اصلاح‌طلبان در روزهای منتهی به انتخابات حمایت خود از علی لاریجانی را علنی می‌کنند.

وقتی قرار است لاریجانی را به جای نامزد «اصیل اصلاح‌طلب» غالب کنند!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: پس از آنکه فایل سخنان عجیب ظریف منتشر شد و رهبر انقلاب هم واکنش تندی به این موضع‌گیری‌ها نشان دادند، به‌نظر می‌رسد دست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری خالی‌تر از گذشته باشد. از سوی دیگر وقتی به لیست 14نفره تشکل انتخاباتی اصلاح‌طلبان نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که ایشان بعد از ظریف گزینه جدی دیگری ندارند؛ به طوری که مشاهده می‌شود جهانگیری و تاجزاده بعد از ظریف بیشترین آراء را در نهاد اجماع‌ساز به دست آورده‌اند که هر کدام از این‌ها با هیچ مترومعیاری دارای ویژگی‌های لازم برای ریاست‌جمهوری نیستند. جهانگیری معاون اول دولت ناکارآمد روحانی است و جامعه او را شریک تمام تصمیم‌های هشت‌ساله و البته نادرست دولت می‌دانند و مردم فراموش نکرده‌اند که چه‌طور جهانگیری برای روحانی در مناظره‌های انتخابات96 بر سر دیگر نامزدها فریاد می‌کشید و به همه اتهاماتی بی‌اساس را روانه می‌کرد تا بازهم رئیس‌جمهور مورد خواسته او و اصلاح‌طلبان چهارسال دیگر بر کرسی پاستور تکیه بزند. از سوی دیگر جهانگیری در بعضی امور مانند تعیین نرخ دلار 4200 تومانی مستقیما نقش‌آفرینی کرد و عملا باعث نابودشدن میزان بسیاری از ارز کشور شد. با این اوصاف جهانگیری اگر نامزد شود نه تنها رأی نمی‌آورد بلکه شاید حتی باعث ریزش آراء اصلاح‌طلبان هم بشود.

تکلیف تاجزاده هم معلوم است. او نیرویی تندرو محسوب می‌شود که نه به انقلاب اعتقادی دارد، نه به قانون اساسی و نه به ولایت فقیه. او همواره سعی کرده است که فضای سیاسی کشور را به آشوب بکشد و مشخصا در سال88 عملکرد او بر هیچکس پوشیده نیست. تاجزاده با این اوصاف وارد میدان شده و جالب است که تعداد زیادی از اعضای حقیقی و حقوقی نهاد اجماع‌ساز به او رأی داده‌اند اما تاجزاده تأییدصلاحیت نمی‌شود و این را خودش بهتر از هر کسی می‌داند.

تاجزاده آمده است تا با سخنان تند، به خیال خود و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را به تحرک وا دارد تا در نهایت در نبود هیچ نامزد شاخص و رأی‌آوری اگر توانست سرمایه اجتماعی خاصی پای صندوق بیاورد، آن رأی در سبد علی لاریجانی ریخته شود. اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی تصمیم خود را گرفته‌اند و با علم خالی بودن دستشان برای ارائه یک نامزد کاملا اصلاح‌طلبان می‌خواهند به شیوه سال92 حرکت کنند تا اگر احیانا لاریجانی پیروز انتخابات شود، آنها سهم خود را از قدرت ببرند. علی لاریجانی همان کارکردی را برای اصلاح‌طلبان خواهد داشت که حسن روحانی داشت؛ به بیان دیگر لاریجانی می‌تواند حیات نباتی اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی را تمدید کند اما بعید است لاریجانی نیروی دست به سینه اصلاح‌طلبان شود. تا اینجای کار اصلاح‌طلبان به دلیل آنکه جامعه انتقادهای زیادی به تصمیم آنها در سال92 و 96 مطرح می‌کند، هنوز از سیاست نهایی خود یعنی حمایت از لاریجانی رونمایی نکرده‌اند و به نظر می‌رسد نه تا ثبت نام نامزدها و نه حتی زمان اعلام نهایی تأییدصلاحیت‌شدگان بلکه در روزهای آخر حمایت خود از لاریجانی را علنی کنند.

البته لاریجانی هم می‌خواهد در شرایطی وارد انتخابات شود که دستِ‌کم شانسی برای پیروزی داشته باشد و نمی‌خواهد صرفا به عنوان گزینه‌ای تزئینی نامزد شود. او در پی جذب حداکثری حمایت اصلاح‌طلبان و حمایت بخش‌هایی از اصولگرایان سنتی است و گفته می‌شود اگر چنین شرایط به وجود آید علی لاریجانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود.