ادعاهایی مبنی بر رایزنی‌های احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است.

چالش‌های احمدی‌نژاد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: محمود احمدی‌نژاد که این روزها بازهم پرحاشیه شده است، آیا می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود؟ آیا صلاحیت نامزدی در انتخابات را دارد؟ و اگر تأیید صلاحیت نشود، آیا پتانسیل ایجاد جریانی انتخاباتی را در حمایت از یکی از نامزدها داراست؟ چنین پرسش‌هایی در حالی مطرح می‌شود که رویکرد او از دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش و خاصه بعد از دوران ریاست‌جمهوری‌اش به گونه‌ای بوده است که به گفته تعداد زیادی از کارشناسان او از بسیاری از اصول مسلم پا را فراتر نهاد تا همین عوامل دست به دست هم بدهند که شائبه ردصلاحیتش مانند سال96 افزایش یابد؛ گزاره‌ای که حدادعادل هم به آن اشاره کرد و با واکنش تند احمدی‌نژاد روبه‌رو شد. به هر روی شواهد نشان می‌دهد محمود احمدی‌نژاد برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌تمایل نیست؛ چنانکه اخیرا در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل به حضور در انتخابات دارید یا نه، گفته بود: «اشکال شما این است که ذهنتان صفر و صدی است، من اگر احساس وظیفه کنم ثبت نام می‌کنم».

او با مصاحبه‌های متعدد خود با رسانه‌ها از جمله رسانه‌های آن طرف آبی درباره همه مسائل از سیاست گرفته تا هنر و ورزش بر این موضوع دامن زد که قصد نامزدی دارد؛ چنانکه عباس امیری‌فر یکی از نزدیکان سابق او در گفت‌وگویی با سایت «فردا» ضمن تأکید بر نامزدشدن او گفت: «حتما خودش هم می‌داند ردصلاحیت می‌شود. من از او می‌پرسم آقای احمدی‌نژاد وقتی می‌دانی آن‌قدر دلیل برای ردصلاحیتت وجود دارد، که به احتمال بسیار زیاد صلاحیتت رد می‌شوی، چرا می‌خوانی در انتخابات نامزد شوی؟ من تصور می‌کنم هدف ایجاد تنش در سطح جامعه باشد... من در همان سال در ملاقاتی به آقای احمدی‌نژاد گفتم که نامزد نشو. من گفتم می‌دانم و در جلسه خارج از فقه، رهبر انقلاب به صورت تلویحی گفتند که نامزد نشو. این را گفتم و انواع و اقسام حملات از سوی طرفداران آقای احمدی‌نژاد به من صورت گرفت. ده روز بعد حضرت آقا لطف کردند و در جلسه‌ای به صورت علنی گفتند که نیا. بعد از آن به آقای احمدی‌نژاد که شما مطیع ولایت هستید و یک نامه به آقا بنویس و بگو از دستور شما پیروی می‌کنم و نامزد نمی‌شوم اما او نامزد شد و هم خودش و هم بقایی ردصلاحیت شدند».

همچنین سخنانی نیز مبنی بر رایزنی احمدی‌نژاد با شورای نگهبان زده می‌شود؛ برای مثال چندی پیش مرتضی طلایی مدعی شد: «احمدی‌نژاد در حال رایزنی برای تأیید صلاحیت خود در شورای نگهبان است». خود احمدی‌نژاد هم در گفت‌وگویی با رسانه دولتی «تی.‌آر.تی» انگلیسی‌زبان  ترکیه در واکنش به احتمال تأییدصلاحیتش گفته است: «من هنوز راجع به انتخابات نظری نداده ام و موضعی نگرفته ام اما نقطه نظراتی دارم که در صورت ضرورت، در موعد انتخابات آن را با مردم در میان خواهم گذاشت».

البته همه این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که موضوع شورای نگهبان تا این لحظه بر اساس قانون نه سلبی و نه ایجابی بوده است؛ به نحوی که چندی‌پیش عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره این موضوع گفت: «به طور کلی نمی‌توانم درباره این موضوع اظهارنظری کنم و باید صلاحیت آنها را در همان زمان بررسی کنیم».

همه اینها در حالی است که برخی اساسا باور دارند اگر به فرض احمدی‌نژاد نامزد انتخابات شود و تأییدصلاحیت هم شود، آن‌طور که گفته می‌شود طرفداری ندارد و حضورش نمی‌تواند منشأ اثر باشد؛ برای مثال امیررضا واعظ آشتیانی معتقد است: «حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات می‌تواند در ترکیب آراء اثر بگذارد اما اصلا اینگونه نیست که اگر به فرض او تأییدصلاحیت شود، بتواند رأی اکثریت را نصیب خود کند. از طرفی واقعا عقلانی نیست فردی که هشت‌سال دولت در اختیارش بوده است، دوباره بخواهد رئیس‌جمهور شود. آن شخص اگر برنامه‌ای داشته در همان هشت‌سال اجرا کرده است. اکنون هم همه با افکار و برنامه‌های آقای احمدی‌نژاد آشنا هستند و دیگر دلیلی ندارد کسی به او رأی بدهد. در هر حال من بسیار بعید می‌دانم که اگر احمدی‌نژاد تأییدصلاحیت شود، رأی بیاورد».

در نهایت باید دید که اولا بازی احمدی‌نژاد چگونه پیش می‌رود و آیا او واقعا می‌خواهد در انتخابات نامزد بشود یا خیر؟ و ثانیا اگر نامزد شود، صلاحیتش تأیی می‌شود یا نه؟ و در آخر اگر او بخواهد از نامزد خاصی حمایت کند، این حمایت تا چه‌حد در نتیجه انتخابات تأثیرگذار است و آیا اصلا آن‌طور که گفته می‌شود او طرفداران وسیعی در سطح جامعه دارد یا نه؟