران موضوعی فراحزبی است و بر سر آن در کنگره آمریکا اجماع کاملی وجود دارد. تنها نقطه افتراق، برجام است؛ در بقیه موضوعات مربوط به ایران، تفاوت چشمگیری میان دو حزب اصلی آمریکا دیده نمی‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آرمان ملی در گفت و گویی با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا آورده است: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اگرچه طی سال‌های گذشته بر سر بسیاری از موضوعات داخلی و خارجی اختلاف‌نظر جدی داشتند، اما بر سر یک موضوع این اختلافات را کنار گذاشته و در کنار یکدیگر ایستاده‌اند: «موضوع ایران». تنها توافق هسته‌ای بوده که توانسته شکافی جدی در بدنه دو حزب حاکم در آمریکا ایجاد کند و نقطه افتراقی میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها شود. از سال ۲۰۱۸ و با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران، بسیاری از دموکرات‌ها در قامت منتقدین کاخ سفید ظاهر شده و از رفتارهای دولت ترامپ در قبال توافق هسته‌ای انتقاد کرده‌اند. در مقابل جمهوری‌خواهان نیز با اصرار بر اتخاذ راهبرد فشار حداکثری علیه ایران کوشیده‌اند تا از روش و تاکتیکی متفاوت با دموکرات‌ها به آنچه می‌خواهند دست یابند. به رغم مخالفت دموکرات‌ها با خروج آمریکا از برجام و وجود گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای در صورت پیروزی یک دموکرات در نوامبر ۲۰۲۰، خروج ترامپ از این توافق و ارائه طرح‌هایی نظیر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، باعث ایجاد یک تناقض جدی میان دموکرات‌ها شده است. یکی از تناقض‌ها امضای نامه‌ای است که از وزیر خارجه آمریکا در راستای ارائه طرح تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران حمایت می‌کند. به نوشته المانیتور، نام یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که طی سال‌های اخیر به عنوان منتقد لابی تأثیر گذار «ایپک» شناخته می‌شد در میان نمایندگانی است که پنجشنبه هفته گذشته در اقدامی دو حزبی، نامه‌ای را که از سوی این حزب پیشنهاد و به وسیله دو عضو مجلس نمایندگان نوشته شده بود، امضا کرده‌اند. ایلهان عمر که در سال ۲۰۱۸ از مینه‌سوتا به مجلس نمایندگان راه یافته پیشتر نظیر بسیاری دیگر از دموکرات‌ها مخالف تحریم و نقض برجام بود و این اقدام او تعجب بسیاری را در جامعه سیاسی آمریکا برانگیخته است. در عین حال، الیوت انگل، عضو دموکرات دخیل در نگارش نامه می‌گوید هرچند آنها با تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موافق هستند، اما به هیچ وجه سناریو دوم مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه را درست نمی‌دانند و معتقدند نباید برجام نابود شود. این دیدگاه دموکرات‌ها انتقاداتی را به همراه داشته و المانیتور از آن به عنوان «تناقض» نام می‌برد.

تبعات تناقض

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل وجود این تنافض در میان دموکرات‌ها به «آرمان ملی» می‌گوید: «تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران موضوعی فراحزبی است و بر سر آن در کنگره آمریکا اجماع کاملی وجود دارد. تنها نقطه افتراق، برجام است؛ در بقیه موضوعات مربوط به ایران، تفاوت چشمگیری میان دو حزب اصلی آمریکا دیده نمی‌شود». به گفته او، «این رفتار دقیقا متناقض بوده و دموکرات‌ها معتقدند این تناقض را ترامپ بوجود آورده است». این نگاه دموکرات‌ها در حالی بر سیاست کاخ سفید اثرگذار است که پیشتر مقامات جمهوری اسلامی، بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی را «مرگ برجام» نامیده و اعلام کرده بودند که چنین امری تفاوتی با اسنپ بک ندارد. دبیر شورای عالی امنیت ملی معتقد است که برجام با دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ و تداوم تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت. علی شمخانی در توئیتر نوشت: «پیکر کم‌جان برجام با دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ و تداوم غیرقانونی تحریم تسلیحاتی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت. ویروس تحریم، ابزار کاخ سفید برای بقای هژمونی رو به افول آمریکا است. اروپا کدام سو ایستاده؛ حفظ آبرو و تقویت چندجانبه‌گرایی یا پذیرش مجدد تحقیر و کمک به یک جانبه‌گرایی؟» هرچند شرایط موجود بیانگر آن است که طرح آمریکا با توجه به مخالفت روسیه و حتی احتمال وتوی آن از سوی روس‌ها شکست خواهد خورد، رفتار دموکرات‌ها تبعات بدی برای آینده خواهد داشت. تا پیش از این چه برای طرف‌های اروپایی و چه برای ایران این امیدواری مطرح بود که در صورت پیروزی یک دموکرات احتمال احیای برجام و اجرای حداکثری آن وجود دارد اما با اقدام اخیر -حتی اگر در شورای امنیت به نتیجه نرسد- نوعی بی‌اعتمادی در ایران ایجاد خواهد شد که مانع از کارگشا شدن دیپلماسی در صورت استقرار یک دولت جدید در آمریکا خواهد شد. چنین اشتباهی می‌تواند برای همیشه آینده برجام و حتی روابط ایران و آمریکا را تحت تأثیر قرار داده و باعث بروز مشکلاتی جدی شود.