بیژن مقدم گفت: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان باعث دلسردی مخاطبان جبهه اصلاحات می‌شود.

بیژن مقدم: نیروهای کهنه در نهاد اجماع‌ساز، اصلاحات را ابتر کرده است/ خاتمی نفوذ کلام سابق را ندارد/ نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان عقب‌تر از سازوکارهای انتخاباتی اصولگرایان است/ قدیمی‌های اصلاحات حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شوند، به جای آنکه به وحدت برسند، بیش از پیش از اختلافاتشان علنی می‌شود؛ مشخصا بر سر سازوکار نهاد اجماع‌ساز یا همان تشکیلات «جبهه اصلاحات ایران» که باعث بروز انواع جدال‌ها شده است. برخی از اصلاح‌طلبان باور دارند اینکه افرادی قدیمی که صرفا اسمی دارند، بخواهند در نهاد انتخاباتی تصمیم‌گیرنده باشند، امر پسندیده‌ای نیست و باید به جای چنین شخصیت‌هایی نیروهای تازه‌نفس میدان‌دار باشند.

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا دارای سرمایه‌های انسانی هستند که این شخصیت‌ها چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی سابقه فعالیت سیاسی داشته‌اند و در جریان خودشان دارای احترام‌ هستند؛ به همین دلیل نمی‌شود گفت کلا حذف شوند و مطلقا نیروهای جوان جای آنها را بگیرند اما باید در نظر داشت که در کنار احترام به چنین شخصیت‌هایی جناح‌های سیاسی باید به کادرسازی و تربیت جوانان بپردازند و فرصت لازم را در اختیار جوانان قرار دهند تا آنها کارها را یاد بگیرند تا در آینده آنها بتوانند تأثیرگذاران عرصه سیاست شوند زیرا آینده متعلق به آنهاست».

او ادامه داد: «تربیت نیروهای جوان نشان‌دهنده قابلیت فعالان سیاسی برای نوسازی جریان سیاسی‌شان است. اکنون نیروهایی در میان اصلاح‌طلبان دیده می‌شود که زمان انقلاب 30 سالشان بوده است و اکنون سن آنها 70سال است و تازه می‌گویند دوباره به میدان سیاست آمده‌اند. با وجود چنین نیروهای کهنه‌ای جریان اصلاحات ابتر شده است».

این فعال سیاسی درخصوص تفاوت سازوکارهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بیان کرد: «بخشی از انتقادها به این است که چرا سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان این‌قدر کهنه است. شما تفاوت سازوکار آنها را با اصولگرایان نگاه کنید؛ در جریان اصولگرایی مکانیزم‌ها مدرن‌تر است و انتخابات از پایین به بالا انجام می‌شود. خود اصلاح‌طلبان هم می‌گویند که سازوکار نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به شدت قدیمی است و افرادی به‌عنوان شخصیت‌های حقیقی مطرح می‌شوند که محبوبیتی ندارند و هیچ حرف نو و تازه‌ای به مردم ارائه نمی‌دهند. نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به شدت عقب‌تر از سازوکارهای انتخاباتی اصولگرایان است و باعث ایجاد دلزدگی و دلسردی مخاطبان اصلاحات خواهد شد».

او در پایان درباره نقش کنونی خاتمی در جریان اصلاحات و مشخصا نهاد اجماع‌ساز گفت: «ممکن است یک فردی در گذشته دارای نفوذ کلامی بوده است اما این قاعده ثابت نیست و طی سالیان ممکن است به دلیل عواملی مانند تبلیغات، ضعف‌های جناحی، تفاوت نگاه مردم و... نفوذ کلام خود را از دست داده باشد. آقای خاتمی در گذشته حرف آخر را برای مخاطبان اصلاح‌طلبان می‌زد اما اکنون نفوذ کلام سابق را ندارد؛ هرچند گفته می‌شود بازهم در تشکیلات جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان سهم ویژه‌ای دارد و گویا بعد از تصمیمات جمعی همه او باید تصمیم نهایی را بگیرد. این روش دیگر جواب نمی‌دهد. دوره افراد گذشته است و کنش‌گری سیاسی نوین اقتضاء می‌کند احزاب به جای افراد تصمیم بگیرند».