نامه خاتمی به رهبر انقلاب با واکنش‌های متفاوتی از سوی نیروهای مختلف سیاسی مواجه شد.

همه واکنش‌ها به نامه خاتمی به رهبر انقلاب؛ از سالوسانه خواندن رفتار خاتمی تا اذعان به تقابل اصلاح‌طلبان رادیکال و میانه‌رو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته خبری مبنی بر نامه سید محمد خاتمی به مقام معظم رهبری منتشر شد که گویا خاتمی در آن نامه 37صفحه‌ای از رهبر انقلاب خواسته است که در حل مشکلات کشور پیش‌قدم شود. نامه خاتمی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد؛ به نحوی که اصلاح‌طلبان از آن استقبال کردند و البته بسیاری نیز این نامه را سندی مبنی بر فراموشی لیدر جریان اصلاحات دانستند زیرا بخش اعظم مشکلاتِ این‌روزها ایران ناشی از عملکرد دولت تحت حمایت اصلاح‌طلبان است.

روزنامه کیهان در شماره امروز خود در واکنش به نامه خاتمی نوشت: «رفتارهای سالوسانه خاتمی در حالی است که وی یک عذرخواهی رسمی به خاطر خیانت‌هایش در فتنه سال 88، به نظام و مردم بدهکار است. رفتار وی و موسوی در فتنه نیابتی 88، سواری دادن به آمریکا و انگلیس و اسرائیل، در جهت ایجاد شورش و آشوب علیه نظام بود. این خیانت در حالی اتفاق افتاد که خاتمی چندین بار در پستوها اعتراف کرده، ادعای تقلب در انتخابات (به عنوان بهانه اصلی فتنه88) دروغ بوده؛ اما با این حال شجاعت و شرافت آن را نداشته که همین اعتراف به دروغگویی و فریب مردم را علنی اظهار کند؛ به عبارت دیگر او و موسوی و سایر دست‌اندرکاران فتنه، متهم اول خون‌های ریخته شده، 8 ماه بی‌ثباتی کشور و خسارت به اموال عمومی و مردم، مجال دادن به گروهک‌های برانداز، و تشجیع دشمن برای اعمال تحریم‌های بعدی(موسوم به تحریم‌های فلج‌کننده)‌هستند. با همه اینها خاتمی اگر واقعا قصد ابراز ندامت و عذرخواهی دارد، باید این کار را علنی و با صراحت انجام دهد، خیانت انجام گرفته را به مردم توضیح داده و درباره حقیقت‌های جنایت روشنگری کند و از نظام و مردم طلب عفو نماید. توبه این‌چنینی و قول اصلاح‌ و جبران، شرط ادعای اصلاح‌طلبی است و در غیر این‌صورت، هم به نفاق منافقانی خواهد شد که فساد می‌ورزند اما ادعای اصلاح‌ دارند».

سیدعلیرضا مرندی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز گفت: «این نامه‌نگاری از این جهت عجیب به نظر می‌رسد که در حال حاضر آمریکایی‌ها اینطور فضاسازی می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعامل هستیم، در حالی که ذره‌ای از فشارهایشان را بر ملت ایران کم نکرده‌اند؛ در چنین شرایطی، برخی داخلی‌ها کار مشابه آنها را تکرار نکنند و  یادشان باشد که چه خسارت عظیمی در سال ۸۸ به کشور وارد کردند. تا پیش از شروع حوادث خرداد ۸۸، اوباما و غربی‌ها این آمادگی را داشتند که در موضوع هسته‌ای امتیازات زیادی به طرف ایرانی بدهند و به دنبال آن بودند که این مسئله حل شود، چون حضور مردم را در صحنه دیده بودند». او ادامه داد: «اما وقتی اعتراضات سال ۸۸ کلید خورد، فضا برای فشارهای بیش از حد و دوباره از سوی طرف‌های غربی فراهم شد و متأسفانه محصورین هم با اینکه فرصت چندباره برای جبران خطاهایشان داشتند، نه تنها از این فرصت استفاده نکردند، بلکه بر همان طبل فتنه کوبیدند. من در آن ایام دو بار با آقای موسوی مکاتبه داشتم و یکبار هم در تماس تلفنی وی با بنده، این نکته را به او گفتم که طرح اظهاراتی مانند آنچه دو روز قبل از انتخابات در مصاحبه با نشریه تایمز مطرح کرده بود، عجیب به نظرم می‌رسید و تصور می‌کردم که این اظهارات ساختگی است، اما متأسفانه گذر زمان نشان داد که آنها چنین اظهاراتی را با اعتقاد مطرح کرده بودند».

محمدصالح مفتاح هم درباره این نامه نوشته است: «خاتمی باید ادعای اینکه علیه انقلاب و رهبری نیست را با عذرخواهی از مردم و فاصله‌گذاری با اصلاح طلبان ثابت کند و بعد نامه بنویسد».

مفتاح در توییتی دیگر نوشته است: «اقل انتظار این است که صداقت داشته باشیم و در مورد بحران‌های قبلی که بر کشور و مردم تحمیل کردیم و کشور را به ورطه نابودی کشاندیم توضیح دهیم و عذر بخواهیم. مگر ۸۸ بحران کوچکی بود که آن را فراموش کنیم؟ مگر تحریم‌های متعاقب آشوب‌های داخلی، کم خسارت زد؟».

رستم‌پور نیز در توییتی نوشته «چرا سیدمحمد خاتمی در بحران‌ها سکوت می‌کند و نزدیک انتخابات نامه می‌نویسد؟ برای جبران گذشته، اولاً اقرار به گناه لازم است و ثانیاً اقدام عملی. توبه صوری به تزویر نزدیک‌تر است».

روزنامه فرهیختگان هم در تحلیلی درباره نامه خاتمی به رهبری نوشته «این نامه تلاش برای نزدیک‌شدن اصلاح‌طلبان به حاکمیت» توصیف کرده و گفته «اصلاح طلبان تلاش می‌کنند زمینه‌های حضور در انتخابات را با کاندیدای مشهور فراهم کنند».

محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم درباره این نامه گفته است: «نامه دو ماه گذشته به رهبر انقلاب ارسال شده و در آن درباره دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور با رهبری صحبت شده است؛ ضمن آنکه خاتمی برای دهه پیش رو راه حل‌هایی ارائه کرده‌ است». با این حال سیدعلی خاتمی برادر سیدمحمد خاتمی گفته «گفته آنچه درباره ارسال نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب منتشر شده، تنها گمانه زنی رسانه‌ای است.‌ جناب آقای خاتمی نیز از جمله هرجا و هر مناسبتی اقتضا کند دغدغه‌های خود را عملا‌ً به دور از تبلیغات دنبال می کنند؛ ولی آنچه به این مقدار راجع به محتوای نامه بیان می‌شود ناشی از حدسیات و گمانه‌زنی‌ است».

احمدرضا حائری هم نوشته است: «این متن در واقع تایید متن منتشر شده است، اگر متن منتشر شده درباره این نامه دروغ بوده، ایشان باید صراحتا از عنوان گمانه‌زنی منتشر شده تکذیب می‌شود استفاده می‌کرد، متن منتشر شده با روحیات جناب خاتمی همخوانی دارد و بعید است کذب باشد».

فرید مدرسی هم از این نامه استقبال کرده و در توییتی اصلاح‌طلبان رادیکال را فرزند «ناخواسته» توصیف کرده و نوشته «نامه سیدمحمد خاتمی به آیت‌الله خامنه‌ای نشان از تقابل درون اصلاح‌طلبی است میان اصلاح‌طلبان میانه‌رو و رادیکال. تندرو‌ها بار دیگر می‌فهمند که خاتمی با آنان نیست و راهی که می‌روند بیهوده، نابودگر و عصیانگر است و اصلاحات را با مرگ پیوند می‌زند. رادیکالیسم فرزند ناخواسته است».

جلال محمدلو از جوانان نزدیک به خاتمی نوشته است: «این نامه حتی برای تایپ در اختیار کسی قرار نگرفته و جز نویسنده و گیرنده، کسی از محتوای آن خبر نداشته است».

محسن رنانی در نامه خود نوشته بود: «بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، کشور را به نقطه خطرناکی رسانده و اگر هر چه سریع‌تر برای مدیریت و مهار بحران‌ها اقدام نشود، کشور وارد مسیر بی‌بازگشتی می‌شود؛ و برای مهار بحران‌ها، ما نیاز به برخی اصلاحات جدی و فوری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی داریم. این اصلاحات تنها در توان مقام معظم رهبری است چرا که از این پس جمهوری اسلامی هرگز رهبری به قدرتمندی سیاسی و توانایی‌های شخصیتی، روحیه انقلابی و سرمایه تقدس و کاریزمای ایشان به خود نخواهد دید».